Video afspelen

POV rijtest van de Maserati Ghibli S Q4. De Ghibli S Q4  heeft een 3 liter V6 BiTurbo benzinemotor. De motor levert 410 pk en heeft een koppel van 550 Nm. De Ghibli S Q4 gaat van 0-100 km/u in 4,8 sec en de topsnelheid bedraagt 284 km/u. De vierwiel aangedreven Ghibli S Q4 is uitgerust met een 8-trapsautomaat.

De catalogusprijs zoals getest is 103.071 €.

Het grootste stuk van de video is gefilmd in sport mode. In deze modus staan de kleppen in de uitlaat open waardoor de Ghibli het beste klinkt.

Review

2014 Maserati Ghibli S Q4

De Ghibli is een rechtstreekse afstammeling van het vlaggenschip van Maserati, de Quattroporte. Hij is compacter, lichter, zuiniger en dan ook iets vriendelijker voor de bankrekening. Met deze wagen wil Maserati een publiek charmeren dat doorgaans kiest voor Duitse gründlichkeit. Wij zochten het uit met de 410 pk sterke Ghibli S Q4.

Wij reden met de Ghibli S Q4. Deze topversie is vierwielaangedreven en beschikt over een 3 liter V6 BiTurbo benzinemotor. De motor levert 410 pk en heeft een koppel van 550 Nm. De Ghibli S Q4 gaat van 0-100 km/u in 4.8 seconden en heeft een topsnelheid van 284 km/u. Geen sprake van begrenzers dus, tenzij je dit als bestuurder zelf instelt via de Active Speed Limiter. De S Q4 is 0,2 sec sneller dan de achterwielaangedreven Ghibli S en zelfs 0,1 sec sneller dan grote broer, de Quattroporte S Q4. Op de aandrijving na, zijn de S en de S Q4 nagenoeg gelijk qua specificaties. Voor de benzinerijders is de instapper de Ghibli. Deze beschikt eveneens over een 3 liter V6 en levert 330 pk en een koppel van 500 Nm. Een sprintje trekken richting de 100km/u duurt 5,6 sec. Met de Ghibli S Q4 kwamen we op onze Belgische wegen niet in de buurt van de limieten van de wagen. Voor dagdagelijks gebruik lijkt de Ghibli met 330 pk zeker ook een goede keuze, temeer omdat deze versie toch ook een gunstiger verbruik zal kunnen voorleggen. Voor het eerst in de geschiedenis van het merk biedt Maserati nu ook een dieselversie aan. De Ghibli diesel beschikt over een 3 liter V6 met single turbo en heeft een vermogen van 275 pk en een koppel van, u leest het goed, 600 Nm. Niet slecht! De tocht richting de 100 duurt 6,3 sec en de topsnelheid ligt op 250 km/u. Maar goed, wij reden dus met de Ghibli S Q4 en daar waren we niet rouwig om.

Vierwielaandrijving

De aandrijving van de S Q4 zit voornamelijk op de achterwielen, zoals dat ook hoort in een sportwagen. Wanneer het echter nodig is i.k.v. grip of performantie gaat het Q4-systeem ook tot 50% van het vermogen naar de voorwielen sturen om zo optimale grip te bieden. Wanneer de situatie het toelaat schakelt het systeem dan terug op achterwielaandrijving. Dit switchen neemt slechts 150 milliseconden in beslag en zorgt voor o.a. ook een gunstiger verbruik. Tijdens onze testrit was het licht aan het regenen en lag de weg er redelijk nat bij. Wij hebben nooit het gevoel gehad dat de wagen ook maar gedurende 1 milliseconde grip aan het verliezen was. Zelfs op een korte bochtige oprit van een autosnelweg kleefde de Ghibli aan de weg.

Als transmissie maken alle uitvoeringen van de Ghibli, en dus ook de S Q4, gebruik van een automaat met 8 versnellingen. Deze versnellingsbak is afkomstig van, u raadt het al, de nieuwe Quattroporte. De automaat doet zijn werk goed en schakelt vlot op en neer wanneer het moet. Wie dat wil, kan ook het heft in eigen handen nemen en zelf schakelen d.m.v. de peddels achter het stuur. Wat wij wel jammer vonden, was dat de peddels niet op het stuur zelf gemonteerd zijn, waardoor ze dus ook niet meedraaien met het stuur. Dit is echter een kwestie van voorkeur, want er zijn wel meer merken die de peddels niet op het stuur zelf monteren. Hoe dan ook kan je zelfs gerust op volautomatische stand rijden en je rot amuseren in de wagen.

Hoe klinkt de Ghibli?

Geweldig als u het ons vraagt. Naar goede gewoonte bij Maserati, worden het geluid en de prestaties van het uitlaatsysteem geregeld door pneumatische kleppen in de uitlaat. In de “normale” modus zijn de kleppen gesloten en klinkt de wagen ingetogen sportief.

Met een druk op de pret sport knop schakelt de Ghibli over naar “Sport mode”. Hierdoor worden o.a. de kleppen in het uitlaatsysteem geopend waardoor de uitlaatgassen de kortst mogelijke route kunnen volgen. Dit geeft de Ghibli het maximale vermogen en hierdoor krijgt de sportwagen ook zijn typische en unieke Maserati sound. Heerlijk! Romig in de lage toeren en rauw in de hoge toeren met een neiging om wat na te blijven zinderen. Dit is toch zeker één van de best klinkende V6 motoren die wij al gehoord hebben en zit met zijn sound redelijk dicht tegen de sound van een supercar.

Conclusie

Met de Ghibli in al zijn varianten kan Maserati een origineel alternatief aanbieden dan de zoveelste A6 of 5-reeks. De Ghibli maakt van elke rit een ware beleving en kan uitpakken met een knap Italiaans design en uitstraling, geweldige sound en sportieve rijeigenschappen. Natuurlijk heeft al dat moois ook zijn prijs en staat niet elk knopje op de naar ons aanvoelen meest ergonomisch verantwoorde positie. Maar dat kunnen we door de vingers zien, want dit is echt wel een wagen die het hart sneller doet slaan.

Prijzen:

  • Ghibli Diesel : 67.680 €
  • Ghibli : 70.826 €
  • Ghibli S : 83.652 €
  • Ghibli S Q4 : 86.677 €
Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties