Johan De Haes
Test driver
Dit is de BMW i4 M50. In deze rijbereik test wil ik de actieradius in reële rijomstandigheden ontdekken. Ik ga de actieradius in de stad testen om de maximale actieradius van deze auto te achterhalen. Ik ga ook een tweede rijbereiktest doen bij hogere gemiddelde snelheden op de autosnelweg om het minimale rijbereik te kennen. Ook wou ik weten hoe lang het duurt om de accu op te laden bij een snellader.
Accessoires kiezen
Laadkabel kiezen
Wallbox kiezen
Dit is de BMW i4 M50 met de 80,7 kWh batterij. Hij heeft een WLTP-rijbereik tot 520 km. De BMW i4 M50 heeft een vermogen van 544 pk. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 3,9 sec. De BMW i4 M50 is voorzien van vierwielaandrijving. Bekijk hier mijn volledige POV testrit met de BMW i4 M50.
Ik ga eerst het bereik testen bij lagere snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 100%. De temperatuur lag tussen de 11,5 en 18,5 graden. Ik heb een proefrit gemaakt van 104 km, eerst in Brussel. Daarna verliet ik de stad en reed ik over kleine stadswegen. Het was in een stedelijk gebied, soms wat meer op het platteland, maar met veel mogelijkheden om continu door te rijden, meestal tussen de 50-70 km/u.
Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Na een proefrit van in totaal 104 km heb ik de batterij leeggemaakt tot 78%. Het gemiddelde verbruik kwam uiteindelijk uit op 16,5 kWh en de geschatte actieradius is 489 km.
Batterij% | Afstand gereden (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Geschatte actieradius |
---|---|---|---|---|
100% | sinds start | 11,5 | start test | |
95% | 13 | 23,5 | 343 | |
92% | 29 | 19,5 | 15,5 | 414 |
90% | 43 | 17,5 | 16,5 | 461 |
84% | 71 | 16,8 | 17,5 | 480 |
78% | 104 | 16,5 | 18,5 | 489 |
Ik ga nu de actieradius testen bij hogere gemiddelde snelheden op de snelweg. Ik wil weten wat de minimale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 76%. Ik baseer mijn geschatte actieradius op het gemiddelde verbruik en de netto capaciteit van de batterij. Ik heb de test in maart gedaan en het was tussen de 18 en 20,5 graden.
Voor deze test reed ik vanuit Brussel richting Marche-en-Famenne, voor een rit van in totaal 102 km. De batterij zakte naar 53% en de geschatte actieradius op basis van een verbruik van 18,3 kWh was 441 km.
Batterij% | Afstand gereden (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Geschatte actieradius |
---|---|---|---|---|
76% | sinds start | 20,5 | start test | |
70% | 25 | 19,1 | 19 | 423 |
65% | 49 | 18,3 | 19,5 | 441 |
60% | 67 | 19,4 | 18 | 416 |
58% | 75 | 19,1 | 18 | 423 |
55% | 93 | 18,1 | 18 | 446 |
53% | 102 | 18,3 | 18,5 | 441 |
Laten we nu een laadtest doen bij een snellader. De BMW i4 M50 is uitgerust met een gecombineerd laadsysteem. Met dit systeem kan de BMW i4 M50 zowel met AC als DC worden opgeladen. Voor deze test ga ik de auto opladen aan een DC Snellader. De BMW i4 M50 kan snelladen met een snelheid tot 200 kW. BMW zegt dat het 31 minuten duurt om op te laden van 10% naar 80% met een snelheid van 200 kW.
Aan het begin van de test is de batterij nog maar 11%. Het is 12 graden buiten. De auto gaf aan dat het ongeveer 57 minuten zou duren om de batterij volledig op te laden. Ik ga een oplaadtest van 30 minuten doen. Na 10 minuten was ik aan het laden met een snelheid van 125,4 kW. De batterij nam toe tot 43% en we wonnen ongeveer 167 km op de range indicator. Na 20 minuten merkte ik dat we aan het laden waren met een snelheid van 91,4 Kw. Ik heb nog eens 103 km range gewonnen en de batterij zit nu op 64%. Na 30 minuten staat de batterij op 79%. De laadsnelheid ligt nog op 58,2 kw. We gingen dus van 11% naar 79% in 30 minuten, en we wonnen 343 km aan range.
Start test | Na 10 min. | Na 20 min. | Na 30 min. | |
---|---|---|---|---|
Range indicator (km) | 56 | 223 | 326 | 399 |
Toename range (km) | 167 | 103 | 73 | |
Batterij (%) | 11% | 43% | 64% | 79% |
Laadsnelheid (kW) | 200 | 125,4 | 91,4 | 58,2 |
Temperatuur (°C) | 12 | 12,5 | 13 | 13,5 |
Ik heb geen AC-laadtest gedaan met deze auto, maar laten we eens kijken naar wat theoretische informatie. De laadsnelheid van de boordlader is 11 kw. Volgens BMW duurt het opladen van 0% naar 100% 8,25h.
Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de BMW i4 M50 ergens tussen de 441 km en 489 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij vrij zachte temperaturen tussen 11,5 en 20,5 graden. Ik vermoed dat je bij veel hogere temperaturen waarschijnlijk meer bereik zult krijgen en in de winter bij veel lagere temperaturen een lager bereik.
Bekijk hier mijn nachtelijke testrit met de BMW i4 M50.
Test driver
© 2024 Proefritten All Rights Reserved.