Video afspelen

BMW iX xDrive40 rijbereik test

In deze video doe ik een rijbereik test met de BMW iX xDrive40 met de 71 kWh batterij. Ik ga het rijbereik op de autosnelweg testen om zo de minimale actieradius van de BMW iX xDrive40 te achterhalen. Daarna ga ik een rijbereik test doen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad en op landwegen om de maximale elektrische actieradius van de BMW iX xDrive40 te achterhalen. Ik ga ook een laadtest doen bij een publieke DC-snellader om erachter te komen hoeveel rijbereik erbij komt na 30 minuten snelladen.

Accessoires kiezen

Laadkabel kiezen​

Wallbox kiezen

BMW iX xDrive40

De BMW iX xDrive40 is een volledig elektrische auto met een WLTP-rijbereik van 394 − 426 km. Hij heeft een lithium batterij met een nettocapaciteit van 71 kWh. Moest je dat willen weten, het lithium dat in de batterij van de iX wordt gebruikt, is afkomstig uit Australië.

Dit is niet de auto met de langste actieradius van alle iX-modellen, er is ook nog een xDrive50 die een actieradius heeft van 586 − 627 km. Dat maakt sowieso niet uit, want de xDrive40 was het model dat ik van BMW mocht lenen en ik was ook gewoon benieuwd naar de range van dit model.

Deze auto heeft een vermogen van 326 pk en een koppel van 630 Nm. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 6,1 sec en heeft xDrive vierwielaandrijving. In het kader van deze test is het ook handig om te weten dat deze auto 22 inch velgen heeft. Bekijk hier onze volledige POV testrit.

Veelgestelde vragen:

Ik ga eerst de actieradius testen op de autosnelweg. Ook wordt er in deze test een klein beetje sportief gereden op landwegjes. Het doel van dit deel van de test is om de minimale actieradius van deze auto te achterhalen door deze te testen bij hogere gemiddelde snelheden.

Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 71%. Ik deed de test in februari en het was tussen de 8 en 9 graden. Het regende ook veel die dag. We beginnen met een rit van 59 km, puur op de autosnelweg, rijden tegen 120 km/u. Dit was een rit van Brussel naar een gebied in de buurt van Namen. De batterij is voor 50% leeg en het gemiddelde verbruik is 23,9 kWh. Ik zal mijn geschatte actieradius baseren op het verbruik en de netto capaciteit van de batterij. De totale actieradius op basis van dit verbruik is 297 km.

Ik ga nu van de snelweg af om wat sportiever te rijden op landwegjes. Na dit stuk van 33 km is het totale gemiddelde verbruik 23,5 kWh. Het bereik is nu vergroot tot 302 km. Nu rijden we helemaal terug via de snelweg. Laten we eens kijken naar het eindresultaat.

De batterij is tot 14% gedaald en de totale lengte van de rit was 166 km. Het gemiddeld verbruik was 23,6 dus de totale range op de snelweg is 301 km.

Battery%Distance (km)Consumption (kWh)Temperature (°C)Theoretical range (km)
71%since start9start test
60%29,124,38292
50%59,223,98,5297
39%92,623,58302
29%115,724,48291
25%126,824,98,5285
14%16623,68,5301

Dan stopte ik bij de Fastned Snellader op de E19 en wou ik snelladen testen. Dit ging niet echt zoals gepland. Door omstandigheden had ik geen laadpas gekregen van BMW. Ik heb een laad app die ik soms gebruik, maar die werkt niet bij fastned snelladers. Dus om een lang verhaal kort te houden, ik kon daar niet opladen. De range indicator gaf aan dat er nog een actieradius van 44 km was. Je wilt niet vast komen te zitten aan een trage AC laadpaal ergens onderweg. Om naar huis te rijden was het nog 27 km. Lets do this.

Uiteindelijk ben ik bij de laadpaal beland met nog maar 4% in de accu. Laten we het volledige plaatje eens bekijken. Ik heb in totaal 271 km gereden waarvan in totaal 205 km op de snelweg en 66 km in de stad en op landwegen. Het verbruik was 23,7 en op basis van dit verbruik is de actieradius van een volle accu 300 km. Het grootste deel van de km’s ligt op de snelweg, dus dat is waarom het dicht bij het snelwegbereik ligt. Bij een batterij met 4%, gaf de actieradius indicator aan dat er nog nog 14 km range was.  Dus als je dit zou optellen bij de kilometers van de rit, zou de actieradius 285 km zijn. Ik kijk echter liever naar de netto capaciteit van de batterij en het verbruik.

De iX xDrive40 is uitgerust met een Combined Charging Unit (CCU). Met dit systeem kan de iX zowel met AC als met DC worden opgeladen. Ik wou de oplaadtijd testen bij een AC laadpaal. Hij heeft een ingebouwde AC-boordlader met een snelheid van 11 kW. BMW zegt dat het minder dan 8 uur duurt om van 0 tot 100% op te laden bij 11 kW. In de praktijk gaf de auto aan dat het 15 uur zou duren om volledig op te laden. Ik controleerde de snelheid in mijn app en ik kreeg maar ongeveer 3,7 kw. Ik heb deze test toen maar vroegtijdig afgebroken.

Ik ging ’s avonds terug naar de snellader. Ondertussen heb ik me geregistreerd in de fastned app, zodat ik mijn DC snellaadtest kon doen. Deze auto kan snel opladen met snelheden tot 150 kW. Hij kan in 31 minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen. Bekijk hier onze volledige nachtelijke testrit met demo van de sfeerverlichting.

Ik zal een snelle oplaadtest van 30 minuten doen. Aan het begin van de test staat de batterij op 11%. Ik laadde in 30 minuten op tot 75%. Ik won 88 km na 10 minuten, en toen ongeveer 67 km na 20 minuten en 49 km na 30 minuten opladen. In totaal heb ik dus in 30 minuten 204 km actieradius gewonnen. De laadsnelheid was in het begin vrijwel direct 148 kw. Na 10 minuten stond hij nog steeds op 122. Hij zakte tijdens de sessie en op het einde laadde ik met een snelheid van 64 kw.

Hoe lang zou het duren om de batterij volledig op te laden met deze DC laadpaal? Wel aan het begin van de laadsessie gaf de auto aan dat het 1u18 zou duren om de batterij volledig op te laden van 11% naar 100%.

Start testAfter 10 min. After 20 min.After 30 min.
Range indicator (km)37125192241
Increase range (km)886749
Battery (%)11395975
Charging speed (kW)122,973,466,4
Temperature (°C)9910,510,5

Laten we nu het rijbereik testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wou weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Het weer tijdens dit deel van de test was iets beter. Het regende in ieder geval niet meer. De temperatuur lag tussen de 7 en 8 graden. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 58%.

Het eerste stuk was ongeveer 12 km rijden in Brussel. Ik had gemiddeld 21,7 kwh wat resulteerde in een geschatte actieradius van 327 km. De rest van de rit reed in Vlaanderen. Nog steeds in een stedelijk gebied maar met veel mogelijkheden om continu te rijden.

Ik heb de batterij verder leeggemaakt tot 26% over een rit van in totaal 114 km. In de loop van de rit daalde het verbruik tot 18,9 kWh. Het bereik in de stad is dus 376 km.

Battery%Distance (km)Consumption (kWh)Temperature (°C)Theoretical range (km)
58%7start test
54%12,421,77,5327
49%28,719,77,5360
46%36,520,17,5353
45%4020,37,5350
40%59,419,48366
35%7719,77360
30%99197,5374
26%114,918,97376

Als conclusie kan ik zeggen dat het rijbereik van de BMW iX xdrive40 ergens tussen de 301 km en 376 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij vrij koudere temperaturen tussen 7 en 9 graden en ook met veel regen tijdens mijn rijbereiktest op de snelweg. Ik vermoed dat je bij veel koudere temperaturen waarschijnlijk minder bereik krijgt, maar bij warmere temperaturen meer bereik. Ik zou zeggen rond het WLTP-bereik van 394 − 426 km.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties