Video afspelen

POV rijvideo met de facelift van de BMW 3 Reeks 320d EfficientDynamics. De BMW 320d EfficientDynamics heeft een 1995cc TwinPower dieselmotor met vier cilinders in-lijn met een vermogen van 163 pk en een koppel van 400 Nm. De 320d EfficientDynamics gaat van from 0-100 km/u in 7,9 sec.

Review

BMW 3 Reeks

Sinds de introductie van de BMW 3 Reeks 40 jaar geleden werden er al meer dan 14 miljoen stuks van verkocht. Zowat een op de vier verkochte BMW’s is een BMW 3 Reeks Berline of BMW 3 Reeks Touring. Hiermee is dit de bestverkochte BMW aller tijden. BMW stelde onlangs de facelift van nieuwe 3 Reeks voor. Wij maakten hiermee kennis a.d.h.v. de 320d Efficiënt Dynamics Edition.

De nieuwe 3 Reeks is geen revolutie, maar eerder een evolutie. Op vlak van uiterlijke verschillen met de vorige generatie moet je goed kijken om de wijzigingen te zien. Het gaat dan o.a. om nieuwe koplampen die optioneel volledig in LED uitgevoerd kunnen worden en standaard nieuwe LED-achterlichten. Ook het interieur werd opgefrist met o.a. een vernieuwde middenconsole. Het aanbod van de motoren werd eveneens geoptimaliseerd met o.a. efficiëntere motoren en de introductie van een driecilinder benzinemotor.

Ook zit er een Plug-In Hybride van de 3 Reeks sedan in de pipeline. Het gaat om een 330e met een systeemvermogen van 252 pk, een gemiddeld brandstofverbruik van 2,1 liter en een bereik tot 35 km in zuiver elektrische modus. De basisprijs situeert zich rond de 43.000 euro.

Motoren

Op vlak van motoren heb je de keuze uit een brede waaier van mogelijkheden. Zo kan je kiezen uit zeven varianten met een benzinemotor en dit met een vermogen tussen de 136 pk voor de 318i en ruim 326 pk in de 340i. Deze kunnen gekozen worden met een manuele zesversnellingsbak of een automatische transmissie met acht versnellingen. Standaard is de 3 Reeks uiteraard voorzien van achterwielaandrijving. Je kunt ook kiezen voor een aantal modellen met intelligente vierwielaandrijving (xDrive). De basisprijzen situeren zich tussen de 29.250 euro voor een 318i berline tot 52.315 euro voor een 340i xDrive berline. Voor de Touring liggen de prijzen iets hoger: respectievelijk tussen 31.250 euro en 54.075 euro.

In het dieselgamma heb je zelf nog iets meer keuzemogelijkheden. Zo zijn er in totaal 10 motortypes, te beginnen met een 316d als instapper. Deze heeft 116 pk en een gemiddeld verbruik van 3,9l – 4,3l/100 km volgens BMW. Zeker een interessante keuze voor de leaserijder. Voorts kan je kiezen voor modellen met meer vermogen oplopend tot 313 pk voor een zeer potente 335d. Deze is enkel beschikbaar met xDrive en heeft een basisprijs van 53.225 euro. Voor de Touring moet je minstens tussen de 32.900 euro en 55.225 euro neertellen.

BMW 320d EfficientDynamics Edition Berline

Wij maakten kennis met de nieuwe BMW 3 Reeks aan de hand van een testrit met de 320d EfficientDynamics Edition Berline. Met EfficientDynamics wil BMW het verbruik en de emissies verminderen en tegelijk de rijdynamiek verbeteren. Dit doen ze o.a. door gebruik te maken van nieuwe dieselmotoren, maar ook door een vermindering van het gewicht, de Auto Start Stop functie, banden met verminderde rolweerstand, enz. Het resultaat is een gemiddeld verbruik van 3,8-4,1 l/100 km en een CO₂-emissie van  99,0 – 109,0 g/km voor de 320d EfficientDynamic Edition met automatische versnellingsbak en standaardbanden. Het leuke is dat je ook nog eens een auto krijgt met vlot 163 pk.

De 320d EfficientDynamics Edition Berline heeft als kloppend hart een BMW TwinPower Turbomotor met vier cilinders in-lijn en een inhoud van 1995 cc. Deze levert een vermogen af van 163 pk en een koppel van 400 Nm. Ter vergelijking: in de reguliere 320d krijg je 190 pk en ook 400 Nm. De 320d EffientDynamics gaat van 0-100 km/u in 7,9 sec. Dat is iets trager dan de 320d, maar eigenlijk maakt dit niet zo veel uit. De auto rijdt zeer leuk. Je hebt immers een auto met achterwielaandrijving en dit in combinatie met de 50:50 gewichtsverdeling, maakt dat je heel veel plezier achter het stuur kan hebben.

Leuke opties

Je kunt een 3 Reeks verder uitgebreid personaliseren via de modellen Advantage, Luxury of Sport, via de pakketten en uitvoeringen en via individuele opties.

Persoonlijk zouden we in ieder geval als bekleding minimaal gaan voor Sensatec. Voor 400 euro krijg je iets wat er veel leuker uitziet en gemakkelijker is om te onderhouden dan een stoffen bekleding. Wat we ook zeker zouden nemen als optie is een M sportstuur voor 230 euro. Dit lijkt wellicht geen need to have optie, maar een M sportstuur ligt zo veel beter in de hand en ziet er veel knapper uit dan het standaard stuur. En uiteindelijk is het stuur wel datgene wat je nog het vaakst aanraakt in jouw auto. Parkeersensoren (PDC) voor 765 euro lijkt ons ook zeker geen overbodige luxe en van de Lane Change Warning voor 570 euro ga je ook veel dagdagelijks gebruiksgemak van ervaren.

Conclusie

Dat de BMW 3 Reeks heel wat mensen gelukkig maakt, bewijzen de verkoopcijfers. Ook de laatste nieuwe generatie van dit topmodel van BMW kon ons tijdens de testrit bekoren. Mooie cijfers op vlak van verbruik en CO₂-emissie en dat in combinatie met meer dan voldoende vermogen.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties