Review
BMW 2 Reeks Gran Tourer
Voor gezinnen met kinderen op zoek naar een praktische wagen met 7 zitplaatsen is er sinds kort ook de BMW Gran Tourer. Met dit model snijdt BMW tevens een nieuw segment aan. BMW rijders kunnen voortaan bij hun vertrouwde merk blijven wanneer ze op zoek zijn naar een monovolume. Ook nieuwe klanten op zoek naar premium monovolume zullen wellicht met de komst van dit model hun weg naar de BMW-dealer vinden. Wij trokken erop uit met een 216d Gran Tourer.
Drie kinderzitjes
Met een lengte van 4,5 meter is de Gran Tourer zeker geen tanker van een monovolume. Er is echter wel voldoende ruimte binnenin om comfortabel te reizen voor zowel bestuurder als alle passagiers. Ook op de achterbank is er voldoende beenruimte om met 3 volwassenen te zitten. Je kan er ook tot drie kinderzitjes plaatsen. Daarenboven kan je de achterbank naar voor of naar achter schuiven en kan je ze ook met een druk op de knop neerklappen. Er is eveneens een optionele derde rij zetels die je kan neerklappen zodanig dat ze volledig in lijn liggen met de laadvloer. Met alle achterbanken neergeklapt krijg je in totaal een laadruimte van ruim 1.905 liter.
Motoren
Op vlak van motoren kan je kiezen uit 3 benzine- en 5 diesel motoren. Als instapper in het benzinegamma heb je vanaf 27.550 euro de 216i met 102 pk. Als topper heb je de 220i Gran Tourer met een vermogen van 192 pk. Vanaf 32.200 euro kan je hiermee jouw kroost vervoeren. Daartussen zit nog een 218i met 136 pk vanaf 29.450 euro.
In het dieselgamma heb je nog meer keuze. De instapper is de 214d vanaf 28.500 euro. Deze heeft een vermogen van 95 pk. Niet voor de sportieve rijder dus. Wij reden met de 216d Gran Tourer. Deze is er vanaf 29.750 euro en beschikt over 116 pk. Daarnaast heb je nog een 218d met 150 pk vanaf 31.400 euro. Als topper in het dieselgamma heb je de 220d met 190 pk. Deze heb je vanaf 36.040 euro of 37.800 euro als xDrive variant.
Modellen
Naast de standaardversie van de Gran Tourer kan je ook nog kiezen uit 4 modellen met elk hun eigen uitrustingsniveau. Wij reden met het Advantage-model. Voor 1.350 euro krijg je o.a. elektronische airco, Park Distance Control achteraan en Cruise Control met remfunctie. Voor 360 euro extra krijg je eveneens parkeersensoren vooraan. Ben je gesteld op luxe, dan kan je kiezen voor het Luxury-model (+4.500 euro). Hiervoor krijg je o.a. een lederen interieur, inlegwerk van chroom en grote lichtmetalen velgen. Wil je een sportievere Gran Tourer dan kan je kiezen voor de Sport-Line (+3000 euro) met o.a. sportzetels. Met het model M Sport ga je nog een stapje verder en krijg je o.a. M Aerodynamicapakket en M Sport-zetels. Voor dit model moet je 4.650 euro extra betalen.
216d Gran Tourer
Wij maakten kennis met de 2 Reeks Gran Tourer aan de hand van de 216d. Met zijn 116pk zal dit waarschijnlijk de motorisatie zijn, waarin velen hem zullen kiezen. Wij reden met de handgeschakelde versie met zes versnellingen. Wil je een automaat, dan kan je de 216d ook kiezen met een automatische steptronic versnellingsbak. De 216d heeft 3 cilinders in-lijn en een inhoud van 1496 cc. Uit de BMW TwinPower turbomotor wordt een vermogen gehaald van 116 pk en een koppel van 270 Nm. In 11,1 sec accelereer je zo naar 100 km/u en de topsnelheid is 192 pk. Een sportieve kampioen is het hiermee natuurlijk niet, maar wij waren toch aangenaam verrast van hoe aangenaam en prettig deze driecilinder rijdt.
Conclusie
Gezinnen met jonge kinderen en baby’s zullen blij zijn met de komst van de 2 Reeks Gran Tourer. Het is niet de knapste BMW die er bestaat, maar wel een zeer praktische wagen met veel ruimte binnenin, plaats voor 7 personen en dit alles met een premium-afwerking zoals we dat gewoon zijn van BMW.

Johan De Haes
Test driver