Review
BMW M4 Cabrio
BMW is intussen al toe aan de vijfde generatie van de M3 en aangezien er altijd al een cabrio werd uitgebracht naast de tweedeurs coupé, is het geen verassing dat er nu ook een M4 Cabrio uitkomt naast de M4 Coupé en de M3 Berline.
Vuurkracht in elke situatie
Net zoals zijn 2 broertjes wordt de M4 Cabrio aangedreven door de M TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn motor met een vermogen van maar liefst 431 pk en een maximumkoppel van 550 Nm. Dat koppel is al vanaf 1.850 t/min. beschikbaar en gaat door tot 5.500 t/min en dat geeft de M4 voldoende vuurkracht in elke situatie. Ons hoor je zeker niet klagen, want je hoeft het gaspedaal amper aan te raken of de M4 schiet als een pijl uit een boog. Discreet is hij daarbij allerminst, want wat kan die brullen. Met de optionele 7-traps M versnellingsbak sprint de dakloze M4 van 0 naar 100 km in 4,4 sec. Dit is slechts enkele tienden trager dan de Coupé/Berline. De topsnelheid is zoals te verwachten begrensd op 250 km/u.
Manueel of automaat
Puristen geven mogelijks de voorkeur aan de manuele versnellingsbak. Onze testwagen was echter uitgerust met de optionele 7-traps M versnellingsbak (3.280 €). Dit is een versnellingsbak met dubbele koppeling, waarbij twee deelversnellingsbakken met elk een eigen koppeling de motorkracht zonder onderbreking naar de achterwielen leiden. Je kan hiermee volledig automatisch rijden of zelf schakelen d.m.v. schakelpaddels achter het stuur. In vergelijking met de manuele versnellingsbak is de automaat 0,2 seconden sneller in de sprint van 0 tot 100 km.
Head-Up Display
Een optie die meer dan te overwegen waard is de Head-Up Display met M specifieke weergave. Hiermee wordt o.a. de snelheid en de toegelaten snelheid in het gezichtsveld van de bestuurder op de voorruit geprojecteerd. Schakel je over op de M specifieke weergave, dan worden eveneens de versnelling, toerental en het optimale schakelpunt getoond. Voor 826 € is dit zelfs niet eens zo duur in vergelijking met andere opties. M Carbon keramische remmen om maar iets te noemen. Een optie van maar 6.136 €, maar met deze remmen grijpt de remkracht wel nog directer aan. En ze zien er ook heel gaaf uit.
Hardtop
De hardtop bestaat uit drie delen en kan geopend worden in minder dan 20 seconden. Inklappen kan je zelfs terwijl je aan het rijden bent en dit bij een snelheid tot 18 km/u. Het dak is volledig bekleed. Hierdoor is de cabrio ook perfect bruikbaar in de winter en is de geluidsisolatie verbeterd in vergelijking met het vorige model. In vergelijking met de M4 Coupé is de cabrio met gesloten dak toch wel iets minder knap dan zijn broertje.
Sportzetels
Voor de bestuurder en passagier vooraan worden standaard elektrisch verstelbare lederen sportzetels voorzien. Deze zetels zijn zeer comfortabel en ergonomisch en zorgen ervoor dat het lichaam altijd ondersteund wordt ook bij een dynamische rijstijl. Voor de koukleumen onder ons is er de optionele nekverwarming (338€). Dit voorziet hoofd en schouders van warme lucht, zodat het ook bij minder warme temperaturen ook aangenaam rijden is met open dak. Iets wat in ons land wel eens van pas kan komen.
Conclusie
De M4 Cabrio is meer dan een leuke en performante sportwagen. Het is een veelzijdige wagen waarmee je evengoed rustig kan cruisen door landelijke wegen, als scheuren op het circuit, of rijden op weg naar kantoor. Het koppel dat eindeloos beschikbaar is, maakt van elke rit een waar genoegen en van de brullende 6-in-lijn kregen we ook maar niet genoeg. Natuurlijk is de koffer niet bijzonder groot en aan de overdaad aan knopjes en instelmogelijkheden in de cockpit kan je wel eens het Noorden verliezen, maar al bij al is dit een meer dan geslaagde en waardige vijfde generatie van de M4 Cabrio.
Plus:
- Veelzijdige sport- en vrijetijdswagen
- Compromisloos rijplezier
- Buitenaards acceleratievermogen
- Motorgeluid
Min:
- Te veel knopjes en instellingen
- Kleine koffer
Prijs: vanaf 85.050€
Concurrenten:
- Audi RS5 Cabriolet: 94.500 €
- Mercedes-Benz E500 Cabrio: 84.458 €
- Jaguar F Type S Cabriolet: 87.500 €
Bijkomende opnames van het geluid van de uitlaat:

Johan De Haes
Test driver