Johan De Haes
Test driver
In deze video doe ik een BMW iX3 rijbereik test met de met de 74 kWh batterij. Ik ga het rijbereik op de autosnelweg testen om zo de minimale actieradius van de BMW iX3 te achterhalen. Ik ga tevens een rijbereik test doen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad en op landwegen om de maximale elektrische actieradius van de BMW iX3 te achterhalen. Ik zal ook een laadtest doen bij een publieke DC-snellader om erachter te komen hoeveel rijbereik erbij komt na 30 minuten snelladen.
Accessoires kiezen
Laadkabel kiezen
Wallbox kiezen
Dit is de BMW iX3 met de 74 kWh batterij. Hij heeft een WLTP rijbereik tot 460 km. De iX3 heeft een vermogen van 286 pk en een max. Koppel van 400 Nm. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 6,8 sec.
Het is het faceliftmodel van de iX3. De nieuwe iX3 wordt standaard geleverd met een M Sport Package, waardoor de auto er echt knap uitziet. Aan de voorkant zien we een grotere grille, de koplampen zijn wat slanker dan voorheen en de voorschort heeft een nieuwe vormgeving gekregen. Aan de achterzijde zien we nieuwe driedimensionale LED-achterlichten. Er zijn ook een paar specifieke accenten in I Blue, waar ik niet echt een fan van ben.
Ook in het interieur heeft BMW het een en ander opgefrist, zoals de digitale schermen, het bedieningspaneel op de middenconsole. Veel rijhulpsystemen zijn standaard, zoals Driving Assistant Professional met Steering and Lane Control Assistant en Active Cruise Control met Stop&Go-functie om er enkele te noemen.
Bekijk hier mijn POV testrit video met de BMW iX3. Hier kan je mijn nachtelijke testrit met de BMW iX3 bekijken.
Ik ga eerst de actieradius testen bij hogere gemiddelde snelheden op de snelweg. Ik wou weten wat de minimale actieradius van deze auto zou kunnen zijn.
Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 75%. Ik zal mijn geschatte actieradius baseren op het gemiddelde verbruik en de netto capaciteit van de batterij.
Ik deed de test in maart en het was tussen de 6 en 8 graden.
Ik reed vanuit Brussel richting Luik voor een rit van in totaal 138 km.
Laten we eens kijken naar mijn resultaten.
Ik heb de batterij tot 30% leeggemaakt en het verbruik was vrij stabiel over de hele rit. De actieradius op de snelweg kwam uit op 315 km bij een gemiddeld verbruik van 23,5 kWh.
Batterij% | Afstand (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Theoretische actieradius (km) |
---|---|---|---|---|
75% | sinds start | 7 | start test | |
65% | 34 | 23,7 | 6 | 312 |
60% | 50,8 | 25 | 7,5 | 296 |
49% | 88,4 | 24,9 | 7 | 297 |
40% | 119,4 | 24,2 | 8 | 306 |
30% | 138,6 | 23,5 | 7,5 | 315 |
De BMW iX3 is uitgerust met CCU (combined charging unit). Met dit systeem kan de Ix3 zowel met AC als met DC worden opgeladen. Voor deze test laad ik de auto op aan een DC Snellader. De BMW iX3 kan snelladen met een snelheid tot 150 kW. BMW zegt dat het 32 minuten duurt om van 10% naar 80% op te laden bij een snelheid van 150 kW.
Ik deed de test onmiddellijk na mijn test op de snelweg. Ik was toen vooral bezig met de actieradiustest dus ik heb alleen de bestemming van de snellader in de gps gezet, ongeveer 5 km voordat ik bij de lader aankwam. Sommigen zeggen dat het de batterij voorverwarmt en de auto voorbereidt op het opladen, ik weet niet of dat echt het geval is, maar ik deed het toch. Ik was echter al ongeveer een uur aan het rijden, dus de batterij zou al moeten worden opgewarmd zijn.
Aan het begin van de test staat de batterij nog maar op 28% en de actieradius indicator geeft een range van 99 km aan. Buiten is het 9 graden. De auto gaf aan dat het ongeveer 1u10 min zou duren om de batterij volledig op te laden. Ik zal een oplaadtest van 30 minuten doen.
In het begin laadde de auto met een snelheid van ongeveer 72 kw.
Na 5 minuten was ik aan het opladen met een snelheid van 80 kW.
Na 10 minuten was ik aan het opladen met een snelheid van 93 kW. De batterij nam toe tot 46% en we wonnen ongeveer 67 km op de actieradius-indicator.
Na 20 minuten merkte ik dat we aan het laden waren met een snelheid van 71 kw. Ik heb nog eens 60 km actieradius gewonnen en de batterij staat nu op 63%.
Na 30 minuten staat de batterij op 77%. De laadsnelheid zakte naar 50 kw. De actieradius staat op 273 km, dus in totaal hebben we 174 km gewonnen.
Start test | Na 10 min. | Na 20 min. | Na 30 min. | |
---|---|---|---|---|
Range indicator (km) | 99 | 166 | 226 | 273 |
Toename range (km) | 67 | 60 | 47 | |
Batterij (%) | 28 | 46 | 63 | 77 |
Laadsnelheid (kW) | 93,3 | 71,6 | 50,6 | |
Temperatuur (°C) | 9 | 9,5 | 9,5 | 10 |
Ik heb geen AC-laadtest gedaan met deze auto, maar laten we eens kijken naar wat theoretische informatie. De laadsnelheid van de ingebouwde lader is 11 kw. De AC-laadtijd van 0 tot 100% is 7,5 uur bij 11 kW.
In het begin van dit deel van de test staat de batterij op 55%. De temperatuur lag tussen de 8,5 en 12,5 graden.
Het eerste deel was ongeveer 74 km rijden op kleine stadswegen. Het was in een stedelijk gebied, soms wat meer op het platteland, maar met veel mogelijkheden om vlot door te rijden, meestal tussen de 50-70 km. Ik had een gemiddeld verbruik van 15,8 kwh wat resulteerde in een geschatte actieradius van 468 km.
De rest van de rit reed in Brussel. Meer in een stedelijk gebied maar met veel stop-and-go rijden. Ik heb de batterij verder leeggemaakt tot 31% over een rit van in totaal 103 km. In de loop van de rit daalde het verbruik tot 16,3 kWh. Het bereik in de stad is dus 454 km, wat bijna exact het WLTP-bereik is.
Batterij% | Afstand (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Theoretische actieradius (km) |
---|---|---|---|---|
55% | 8,5 | start test | ||
50% | 38,7 | 16,2 | 11 | 457 |
47% | 59,2 | 15,2 | 11,5 | 487 |
41% | 72 | 15,8 | 12,5 | 468 |
40% | 74,4 | 15,8 | 12,5 | 468 |
38% | 85,4 | 16,2 | 11,5 | 457 |
35% | 90 | 16,5 | 12 | 448 |
31% | 103,8 | 16,3 | 12 | 454 |
Als conclusie kan ik zeggen dat het bereik van de BMW iX3 ergens tussen de 315 km en 454 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij zachtere temperaturen tussen de 6 en 12,5 graden. Ik vermoed dat je bij veel koudere temperaturen waarschijnlijk minder bereik krijgt, maar bij warmere temperaturen meer bereik.
Ik wil graag toevoegen dat dit al bij al een zeer degelijke auto is. Het voelt alsof de iX3 echt rond de bestuurder is ontworpen, waarbij de combinatie van zitpositie en zicht op de weg, besturing en handling bijna tot in de perfectie gefinetuned zijn. De iX3 ziet er ook geweldig uit aan de buitenkant. Het ziet eruit als een gewone X3 zonder toegevingen te doen aan het ontwerp om een beter bereik te krijgen. Het heeft een superieure interieurafwerking en kwaliteit.
Aan de andere kant heeft hij geen actieradius van meer dan 500 km, zoals sommige concurrenten, en is hij ook alleen achterwielaangedreven, niet met vierwielaandrijving. Met een prijskaartje van 71.000 € is het zoals de meeste EV’s vrij hoog in het budget.
Test driver
© 2024 Proefritten All Rights Reserved.