Johan De Haes
Test driver
Dit is de AIWAYS U5, om precies te zijn de topversie van de Prime-versie op de Belgische markt. In deze AIWAYS U5 actieradius test wil ik het rijbereik in reële rijomstandigheden ontdekken. Ik ga de actieradius bij lagere gemiddelde snelheden testen om de maximale actieradius van deze auto te achterhalen. Ik ga ook een tweede actieradiustest doen bij hogere gemiddelde snelheden om de minimale actieradius te kennen. Ook wou ik weten hoe lang het duurt om de accu op te laden bij een snellader.
Accessoires kiezen
Laadkabel kiezen
Wallbox kiezen
Dit is de AIWAYS U5 met de 63 kWh batterij. Hij heeft een WLTP-actieradius van 400 km. AIWAYS is een relatief nieuw automerk opgericht in 2017 in China. De U5 is het eerste model en wordt verkocht via een direct-to-customer verkoopmodel of traditionele dealers, afhankelijk van het land. In België worden ze verkocht via de autosupermarkten van Cardoen. In België is de adviesprijs voor de U5 – Xcite € 39.628 en voor dit Prime-model € 46.312. De AIWAYS U5 heeft een vermogen van 204 pk en een max. Koppel van 310 Nm. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 7,5 sec. Wil ook jij weten hoe het voelt om met deze EV te rijden? Bekijk dan onze AIWAYS U5 POV testrit video.
Ik ga eerst de actieradius testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wou weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 93%. Ik ga mijn geschatte actieradius baseren op het gemiddelde verbruik en de netto capaciteit van de accu. Ik heb de test in mei gedaan en het was tussen de 15,5 en 16,5 graden.
Het eerste deel was ongeveer 8 km rijden in Brussel. Het was in een stedelijk gebied, met veel stop-and-go rijden, wat resulteerde in een vrij hoog gemiddeld verbruik van 21 kWh. De rest van de rit was ook in stedelijk gebied, soms wat meer op het platteland, maar met veel gelegenheid om continu door te rijden, meestal tussen de 50-70 km/u. Tijdens dat deel van de test zakte het verbruik naar 17,4 kWh.
Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Ik heb de batterij leeggemaakt tot 78% over een rit van in totaal 50 km. Op basis van een gemiddeld verbruik van 17,4 kWh is de geschatte actieradius in de stad 362 km.
Laten we nu de actieradius testen bij hogere gemiddelde snelheden op de snelweg. Ik wil weten wat de minimale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 78%. De temperatuur was tussen de 16,5 en 18,5 graden. Ik deed deze test meteen na de stadsbereiktest. Ik ben vanuit Brussel richting Luik in België gereden voor een rit van in totaal 62 km. Ik probeerde met een constante snelheid van 120 km/u te rijden. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Na 62 km was de batterij op 57% en het gemiddelde verbruik was 21,2 kwh, wat resulteert in een geschatte actieradius van 297 km.
Laten we nu de auto opladen. De AIWAYS U5 is uitgerust met een systeem waarmee hij zowel met AC als DC kan worden opgeladen. Voor deze test ga ik de auto opladen aan een DC Snellader. De AIWAYS U5 kan snelladen met een snelheid tot 90 kW. AIWAYS zegt dat het 35 minuten duurt om op te laden van 20% naar 80% met een snelheid van 90 kW. Ik deed de test op een andere dag dan de andere testen.
Aan het begin van de test zit de batterij op slechts 23% en geeft de actieradius een actieradius aan van 67 km. Het is 18 graden buiten. De auto gaf aan dat het ongeveer 1u25 zou duren om de batterij volledig op te laden. Ik doe een oplaadtest van 30 minuten. Na ongeveer een minuut laadde de auto op met een snelheid van ongeveer 70 kw. Na 10 minuten was ik aan het laden met een snelheid van 62,5 kW. De batterij nam toe tot 42% en we wonnen zo’n 71 km op de actieradius-indicator. Na 20 minuten merkte ik dat we aan het laden waren met een snelheid van 67 kw. Ik heb weer 67 km actieradius gewonnen en de batterij zit nu op 58%. Na 30 minuten zit de batterij op 73%. De laadsnelheid zakte naar 52,9 kw. De actieradius-indicator staat op 275 km, dus we hebben in totaal 208 km gewonnen.
Ik heb geen AC-laadtest gedaan met deze auto, maar laten we eens kijken naar wat theoretische informatie. De laadsnelheid van de boordlader is 6,6 kW. De AC-laadtijd van 0% naar 100% is minder dan 10 uur bij 6,6 kW.
Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de AIWAYS U5 ergens tussen de 297 km en 362 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij temperaturen tussen 15,5 en 18,5 graden. Ik vermoed dat je bij veel koudere temperaturen waarschijnlijk minder actieradius zult krijgen. In de zomer krijg je waarschijnlijk meer bereik.
Wat ik leuk vond aan deze auto, was de aantrekkelijke prijs en de ruimte die je krijgt voor die prijs. Op de achterbank is het erg ruim van binnen. Er is meer dan voldoende beenruimte voor passagiers. Ook de kofferbak biedt veel ruimte waardoor hij als gezinsauto erg praktisch is. Ook de beeldkwaliteit van de 360 graden camera beviel me goed en heeft veel leuke opties zoals een panoramisch zonnedak voor een aantrekkelijke prijs. Het is eencomfortabele auto om mee te rijden, maar op een hobbelige weg kan de U5 een beetje aanvoelen als een boot.
Wat ik niet leuk vond aan deze auto, was de lage laadsnelheid, met name 6,6 kW AC-laden. Ik denk dat de meeste mensen zouden verwachten dat het 11 kW zou zijn. Het bereik is ook niet geweldig, maar nog steeds goed genoeg. Ik vond het ook niet leuk dat er geen navigatie is, er is geen fysieke start/stop knop en het infotainment heeft wat werk nodig, zowel qua look&feel als hoe het is gestructureerd. Al met al denk ik dat er bij een vanafprijs van minder dan 40.000 € bijna geen alternatieven zijn als je op zoek bent naar een ruime EV in dat budgetbereik.
Hier kan je de onze nachtelijke testrit met de AIWAYS U5 bekijken.
Test driver
© 2024 Proefritten All Rights Reserved.