Review
Jaguar XE
Ben je op zoek naar een sportberline, dan is er sinds kort ook de Jaguar XE die zich komt mengen in een segment dat doorgaans door Duitsers gedomineerd wordt. De XE is een elegante verschijning met achterwielaandrijving en een lichtgewicht maar tegelijk ook immens sterk koetswerk. Wij maakten kennis met de XE aan de hand van de XE R-Sport.
Modellen
Op vlak van modellen onder de XE heb je de keuze uit de XE R-Sport, XE S, XE Pure, XE Prestige en de XE Portfolio elk met hun eigen accenten.
XE R-Sport
Wij reden met de R-Sport, dus laat ons hiermee beginnen. De XE R-Sport, is de XE in een stijlvolle sportieve uitvoering. Dit model is er vanaf 38.240 euro en wordt uiterlijk gekenmerkt door o.a. een sportbumper vooraan, zijschorten in koetswerkkleur, een kofferspoiler en 18” velgen. Naar ons aanvoelen ziet hij er het knapste uit in deze uitvoering. Binnenin vinden we o.a. instapsierdrempels, een stuurwiel met R-Sport-logo en sportzetels. Soms voelen sportzetels te strak aan, zodat ze eigenlijk niet zo aangenaam zitten voor lange ritten. Dit is zeker niet het geval voor de sportzetels in de XE R-Sport. Deze zitten goed en zijn zeer comfortabel. Zo hoort het ook. Het is immers geen racewagen.
Op vlak van motoren kan je kiezen voor een zuinige 2.0 liter E-Performance diesel met 163 pk of een 2.0 liter turbodiesel met 180 pk. Ook deze laatste kan mooie cijfers voorleggen op vlak van verbruik. Volgens Jaguar is het gemiddeld verbruik 4,2 liter in gecombineerde cyclus. Wat betreft prestaties gaat de diesel met 180 pk van 0-100 km/u in 7,8 sec.
Beide diesels zijn beschikbaar met een manuele versnellingsbak of een achttrapsautomaat. De automaat kan je ook sequentieel gebruiken met de schakelhendels aan het stuur. De R-Sport kan ook gekozen worden met een 2.0 liter i4 turbo benzinemotor met 200 pk of een 2.0 liter i4 turbo benzinemotor met 240 pk. De benzinemotoren kan je enkel kiezen met een automatische versnellingsbak.
XE S
De XE S is de aller sportiefste uitvoering van de XE. Vanaf 56.200 euro siert hij jouw oprit. Als krachtbron beschikt deze bolide over een 3.0 V6 benzinemotor van 340 pk. In 5,1 sec ga je van 0-100 km/u. Uiterlijk zijn de verschillen met de R-Sport eerder subtiel. De S heeft o.a. ook specifieke voorbumper met een “S”-badge in de grille. Daarnaast beschikt de S ook nog o.a. over een kofferspoiler en zijschorten in twee kleuren.
XE Pure, XE Prestige en XE Portfolio
Voorts kan je de XE ook nog kiezen in Pure vanaf 34.990 euro of Prestige vanaf 37.290 euro. Ben je op zoek naar de meest luxueuze XE dan is er de XE Portfolio vanaf 39.890 euro. Bij dit model krijg je o.a. Windsor-lederen zetels met visgraatperforatie, een zwartglanzend radiatorrooster met verchroomde rand en 18” velgen.
Net zoals bij de XE R-Sport kan je voor deze 3 modellen ook kiezen voor 2 diesels met 163 pk of 180 pk en 2 benzinemotoren met 200 pk of 240 pk.
Interieur en uitrusting
Het interieur voelt stijlvol en kwalitatief aan en het dashboard ziet er knap afgewerkt uit. Naar ons aanvoelen zelfs beter dan dat van Duitse sportberlines.
Centraal in de middenconsole vinden we het InControl Touch systeem. Dit is een aanraakscherm, waarmee je belangrijke functies van de wagen kan bedienen zoals o.a. het navigatiesysteem en de klimaatregeling. Je kan dit doen op vergelijkbare manier zoals je een tablet zou bedienen, nl met uitrek- en veegbewegingen. Zeer intuïtief dus.
Met de JaguarDrive Control kan je dan weer de afstelling van de stuurinrichting en het gas aanpassen aan jouw noden van dat moment. Je kan hiervoor kiezen uit een aantal rij modi: Standaard, Eco, Dynamisch en Winter. In Eco staat alles in teken van efficiënt brandstofverbruik en in de dynamische modus krijg je een zwaarder stuur en scherpere respons op het gaspedaal. De wintermodus gebruik je wanneer het glad is.
Conclusie
Als je een waardige challenger wil zijn van o.a. de 3 Reeks en de C-Klasse dan moet je wel over goede papieren beschikken. Wij maakten kennis met de XE en waren alvast aangenaam verrast. Vooral het interieur en de mooi afgewerkte cockpit konden ons bekoren.

Johan De Haes
Test driver