Review
BMW 2 Reeks Cabrio
Met de zonnige zomerdagen in het vooruitzicht wil een mens al eens iets buiten doen. Een leuk terrasje doen of onder de middag je boterhammen buiten opeten is alvast een goed begin. Ook tijdens het autorijden kan je genieten van het mooie weer en dat het beste in een cabrio. Liefst een sportieve cabrio. Wij lieten onze haren wapperen in de nieuwe BMW 2 Reeks Cabrio.
Motoren
Op vlak van motorisaties is de cabrio beschikbaar met 4 benzinemotoren met achterwielaandrijving. De instapversie is de 218i met 136 pk. Vervolgens hebben we de 220i cabrio met 184 pk. Voorts bestaat er nog de 228i met 245 pk of de absolute topper: de M235i. Deze beschikt over een 3.0 liter zescilinder-in-lijn en een vermogen van 326 pk. Er is ook een viercilinder diesel beschikbaar met TwinPower turbo, de 220d met 190 pk. Vanaf 33.000 € rij je met een 218i en vanaf 37.300 € met een 220d. Voor de M moet je minstens 51.300 € neertellen.
Wij reden met de 220i cabrio met optionele automatische versnellingsbak Steptronic. Deze viercilinder heeft een longinhoud van 1.997 cc met TwinPower turbo technologie. De motor levert een vermogen van 184 pk en heeft een maximaal koppel van 270 Nm, wat beschikbaar is tussen de 1250 en 4500 toeren. Optrekken naar 100 km/u duurt 7,6 seconden met de automaat en de topsnelheid bedraagt 226 km/u. Vanaf 36.300 € haal je een frisse neus in jouw eigen 220i. De 220i houdt van een pittige rijstijl en de Steptronic schakelt daarbij vinnig op en neer. Ook ontspannend cruisen met het dak naar beneden zonder al te veel lawaai van de motor kan echter ook perfect.
Soft top
Het stoffen dak kan je elektrisch openen en sluiten in slechts 20 seconden en dit aan snelheden tot 50 km/u. Openen en sluiten doe je met een knopje op de middenconsole. Standaard is de 2 Reeks Cabrio uitgevoerd met een zwart stoffen dak. Optioneel kan je kiezen voor anthraciet of een bruin stoffen dak en dit telkens met een zilver effect. Het valt wel op als je aan het rijden bent dat zelfs met een stoffen dak de 2 Reeks zeer goed geïsoleerd is tegen rijgeluiden.
Als je naar achteren kijkt wanneer het dak gesloten is, kan je toch niet anders dan vaststellen dat het dak achteraan toch een flink stuk van het zicht in de hoeken wegneemt. Persoonlijk zouden we dan ook zeker kiezen voor de optionele achteruitrijcamera (€ 430).
Met de kap naar beneden is de 2 Reeks Cabrio best een knappe verschijning. BMW spreekt zelf over een uitzicht met de allure van een scheepsdek. We kunnen ons in deze omschrijving wel terugvinden. Het past zeker bij de sfeer van deze vrijetijdsauto. Rijden met het dak open en de zon op onze schedel was een prettige ervaring. Tijdens onze testrit stond er een meer dan stevige wind. Met de ramen voor en achteren naar boven zat je redelijk uit de wind. Natuurlijk voelden we af en toe de wind stevig kietelen achter ons oor, maar dat hoort erbij. Het is per slot van rekening een cabrio.
Koprol
Wat betreft veiligheid is de 2 Reeks Cabrio o.a. uitgerust met een onzichtbaar beschermingssysteem tegen een koprol. Dit systeem bestaat enerzijds uit rolbeugels die ingebouwd zijn achter de hoofdsteunen achteraan. Bij een koprol springen deze in een fractie van een seconde naar omhoog, waarbij ze vastklikken en zo de inzittenden beschermen. Anderzijds bestaat het systeem ook uit een versteviging van het frame van de voorruit en worden in geval van koprol daarnaast eveneens de gordelspanners geactiveerd.
Conclusie
Ben je op zoek naar een compacte en luxueuze cabrio dan is de nieuwe BMW 2 reeks Cabrio zeker het overwegen waard. Deze knappe vrijetijdswagen met een brede keuze aan motoren kan voor elk wat wils bieden met als uitschieter de M235i met 326 pk.

Johan De Haes
Test driver