Review
BMW 1 Reeks
Het is intussen al tien jaar geleden sinds we voor het eerst kennis konden maken met de BMW 1 Reeks. Een ware revolutie was dat toen voor menig liefhebber van de Duitse autobouwer. Met de komst van de 1 Reeks werd een BMW meteen ook toegankelijk voor een groter en wellicht ook jonger publiek. Wij trokken erop uit met de meest recente generatie van de 1 Reeks.
Standaard iDrive
Het opvallendste uiterlijke verschil met de vorige generatie zijn de hertekende achterlichten. Deze hebben de typische “L”-vorm gekregen en maken gebruik van LED-technologie. Het ziet er best een knappe auto uit. Vooraan vinden we o.a. een nieuw ontwerp van het radiatorrooster met de BMW nieren.
Wat we zelf ook een grote verbetering vinden t.o.v. de vorige generatie, is dat je voortaan standaard op de 1 Reeks het iDrive-besturingssysteem krijgt. Compleet met een vrijstaand 6,5”-hogeresolutiescherm. Voorts krijg je standaard ook een automatische airco, een regensensor en radio Professional. Tevens is de 1 Reeks uitgerust met een geïntegreerde SIM-kaart die o.a. het gebruik van de intelligente noodoproep mogelijk maakt.
Nieuwe motorgeneratie
De 1 Reeks kan je kiezen als 3-deurs “Sportshatch” vanaf 22.450 euro of als 5-deurs “Hatch” vanaf 23.250 euro. Voor beide koetwerkvarianten heb je de keuze uit in totaal 14 motortypes uit de nieuwe motorfamilie van BMW.
De kampioen van de zuinigheid is de 116d EfficientDynamics Edition. Deze 1 Reeks met een vermogen van 116 pk, heeft een gemiddeld verbruik van 3,4 l per 100 km en een CO²-uitstoot van slechts 89 g/km. Deze is er vanaf 24.950 euro in geval je voor de 5-deurs zou kiezen.
Wil je performance, ga dan resoluut voor de M135i. Deze topversie van de 1 Reeks heeft een vermogen van 326 pk en een koppel van 450 Nm en is beschikbaar met achterwielaandrijving of intelligente vierwielaandrijving (xDrive) en dit zowel als 3- of 5-deurs. De basisprijzen zitten tussen de 41.555 euro en 45.350 euro afhankelijk van wat je precies zoekt. Onder de kap vinden we een zescilinder-in-lijn M Performance TwinPower turbomotor met een inhoud van 2979 cc. De topsnelheid ligt op 250 km/u en in 4,7 sec ga je van 0-100 km/u in geval van de xDrive-versie, die uitgerust is met de Steptronic Sporttransmissie met acht versnellingen.
BMW 1 Reeks 118d xDrive Hatch
Wij maakten kennis met de nieuwe 1 Reeks aan de hand van de 118d xDrive Hatch die bovendien rijkelijk uitgerust was met tal van packs en opties. De catalogusprijs van de wagen zoals getest tikte dan ook aan tot een dikke 41.685 euro, terwijl de basisprijs van de 118d xDrive Hatch 28.800 euro is. Wat zat er dan zoal op, hoor ik jou denken. Vooreerst kan je optioneel kiezen uit 4 modellen. In ons geval ging het om het Model Sport (+2.940 euro). Hiervoor krijg je o.a. een multifunctioneel sportstuur, mistlampen vooraan, Park Distance Control Achteraan en sportzetels vooraan. Leder voeg je hieraan nog optioneel toe voor 1.620 euro. Persoonlijk zouden we ook zeker kiezen voor het optionele M sportstuur (+105 euro).
Daarna kan je optioneel nog eens kiezen uit één of meer van de zes packs. Onze testwagen was uitgerust met Comfort Pack Plus (+2.025 euro) en Business Pack Plus (2.830 euro).
De 118d xDrive Hatch is uitgerust met intelligente vierwielaandrijving (xDrive). Onder de kap vinden we een 2 liter dieselmotor met BMW TwinPower turbotechnologie en 4 cilinders in-lijn. Hiermee heb je een vlotte en vinnige auto die beschikt over een vermogen van 150 pk en een koppel van 320 Nm. In 8,4 sec ga je van 0-100 km/u en de topsnelheid bedraagt zo’n 210 km/u. Wat betreft rijplezier scoort deze xDrive ook goed, maar persoonlijk amuseren we ons toch nog het best in een 1 Reeks met achterwielaandrijving. Of toch in geval van een 1 Reeks met 150 pk. De M135i lijkt ons dan wel minstens even leuk met xDrive dan zonder xDrive.
Conclusie
De nieuwe BMW 1 Reeks kon ons met zijn knappe achterwerk en opvallende nieuwe achterlichten bekoren. Je kan maar liefst kiezen uit een enorm aanbod van 14 motorisaties, die voor elk wat wils bieden. Of je nu zoekt naar een fiscaal vriendelijke firmawagen of een sportief beest, binnen het gamma van de 1 Reeks is dit allemaal beschikbaar.

Johan De Haes
Test driver