Johan De Haes
Test driver
In deze video doe ik een rijbereik test met de Audi Q4 Sportback 40 e-tron met de 76,6 kWh accu. Ik zal het rijbereik op de autosnelweg testen om zo de minimale actieradius van de Audi Q4 Sportback 40 e-tron te achterhalen. Daarna ga ik een rijbereik test doen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad en op landwegen om de maximale elektrische actieradius van de Audi Q4 Sportback 40 e-tron te achterhalen. Ik zal ook een laadtest doen bij een publieke DC-snellader om erachter te komen hoeveel rijbereik erbij komt na 30 minuten snelladen.
De Audi Q4 Sportback 40 e-tron is een volledig elektrische auto met een WLTP-bereik van 534 km. Hij heeft een lithiumbatterij met een netto capaciteit van 76,6 kWh of ook wel 77 kWh genoemd. Hij is met achterwielaandrijving en heeft een vermogen van 204 pk. Bekijk hier mijn volledige POV testrit met de Audi Q4 Sportback 40 e-tron. In mijn nachtelijke testrit video kan je een demo zien van de lichten en de sfeerverlichting.
Ik ga eerst het rijbereik testen op de autosnelweg van Brussel naar de Ardennen. Dan is er een klein stukje sportief rijden op landwegen. Het doel van dit deel van de test is om de minimale range te weten door deze te testen bij hogere gemiddelde snelheden.
Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 90%. Ik deed de test in december en het was tussen de 9 en 12 graden tijdens dit deel van de test. Het eerste deel van de test is een rit van 101 km, puur op de autosnelweg, met 120 km/u. De batterij is tot 60% gedaald en het gemiddelde verbruik is 22 kWh. Ik ga mijn geschatte actieradius baseren op het verbruik en de netto capaciteit van de batterij. De totale actieradius op basis van dit verbruik is 348 km.
Ik ga nu van de snelweg af om wat sportief te rijden op landweggetjes in de Ardennen. Dit stuk was 26 km en het gemiddelde verbruik is met 21,2 kWh wat lager dan op de snelweg. Na dit onderdeel is het totale gemiddelde verbruik 21,9 kwh. De actieradius is nu vergroot tot 350 km. Nu rijden we helemaal terug via de autosnelweg van de Ardennen richting Brussel. Laten we eens kijken naar het eindresultaat.
De batterij is tot 23% gedaald en de totale lengte van de rit was 231 km. Het gemiddelde verbruik was 20,8 dus de totale actieradius op de snelweg is 368 km.
Batterij% | Afstand (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Theoretische actieradius (km) |
---|---|---|---|---|
90% | 11 | |||
80% | 34 | 21,0 | 10 | 365 |
70% | 70 | 21,4 | 9,5 | 358 |
60% | 101 | 22 | 9 | 348 |
52% | 127 | 21,9 | 9 | 350 |
40% | 167 | 21,9 | 10 | 350 |
30% | 202 | 21,4 | 11,5 | 358 |
25% | 221 | 21,1 | 12 | 363 |
23% | 231 | 20,8 | 10,5 | 368 |
Ik heb de batterij na deze test nog verder leeggereden naar 13% met een mix tussen snelweg en stad rijden en met een verandering in temperatuur en ik bleef toch bij een verbruik van 20,8 kWh.
De Audi Q4 Sportback 40 e-tron is uitgerust met CCS gecombineerd laadsysteem. Met dit systeem kan de Q4 Sportback e-tron worden opgeladen zowel met AC wisselstroom en DC gelijkstroom.
Voor deze test laad ik de auto op aan een DC Snellader. De Q4 Sportback 40 e-tron kan snelladen met een snelheid tot 125 kW. Audi zegt de Q4 40 e-tron In ideale omstandigheden voldoende elektriciteit kan opladen om in ongeveer tien minuten rond de 130 kilometer af te leggen. Het duurt ongeveer 38 minuten om de batterij van 5% terug tot 80% op te laden.
Aan het begin van de test staat de batterij op 13%. Het is 5 graden buiten. De auto gaf aan dat het ongeveer 1u10 min zou duren Om de batterij volledig op te laden. Ik ga gewoon een oplaadtest van 30 minuten doen. Na 10 minuten zaten we aan een laadsnelheid van ongeveer 103 kW. De batterij nam toe tot 33% en we wonnen ongeveer 88 km op de actieradius-indicator. Na 30 minuten is de batterij op 72%. De actieradius staat op 300 km, dus we hebben 239 km gewonnen.
Ik heb geen AC-laadtest gedaan met het sportback-model. In de zomer heb ik echter een AC-laadtest gedaan met de gewone Q4 40 e-tron. Aan het einde van deze video zal ik wat informatie over mijn testresultaten delen.
Laten we nu het bereik testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Ik deed deze test de dag na de snelwegtest. Deze dag was het een stuk kouder. De temperatuur tijdens dit deel van de test lag tussen de 5,5 en 8 graden. Het was ook mistig.
Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 66%. Het eerste stuk van 20 km was dus puur stadsrijden in Brussel. De batterij staat op 60% en het gemiddelde verbruik was 20,9 kWh wat vrij hoog is. De actieradius op basis van dit verbruik is 367 km. Dit komt vooral door de vele stoplichten en het drukkere verkeer wat resulteert in veel stop-and-go-rijden.
Daarna was ik nog steeds in een stedelijk gebied, maar met meer mogelijkheid om door te rijden. Ik heb de batterij leeggemaakt tot 35%. Zoals je kunt zien is het verbruik flink gedaald en over een rit van 124 km is mijn eindverbruik 17,4 kwh.
Dit resulteert in een actieradius van 440 km in de stad.
Batterij% | Afstand (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Theoretische actieradius (km) |
---|---|---|---|---|
66% | 6 | |||
60% | 19,6 | 20,9 | 5,5 | 367 |
58% | 28 | 19,5 | 6 | 393 |
55% | 42 | 18,2 | 6,5 | 421 |
50% | 63 | 17,7 | 6,5 | 433 |
45% | 84 | 17,5 | 7 | 438 |
40% | 106 | 17,4 | 7,5 | 440 |
35% | 124 | 17,4 | 8 | 440 |
Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de Audi Q4 Sportback 40 e-tron ergens tussen de 368 km en 440 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij wat koudere temperaturen tussen de 5,5 en 12 graden. Bij veel koudere temperaturen zal het waarschijnlijk minder zijn. In de zomer heb je waarschijnlijk meer bereik. Over zomer gesproken, ik heb ook een vergelijkbare test gedaan met de Q4 40 e-tron.
Er zijn enkele verschillen tussen de gewone Q4 en de sportback. De Q4 e-tron haalt een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28 en de Sportback haalt een nog lager cijfer met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26. De sportback weegt iets meer, 2.045 kilo versus 2020 kilo in de gewone 40 e-tron. Het WLTP-bereik voor de reguliere e-tron is 521 km. Dus in vergelijking zou je met de Sportback iets betere resultaten moeten behalen.
Laten we enkele resultaten bekijken. De actieradius die ik in de stad haalde was 487 km en op de snelweg haalde ik 399 km. De temperatuur lag tussen de 15 en 20 graden.
Al bij al denk ik dat deze auto zeer goed presteerde in de actieradiustest. Het is normaal dat je minder actieradius hebt bij koudere temperaturen en een actieradius van 368 km tot 440 km bij deze koudere temperaturen is bruikbaar voor dagelijks rijden. Mijn volledige review kan je zien in deze video.
Ben je benieuwd naar het rijbereik van vergelijkbare modellen? Bekijk dan ook mijn rijbereik test met de VW ID.5 en de Skoda ENYAQ iV 80.
Test driver
© 2024 Proefritten All Rights Reserved.