Video afspelen

POV rijvideo van de Ford Focus ST diesel. De Focus ST Diesel is uitgerust met een 2 liter TDCI diesel motor. Deze motor heeft een vermogen van 185 pk en een koppel van 400 Nm. De ST diesel gaat van 0-100 km/h in 8,1 sec. De Focus ST Diesel is met voorwielaandrijving en beschikt over een manuele transmissie met 6 versnellingen.

Review

Ford Focus ST

De sportieve variant van de Focus, de Focus ST is er nu voor het eerst ook als diesel. Deze sportwagen voor dagdagelijks gebruik combineert een krachtige dieselmotor en sportieve rijeigenschappen met comfort en het praktische aspect van een gezinswagen.

Motoren

Voor de benzinerijders is de Focus ST er met een 2,0 liter EcoBoost turbomotor met een vermogen van 250 pk en een koppel van 360 Nm. Deze krachtpatser gaat van 0–100 km/u in slechts 6,5 seconden en heeft een topsnelheid van 248 km/u.  Vanaf 29.600 € staat de benzineversie op jouw oprit.

Vanaf nu is de Focus ST er dus ook voor het eerst ook met een 2,0-liter TDCi dieselmotor. Deze turbomotor levert een vermogen van 185 pk en heeft een stevig koppel van 400 Nm. Hiermee duurt de tocht richting 100 km/u 8,1 seconden. De topsnelheid bedraagt 217 km/u en vanaf 30.350 € ben je trotse eigenaar.

Zowel de benzine- als dieselversie zijn uitgerust met een manuele transmissie met 6 versnellingen.

Uitrustingsniveaus

Je kan de Focus ST kiezen in 3 uitrustingsniveaus: van ST-1 tot ST-3.

In de standaardversie ST-1 vinden we o.a. prachtige 18’’ velgen in een karakteristiek ST design, een ST-koetswerkkit & achterspoiler, stoffen sportzetels van Recaro die als gegoten zitten, manuele airco, sportieve ophanging en een diffusor achteraan met centrale dubbele uitlaat.  In de ST-2 krijg je er dan dubbele automatische airco bij en gedeeltelijke leren bekleding van de sportzetels. In de topversie ST-3 krijg je o.a. volledige leren bekleding van de sportzetels die bovendien elektrisch verstelbaar zijn voor bestuurder en passagier en bi-xenonkoplampen.

Onze testwagen was uitgerust met de optionele (€ 200) koetswerkkleur “Stealth”. Niet alleen een leuke naam, maar volgens ons een geslaagde look voor de ST.

Rijervaring

Wij gingen een dagje rijden met Focus ST diesel met uitrustingsniveau ST-3. Als je instapt in de ST krijg je dankzij de sportzetels van Recaro meteen het gevoel van in een sportwagen te zitten. Ze zitten als gegoten rond jouw lichaam en houden je klemvast door elke bocht. Het leer voelt kwalitatief aan en je kan de zetels instellen op maat van jouw lichaam. Hoewel dit sportzetels zijn, kan je hier toch enkele uren inzitten zonder dat het een sportieve marteling wordt.

Als je op de startknop duwt, wordt de 185 pk-sterke dieselmotor wakker. Door de centrale dubbele uitlaat klinkt een behoorlijk aantrekkelijk geluid. Geen hardcore sportgeluid, maar toch een leuke diepe sportieve sound.  Voor een optimaal brandstofrendement is deze motor ook uitgerust met Auto-Start-Stop. Op vlak van sportieve prestaties doet de Focus ST het behoorlijk goed. De wagen beschikt over veel koppel en trekt behoorlijk goed op, maar breekt daarbij nu ook geen records.

Als je aan het stuur komt voelt de ST diesel echter wel aan als een echte sportwagen. De wagen stuurt zeer precies. Uiterst precies zelf. Hij voelt ook aan alsof hij aan de weg kleeft. Ook in het stevigere bochtenwerk blijft de ST zeer stijf en rigide. Very nice. Dit alles is ongetwijfeld het resultaat van o.a. de combinatie van de ST-ophanging, Torque Vectoring Control en een specifiek afgesteld stuur.

Conclusie

Als je een gezinswagen zoekt die toch ook een zeer sportieve kant heeft en betaalbaar is, dan is de Focus ST diesel een interessante optie. Hij ziet er knap uit, klinkt sportief en ligt op de weg als een echte sportwagen. Op vlak van vermogen en acceleratie moet je natuurlijk geen uitzonderlijke prestaties verwachten, maar dat hoeft ook niet voor een sportwagen voor dagdagelijks gebruik.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties