Review
BMW 320i Gran Turismo
BMW vernieuwde afgelopen zomer de 3 Reeks Gran Turismo. Sinds de lancering drie jaar geleden zijn er wereldwijd van de Gran Turismo al meer dan 130.000 exemplaren van verkocht. De nieuwe Gran Turismo kreeg o.a. een sportiever uiterlijk van buiten, een kwalitatievere uitstraling binnenin en motoren van de laatste nieuwe generatie. Wij maakten kennis met de GT aan de hand van een testrit met de 320i Gran Turismo.
Design
BMW voegde drie jaar geleden de Gran Turismo toe als gloednieuw lid van de familie van de 3 reeks. Het werd een kruising tussen een sedan, een stationwagen en een coupé. Visueel is het lijnenspel niet meteen onze persoonlijke smaak, maar het is wel een auto die zeer praktisch is in gebruik. Vooral door zijn ruime en veelzijdige interieur en de bagagecapaciteit van een stationwagen slaagde, dit model erin om nieuwe kopers naar het merk te lokken. Zo is bijvoorbeeld in Duitsland de helft van de kopers van dit model een nieuwe klant voor BMW en in China is dat zelfs zo bij meer dan 90% van de kopers.
Ruimte
De GT is veel ruimer dan zijn broertjes in de familie van de 3 reeks. Zo heeft de 3 Gran Turismo een lengte van meer dan 4,8 meter, waardoor die bijna 20 cm langer is dan de andere modellen binnen de familie van de 3 reeks. Binnenin is er dan ook een zee van ruimte. Achterin zijn er drie volwaardige zitplaatsen met ook zeer veel beenruimte, vergelijkbaar met die in een grote sedan. Met een verhoogde zitpositie van 59 mm heb je een goed zicht op de weg en het verkeer. De koffer open je met een achterklep. In deze royale koffer heb je een laadvermogen van 520 liter tot 1600 liter als je de achterbank volledig neerklapt.
Motorisaties
De 3 reeks Gran Turismo is beschikbaar met de nieuwste generatie motoren. Er zijn 3 benzineversies beschikbaar met een vermogen van 184 pk tot 326 pk: de 320i, 330i en 340i. Deze 3 modellen zijn ook beschikbaar met intelligente vierwielaandrijving xDrive. De prijzen situeren zich tussen de 38.350 euro voor een 320i met manuele versnellingsbak en 57.125 euro voor een 340i xDrive Gran Turismo met Steptronic.
In het dieselgamma zijn er vijf versies beschikbaar met een vermogen dat varieert tussen de 150 pk en de 313 pk. De instapper is een 318d met een basisprijs van 37.100 €. De topversie is de 335d xDrive voor een prijs van 58.075 euro met steptronic.
320i Gran Turismo
Wij trokken erop uit met een 320i GT. Deze beschikt over een 1.998 cc benzinemotor met 4 cilinders in-lijn. Dit blok levert een vermogen van 184 pk en heeft een max. koppel van 290 Nm. Op vlak van transmissie was onze testwagen uitgerust met een achttrapsautomaat steptronic en de aandrijving zit op de achterwielen. De 320i GT gaat van 0 naar 100 km/u in 8 seconden en heeft een topsnelheid van 230 km/u.
In het interieur van de 3 Reeks Gran Turismo heeft men ook meer aandacht geschonken aan de luxe beleving. Zo heeft men nieuwe materialen gebruikt en hier en daar andere accenten gelegd. Ook het aanvoelen van materialen en de ergonomie werd onder de loep genomen. Aan de buitenkant ziet de GT er sportiever uit. Vooral de standaard LED-koplampen voor dim-en grootlicht en de LED-achterlichten geven een dynamische look aan de GT. Op o.a. de 320i GT vindt je ook een dubbele uitlaat terug wat ook bijdraagt tot de sportieve look.
Conclusie
De BMW 3 Reeks Gran Turismo is dankzij zijn ruime en veelzijdige interieur en de bagecapaciteit van een break zeer praktisch in gebruik. Dankzij de wat hogere zitpositie heb je een goed zicht op het verkeer en feit dat er achterin plaats is voor drie volwassenen is ook een troef. Hoewel wij wel fan zijn van de look van de 3 reeks berline en touring, is de GT dan wat ons betreft de minst knappe auto binnen de familie.

Johan De Haes
Test driver