Video afspelen

AUDI Q5 SPORTBACK 55 TFSI e RIJBEREIK TEST

Ik heb een actieradius test gedaan met de Audi Q5 Sportback Competition 55 TFSI e quattro 367 pk S tronic. Ik zal het rijbereik op de snelweg testen om het minimale elektrische bereik van de Audi Q5 Sportback TFSI e 2021 te weten te komen. Ik zal ook een actieradius test doen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad om het maximale elektrische bereik van de Audi Q5 Sportback Plug-In Hybride te achterhalen. Ik zal ook een laadtest doen bij een publieke laadpaal (AC) om erachter te komen hoe lang het duurt om de batterij volledig op te laden met de 7,4 kW boordlader van de Audi Q5 Sportback 55 TFSI e.

AUDI Q5 SPORTBACK 55 TFSI e QUATTRO COMPETITION

Er zijn verschillende uitvoeringen van de Audi Q5 Sportback Plug-in hybride beschikbaar en dit is eigenlijk de sportieve topversie, de Competition 55 TFSI e quattro. Hij heeft 367 pk en gaat van 0 naar 100 km/u in 5,3 sec. Hij heeft een lithiumbatterij met een nettocapaciteit van 14,4 kWh. Ik vind verschillende cijfers over het WLTP-bereik terug. Het persbericht zegt 73 km, de configurator zegt meer dan 55 km, dus ik deel gewoon even beide cijfers met jullie. Bekijk hier mijn volledige POV testrit met de Audi Q5 Sportback Plug-in hybride. In mijn nachtelijke testrit kan je een demo van de lichten en sfeerverlichting zien.

Veelgestelde vragen:

Ik ga eerst het rijbereik testen op de autosnelweg. Ik wil de minimale actieradius  weten door deze te testen bij hogere gemiddelde snelheden.

Aan het begin van de rit is de batterij volledig opgeladen tot 100%. De actieradius staat op 52 km. Ik heb de test gedaan in augustus en het was tussen de 19 en 23 graden tijdens dit deel van de test. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Tijdens de test varieerde het verbruik tussen 22,8 kWh en 23,1 kWh en dit geeft een theoretische actieradius tussen 52,9 en 55,9 km.

Ik heb de batterij geledigd tot 0% en het eindresultaat op de snelweg was een verbruik van 23,9 kWh en een rijbereik van 52,7 km.

Laten we nu het rijbereik testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn.

Aan het begin van de rit is de batterij volledig opgeladen tot 100%. De actieradius staat op 53 km. De temperatuur tijdens deze test lag tussen de 18 en 19,5 graden. We zijn nog steeds in augustus, maar ik heb deze test ’s avonds gedaan. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Ik heb eerst de batterij leeggereden tot 75% waarbij ik 17,9 km gereden heb. Het gemiddelde verbruik was 22,9 kWh wat aan de hogere kant is. De theoretische actieradius zou 57,9 km zijn. Dit kwam omdat ik in een grote stad als Brussel reed, waar je veel moet stoppen voor verkeerslichten. Al dit stop-and-go-rijden heeft een impact op het verbruik.

Daarna rijden we nog steeds in een stedelijke omgeving, maar met iets meer mogelijkheid tot gewoon vlot doorrijden Daarna zakte het verbruik naar 20 en 20,5 kWh, wat een theoretische actieradius van zo’n 67 km oplevert. Ik heb de batterij helemaal leeggereden tot 0% en de actieradius kwam uit op 64,4 km.

Laten we nu eens kijken hoe lang het duurt om de batterij op te laden. Deze batterij heeft een netto capaciteit van 14,4 kWh. De maximale laadsnelheid van deze auto is 7,4 kW. Audi zegt dat het ongeveer 2,5 uur duurt om de batterij op te laden. Ik testte dit aan een openbare oplader in Brussel en het duurde 2u45 min. 

De laadpaal had meer dan voldoende laadsnelheid (22 kw), maar de ingebouwde lader heeft een snelheid van 7,4 kw, dus dit is wat we kregen.

Ik krijg veel vragen over het brandstofverbruik bij een lege accu. Ik heb 86 km op de snelweg gereden aan 120 km/.u met een lege accu en het verbruik was 8,2 l.

Als conclusie kan ik zeggen dat het rijbereik van de Audi Q5 Sportback Competition 55 TFSI e quattro ergens tussen de 52,7 en 64,4 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij temperaturen tussen 18 en 23 graden. Wanneer de temperatuur bijvoorbeeld in de winter verandert, krijg je waarschijnlijk andere resultaten.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties