Video afspelen

In deze video kan je een OFF ROAD POV video bekijken van een testrit met de BMW X3 M40i door het bos op een zanderige weg. Ik heb de video gemaakt op de BMW X Day in de buurt van Francorchamps. We gaan bergop en bergaf door het terrein. In deze POV video kan je ook het Hill Descent systeem aan het werk zien bergaf door het bos.

Review

BMW X3

De nieuwe X3 werd vorig jaar al voorgesteld, maar toen BMW ons onlangs uitnodigde om de X3 op een offroad terrein te testen, moesten wij niet lang nadenken. Sinds de introductie van de X3 in 2003 zijn er intussen al meer dan 1,5 miljoen exemplaren van verkocht. De derde generatie van de BMW X3 combineert net zoals zijn voorgangers, stoere offroad-looks met een sportieve uitstraling. Wij zijn benieuwd of onze testwagen, de X3 M40i, zich ook op een ruw terrein als een vis in het water voelt.

X3 M40i

De X3 M40i is het topmodel binnen het gamma van de X3 en wordt aangedreven door een nieuwe M Performance zescilindermotor. Deze 3.0 benzinemotor levert een vermogen van 354 pk en heeft een royaal koppel van dik 500 Nm dat zeker ook van pas komt, wanneer je je met deze X3 op ruwer terrein begeeft. Op de gewone weg sprint de M40i in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 250 km/u. Dit model is standaard voorzien van een sportautomatische versnellingsbak Steptronic met schakelpeddels. Om deze wagen op jouw al dan niet geasfalteerde oprit te parkeren, moet je over een budget van minstens 69.600 euro beschikken.

xDrive

De X3 M40i beschikt over de xDrive intelligente vierwielaandrijving van BMW. Die debuteerde in 2003 op de eerste generatie van de BMW X3. Het systeem zorgt voor meer grip op een gladde ondergrond en is gekoppeld aan Dynamic Stability Control (DSC). Het systeem zorgt er dan voor dat de krachtsverdeling over alle vier de wielen continu wordt aangepast, zodanig dat de X3 in alle omstandigheden over maximale grip kan beschikken. Dit is niet alleen nuttig op een ruwe ondergrond of op sneeuw, maar ook bijvoorbeeld op gladde wegen. Je kan als bestuurder zelf kiezen om het rijgedrag dynamischer, comfortabeler of efficiënter te maken met behulp van de standaard Driving Experience Control-schakelaar. Met deze schakelaar kan je kiezen uit verschillende rijmodi, waaronder ECO PRO, COMFORT, SPORT en SPORT+.

Ruw terrein

De nieuwe BMW X3 is niet alleen geschikt voor de klassieke openbare weg, maar beschikt tevens over de nodige offroad-eigenschappen. Zo heeft deze terreinwagen een grote bodemspeling van 204 millimeter. Hiermee kan je ook prima rijden op een zanderige ondergrond of op een besneeuwde bergweg door een dikke laag sneeuw. Dit kan ook nuttig zijn om bijvoorbeeld zonder problemen over een weg in slechte staat te rijden of om één van de vele verkeersdrempels die ons land rijk is, te nemen. De aanrijhoek (25,7°) en afrijhoek (22,6°) van de X3 zorgen er samen met een hellingshoek van 19,4° voor dat de auto ook op steile hellingen vlot naar boven kan rijden. In het geval van een overstroming kan je met de X3 ook door water rijden. Deze auto biedt namelijk een doorwaaddiepte van 500 millimeter.

Praktijktest

Het decor van onze praktijktest is een gebied dat zich niet zo ver van het circuit van Francorchamps bevindt. Het terrein is heuvelachtig en rijkelijk voorzien van bomen en allerhande wilde beplanting. De ondergrond bestaat uit zand, soms een beetje modder en planten. Ongeacht de ondergrond, de X3 laat zich niet kennen. Met het grootste gemak overwint de X3 ons testterrein, al dan niet met 1 of meerdere wielen van de grond. Vaak is er voldoende ruimte tussen de bomen om te rijden, soms is het al wat krapper. De X3 murwt zich door elke opening tussen de beplanting, vaak tot groot ongenoegen en protest van de piepende sensoren. Het is ook opletten geblazen voor grotere stenen die zich tussen de beplanting op onze weg bevinden. De grote bodemspeling zorgt er echter voor dat de X3 hier met gemak over kan rijden. Tijdens onze test hebben we zowel de heuvel op gereden als afgedaald. Tijdens de afdaling hebben we het Hill Descent Control (HDC) kunnen testen. Dit systeem staat standaard op de X3. Met dit systeem kan je probleemloos een helling afrijden zonder hier zelf al te veel te moeten doen. Met dit systeem rij je automatisch aan een constante snelheid naar beneden. Je moet zelf dan niet aan het gas- of rempedaal komen.

Conclusie

We waren zelf aangenaam verrast van hoe goed de X3 M40i zich op een offroad-terrein gedraagt. Dat de wagen prima presteert op een klassieke weg zal niemand verbazen, maar ook naast het asfalt kan deze X3 zich prima uit de slag trekken. De xDrive intelligente vierwielaandrijving doet prima haar werk op de meest diverse ondergronden en onze X3 kwam tijdens de test nooit in de problemen.

 

Over de testwagen: BMW X3 M40i

  • Basisprijs van de BMW X3 M40i: 69.600 euro (in België)
  • Prijs van de auto zoals getest: 86.945 euro

 

Standaard uitrusting (niet exhaustief):

  • M Sport remmen
  • M Sport differentieel
  • Sportautomatische versnellingsbak Steptronic met schakelpaddles
  • Performance Control
  • Variable Sport Steering
  • Dakrails in Shadow Line hochglänzend
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • Elektrische voorzetels met geheugenfunctie voor bestuurder
  • Sportzetels vooraan
  • Opbergpakket
  • Dashboard overtrokken met Sensatec
  • Decoratieve lijsten in Aluminium Rhombicle met sierlijst in Perlglanz Chrom
  • Sfeerverlichting
  • Elektronisch gestuurde airconditioning, 3-zones LED mistlampen
  • Desactivatie passagiersairbag
  • CD speler
  • Intelligent Emergency Call – eCall
  • BMW Teleservices
  • ConnectedDrive Services (3 jaar)
  • Remote Services
  • M sportstuur
  • M Aërodynamicapakket
  • Shadow Line hochglänzend
  • Hemelbekleding Anthrazit
  • ConnectedDrive Services Pack
  • Comfort Pack
  • Comforttoegang
  • Akoestische beglazing
  • Lendensteun vooraan
  • Verwarmde zetels vooraan en achteraan
  • Business Pack Plus
  • Innovation Pack
  • Adaptive LED headlights
  • High Beam Assist
  • Driving Assistant Pack Plus 610 Head-Up Display
  • Audio Pack
  • Harman/kardon Surround Sound System 6FV Online Entertainment
  • Travel Pack
  • Panoramisch schuifdak
  • Zonnewerend glas achteraan
  • Rugleuning achterbank verstelbaar
  • Alu velgen styling 718 M 21″ 248 Verwarmd stuurwiel
  • Runflat banden
  • Adaptieve ophanging M
  • Alarmsysteem
  • BMW Display Key
  • Spiegelpakket
  • Ambient Air Package
  • Bedieningselementen met gegalvaniseerde afwerking
  • Parking Assistant Pack Plus
  • Navigatiesysteem Professional
  • Apple CarPlay voorbereiding (3 jaar)
  • Comforttelefonie met draadloos laden
  • BMW Gesture Control
  • Multifunctionele instrumentendisplay
  • Voorbereiding WiFi hotspot
  • Spraakversie Nederlands
Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties