Review
BMW 7 Reeks
BMW stelde onlangs de nieuwe 7 Reeks voor. We zijn intussen al aan de zesde generatie toe en zoals dat gaat met auto’s in dit segment is het een auto geworden die niet alleen bij de tijd is, maar ons ook een blik in de toekomst gunt. Wij keken in de glazen autobol dankzij een testrit met de 740i.
13 motortypes
De nieuwe BMW 7 Reeks berline is beschikbaar in maar liefst 13 motortypes met telkens keuze tussen een automaat of een sport automatische versnellingsbak met 8 versnellingen.
De instapversie in het benzinegamma is de 740i met als koetswerkvariant een standaardwielbasis vanaf 93.650 euro. Dit was tevens onze testwagen. Je kunt de 740i ook kiezen met lange wielbasis (740Li) of met intelligente vierwielaandrijving (740Li xDrive) en alle varianten van de 740i hebben een vermogen van 326 pk. Onder de motorkap ligt een 3-liter met zes cilinders in-lijn. De 7 reeks haalt zijn topsnelheid op 250 km/u en accelereren van 0-100 km/u gaat in slechts 5,5 seconden. Hoewel het een limousine is, stelt de 740i zeker niet teleur als je ook wat sportiever wil gaan rijden.
Wil je meer pk’s, dan kan je kiezen voor een 750i met 450 pk. De 750i kan je ook kiezen met vierwielaandrijving (xDrive) en er is ook een lange wielbasis beschikbaar (750Li en 750i xDrive). In de 750i vinden we een V8 met een inhoud van 4395 cc. In slechts 4,4 sec. zit je met de 750i xDrive aan 100km/u, wat al behoorlijk indrukwekkend is voor een auto van dit formaat. De prijzen situeren zich tussen de 111.100 euro en 122.760 euro.
Wellicht zijn we als Belgen ook nieuwsgiering naar de diesels. De basisversie is de 730d vanaf 84.400 euro. Je kunt ook kiezen voor de lange wielbasis (730Ld) en beide versies zijn ook beschikbaar met xDrive. De 730d beschikt over een vlotte 265pk. Dit vermogen wordt geleverd door een 3.0 zescilinder in-lijn. De topsnelheid bedraagt eveneens 250 km/u en de 730d spurt richting 100 in 6,1 sec. Als topper in het dieselgamma is er de 320 pk-sterke 740d xDrive (97.200 euro) en de 740Ld xDrive (104.000 euro).
Er zit dit jaar ook nog een hybride van de 7 Reeks in de pipeline en op het autosalon van Genève heeft BMW ook de M760Li xDrive met V12-motor voorgesteld.
Gesture control
Wanneer er een nieuwe 7 Reeks uitkomt, verwacht je natuurlijk dat die uitblinkt en kan uitpakken met de meest innovatieve features. Daar stelt de nieuwe 7 Reeks zeker niet teleur. Zo kan je het iDrive-systeem ook met een aantal handbewegingen “in de lucht” bedienen. Deze bewegingen worden gedetecteerd door een 3D-sensor. Hiermee kan je dan bijvoorbeeld het volume van de muziek wijzigen door te draaien met jouw vinger in de lucht of je kunt ook een telefoongesprek weigeren of aannemen. Wat wij echter zeer praktisch en gelijk ook indrukwekkend vonden, is dat je de parkeercamera met surround view ook met gesture control kan bedienen (zie demo in de video). Wanneer je bijvoorbeeld in de stad achteruit wil rijden en je hebt niet meteen een goed zicht dan kan je via de gesture control de auto op de iDrive-display letterlijk vastnemen en zo draaien tot je een optimaal zicht hebt, om achteruit te rijden. Die iDrive-display is trouwens nu ook voorzien van een aanraakscherm. Zo kan je dan bijvoorbeeld een bestemming in jouw gps invoeren door op de kaart de bestemming aan te raken. Wat we ook nog een voordeel vonden van de camera met surround view, is dat die ook zelf opstart wanneer je door een smalle ruimte moet manoeuvreren.
Autonoom rijden
Dankzij de stuur- en spoorgeleidingshulp met Traffic Queue Assistant kan de 7 Reeks de bestuurder actief ondersteunen bij het rijden. Met de file-assistent houdt het systeem automatisch de gewenste afstand tot jouw voorligger en gaat het systeem ook zelf rijden en stoppen tot snelheden tot 40 km/u en zelf meesturen. Met de stuur- en spoorgeleidingshulp helpt de wagen ook meesturen tot een snelheid van 210 km/u en zorgt het systeem ervoor dat de auto in het midden van de weg rijdt. Het is wel de bedoeling dat je de handen op het stuur houdt. Doe je dat niet, dan gaat het systeem na enkele waarschuwingen overgaan in stand-by. Met de optie Remote Control Parking kan je uitstappen en de wagen met hulp van de afstandsbediening vooruit of achterwaarts een garage in rijden, ideaal voor wanneer je weinig plaats hebt. Je kunt na het parkeren dan ook de motor uitschakelen via de afstandsbediening.
Laserlicht
Standaard krijg je op de nieuwe 7 Reeks full-LED-koplampen. Optioneel kan je ook kiezen voor laserlichten. Hiermee kan je in de grootlicht-stand tot 600 meter ver schijnen, het dubbele van LED-koplampen. Je kunt de laserlichten visueel herkennen aan blauwe designaccenten.
Luchtvering
De nieuwe 7 Reeks is standaard uitgerust met luchtophanging met automatische niveauregeling op de 2 assen en Dynamic Damper Control. Dit maakt elke rit boterzacht. De lucht in de vering is afkomstig van een compressor die elektrisch gevoed wordt. Het voordeel hiervan is dat de hoogte van de carrosserie aangepast blijft, zelfs al draait de motor niet. Ook wordt de luchttoevoer voor elk wiel apart geregeld. Hierdoor kan de luchtvering ook zijn werk doen, bijvoorbeeld wanneer het gewicht van een lading niet gelijkmatig verdeeld is. Je kunt ook manueel de rijhoogte met 20 mm verhogen. Handig voor wanneer je op een slechte weg moet rijden of een veel te hoge verkeersdrempel moet nemen. Als je de auto in sport-stand zet, wordt die 10 mm verlaagd wanneer je aan hoge snelheid rijdt.
Conclusie
De nieuwe 7 Reeks doet wat het moet doen. De wereld verbazen met tal van innovaties die we wellicht binnen enkele jaren op meer toegankelijke wagens kunnen terugvinden. De gesture control en het innovatieve camerasysteem waren wat ons betreft zeker een topper. Ook maakten we kennis met nieuwe stappen in autonoom rijden. Het spreekt voor zich dat de nieuwe 7 Reeks zich eveneens ook onderscheidt in luxe en comfort.

Johan De Haes
Test driver