Video afspelen

POV rijvideo van de Mercedes-AMG GT. De AMG GT heeft een 8 cilinder V8 biturbo 3.982 cc benzinemotor met een vermogen van 462pk en een max. koppel van 600 Nm. De Mercedes AMG GT gaat van 0-100 km/u in slechts 4.0 sec en heeft een topsnelheid van 304 km/u. De AMG GT is met achterwielaandrijving en heeft een zeventraps automaat AMG SPEEDSHIFT DCT met dubbele koppeling.

Extra info

  • De kleur van de testwagen is AMG Solarbeam.
  • De catalogusprijs van de AMG GT zoals getest is 157.503 euro (in België).

Review

Mercedes AMG GT

De allereerste Mercedes was een racewagen en het is binnen deze traditie dat we de gloednieuwe Mercedes-AMG GT moeten zien. Een stoere kont, een lange motorkap en een ver naar achter geplaatste cockpit geven aan de GT de proporties van een rasechte sportwagen. Vergezeld van een brullende V8 biturbo gingen wij op pad met de 462 pk-sterke GT.

Motorisaties

De Mercedes-AMG GT is beschikbaar in twee vermogensvarianten, de AMG GT en de AMG GT S. De GT is er vanaf 119.064 euro en heeft een vermogen van 462 pk en een max. koppel van 600 Nm. In 4,0 sec spurt de GT van 0-100 km/u en de topsnelheid ligt op 304 km/u. De AMG GT S siert jouw oprit vanaf 138.303 euro en beschikt over een vermogen van 510 pk en een max. koppel van 650 Nm. Dit model is ook iets sneller en gaat van 3,8 sec naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 310 km/u. Beide modellen worden aangedreven door een luidkeelse V8 BiTurbo met een longinhoud van 3.982 cc. De motor stuurt het volle vermogen naar de achterwielen en op vlak van transmissie beschikken beide modellen over een razendsnelle 7-trapsautomaat AMG SPEEDSHIFT DCT met dubbele koppeling.

De 4.0-liter V8 biturbo werd speciaal ontwikkeld voor de GT en wordt o.a. gekenmerkt door een lichtgewicht constructie, een V8-soundtrack waar je maar niet genoeg van krijgt, snelle gasrespons en raceperformantie. De motor wordt met de hand geassembleerd in Affalterbach geheel volgens het “one man, one engine”-principe van AMG.

AMG Ride Control

De AMG GT S is standaard uitgerust met het AMG Ride Control sportchassis. Bij de AMG GT is dit optioneel. Onze testwagen (AMG GT) was ook voorzien van deze optie. Het voordeel van dit systeem is dat je de demping van het sportchassis kan afstemmen op de rijsituatie. Dit kan via een knop of door een rijprogramma te kiezen: comfort, sport en sport plus. In comfort is de verstelling van de schokdemper dan gericht op comfortabel rijden, terwijl dit bijvoorbeeld in sport plus heel stug gaat zijn. De schokdemping is voor elk wiel anders en naast de geselecteerde instelling, is dit ook afhankelijk van de staat van het wegdek en de rijstijl. Dit maakt dat deze sportwagen ook heel goed bruikbaar is in het dagdagelijkse leven.

Sportieve cockpit

Ook het interieur straalt een en al sportiviteit uit. Centraal voor de bestuurder vinden we een sportieve cockpit in carbon-look. Ook het sportstuur in nappaleer met drie spaken en vlakke onderkant ziet er niet alleen fraai uit, maar ligt goed in de hand. De sportzetels zitten als gegoten, zonder daarbij overdreven sportief aan te voelen of oncomfortabel te zijn. Dit draagt alleen maar bij tot een bruikbaarheid ook voor de dagdagelijkse verplaatsingen.

Ook de middenconsole (AMG Drive Unit) draagt bij tot de sportieve look en feel van de AMG GT. Op deze console vinden we o.a. de Dynamic Select knop, de startknop voor de motor, de knop voor het elektronisch instellen van de schokdempers en een kopje om het geluid van de uitlaat te regelen.

Aluminium spaceframe

De prestaties van een sportwagen zijn afhankelijk van een zo optimaal mogelijke verdeling van het gewicht met als doel een zo laag mogelijk zwaartepunt creëren. Voor de AMG GT heeft men ervoor gekozen om de auto vooraan lichter te maken dan achteraan. Door de gekozen constructie is de verhouding van het gewicht 47: 53 tussen de vooras en de achteras.

Het spaceframe van de AMG GT bestaat grotendeels uit aluminium met een gewicht van amper 231 kg. De frontmodule is van magnesium gemaakt. De achterklep is van staal gemaakt en niet van aluminium en dit om de noodzakelijke stijfheid te kunnen garanderen. Door voor deze materialen te kiezen is het eindresultaat een uiterst lichte constructie.

Rijbeleving

De rijbeleving van de AMG GT kunnen we alleen maar omschrijven als subliem. De wagen heeft massa’s vermogen beschikbaar en zelfs in de gietende regen zorgen de systemen ervoor dat alles onder controle blijft. Het geluid van de V8 in de cabine is hemels en klinkt een beetje zoals een tijger die aan het brullen is. Op vlak van stuurgedrag vraagt het enige gewenning om in een bocht op het juiste moment het gaspedaal in te duwen, maar eenmaal je voeling krijgt met de auto gaat dit als vanzelf. Als je het wat rustiger aan wil doen, zet je de auto in comfort-stand en dan is die ook heel bruikbaar voor dagdagelijkse verplaatsingen.

Conclusie

Het enige jammere aan de AMG GT is, dat je ze zo weinig ziet in het dagelijkse leven. Als je er dan toch eentje in het wild kan spotten, is het een knappe verschijning en een wagen die de nodige aandacht trekt. De kleur “AMG Solarbeam” is onze persoonlijke favoriet. Rijden in de AMG GT is een ware beleving zowel op vlak van rasechte raceprestaties als op vlak van geluid.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties