Video afspelen

In deze video doe ik een rijbereik test met de BMW X3 xDrive30e PHEV FACELIFT met de 12 kWh batterij. Ik ga het rijbereik op de autosnelweg testen om zo de minimale actieradius van de BMW X3 Plug-in hybride Facelift te achterhalen. Ik ga tevens een BMW X3 Plug-in hybride rijbereik test doen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad en op landwegen om de maximale elektrische actieradius van de BMW X3 xDrive30e PHEV te achterhalen. Ik zal ook een laadtest doen bij een publieke AC-lader om erachter te komen hoe lang het duurt om de batterij op te laden. Bekijk ook zeker onze POV testrit video met de BMW X3 xDrive30e.

Accessoires kiezen

Laadkabel kiezen​

Wallbox kiezen

BMW X3 xDrive30e plug-in hybride

Dit is eigenlijk het facelift-model van de X3 plug-in hybride. BMW heeft de X3 eind 2021 opgefrist. De X3 xDrive30e heeft een 4-cilinder benzinemotor gecombineerd met een elektromotor waarvan het vermogen naar de vier wielen wordt overgebracht.

Hij accelereert in 6,1 seconden van nul naar 100 km/u, wat redelijk snel is. Het systeemvermogen van 292 pk kan tijdelijk worden verhoogd met tot 41 pk door tijdelijk gebruik te maken van het piekvermogen van de elektromotor. De topsnelheid is 210 km/u en de volledig elektrische topsnelheid is 135 km/u.

Hij heeft een lithium-ion batterij met een brutocapaciteit van 12 kWh. De accu situeert zich onder de achterbank. Het WLTP-bereik ligt tussen de 42 en 50 km. Ik krijg veel vragen over de inhoud van de brandstoftank, dit is dus 50 liter. De auto weegt in totaal zo’n 2.065 kg.

De bagageruimte is 450 – 1500 liter (in de gewone benzineversie is dit 550 – 1600 liter), dus je verliest wat bagageruimte.

Veelgestelde vragen:

Ik ga eerst het rijbereik testen op de snelweg. Ik wil de minimale actieradius van deze auto weten door deze te testen bij hogere gemiddelde snelheden. 

Aan het begin van de rit is de batterij volledig opgeladen tot 100%. De actieradius staat op 32 km. Ik deed de test in januari en het was tussen de 5,5 en 6 graden tijdens dit deel van de test. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Tijdens de test varieerde het verbruik tussen 27,5 kWh en 34,2 kWh en dit geeft een theoretische actieradius tussen de 29 en 35 km.

Ik heb de batterij leeggemaakt tot 0% en het eindresultaat op de snelweg was een actieradius van 38,6 km.

Laten we nu het rijbereik testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wou weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn.

Aan het begin van de rit is de batterij volledig opgeladen tot 100%. De actieradius staat op 34 km.

De temperatuur tijdens deze test lag tussen de 4 en 5 graden. We zijn nog in januari. Laten we eens kijken naar mijn resultaten.

Ik heb eerst de accu leeggereden tot 75%. IK heb 8,5 km gereden. Het gemiddelde verbruik was 36,6 kWh wat aan de hogere kant is. De theoretische actieradius zou 32,5 km zijn. Dit kwam omdat ik in een grote stad als Brussel reed, waar je veel moet stoppen voor verkeerslichten. Al dit stop-and-go-rijden heeft een impact op het verbruik.

Daarna rijden we nog steeds in een stedelijke omgeving, maar met iets meer mogelijkheid om continu door te rijden. Daarna zakte het verbruik naar 29,6 en 26,85 kWh, wat een theoretische actieradius van zo’n 35 km oplevert. Ik heb de accu helemaal leeggereden tot 0% en de actieradius kwam uit op 38 km, hetzelfde resultaat als op de snelweg.

Laten we nu eens kijken hoe lang het duurt om de batterij op te laden. Deze accu heeft een bruto capaciteit van 12 kWh en een boordlader van 3,7 kW. BMW zegt dat het 3,7 uur duurt om de batterij van 0 tot 100% op te laden aan een snelheid van 3,7 kW.

In het persdossier staat dat je hem in 2,4 uur bij 3,7 kw tot 80% oplaadt, dus de laatste 20% duurt lang denk ik. Een laadsnelheid van 3,7 kw is goed genoeg voor een plug-in hybride, hoewel niet heel bijzonder. Een Audi Q5 PHEV of een GLC plug-in hybride laadt bijvoorbeeld met een snelheid van 7,4 kw.

Ik heb dit twee keer getest aan een openbare lader in Brussel en de auto gaf aan dat het 3u44 minuten en 3u51 minuten zou duren om volledig op te laden. Een van die keren kwam ik vroeg terug, na 3 uur en 10 minuten en de X3 leek al volledig opgeladen te zijn. Misschien is het de allerlaatste 1% die een eeuwigheid duurt om te worden opgeladen, ik weet het niet. Je ziet niet het percentage van de lading, enkel een visuele indicator.

Ik kwam er eigenlijk achter dat het opladen aan een oplader niet de snelste manier is om deze auto op te laden, qua oplaadtijd.

Er is een battery control functie waarmee je een bepaalde laadtoestand kunt behouden of je kunt de batterij ook volledig opladen terwijl je rijdt.

Dus ik heb getest hoe lang het duurt om de batterij volledig op te laden tijdens het rijden. Ik heb dit getest op de snelweg terwijl ik 120 km/u reed. Ik heb dit niet meerdere keren getest, maar het is mijn indruk dat snelheid wel een rol speelt in hoe snel de batterij oplaadt. Dus na 10 minuten rijden was de accu al voor 25% opgeladen, wat neerkwam op 6 km actieradius.

Na 21 minuten was de batterij op 50% of ongeveer 14 km bereik op de indicator. Het kostte me 47 minuten bij 120 km/u over een rit van 86 km om de batterij volledig op te laden, wat verrassend genoeg een kortere tijd is dan aan een lader.

Sommige andere plug-in hybrides van andere merken hebben deze functionaliteit ook, maar geen van hen laadt zo snel op als BMW tijdens het rijden.

Dus je vraagt ​​je waarschijnlijk af hoe het zit met het brandstofverbruik.

Ik heb een algemene proefrit gemaakt van 155 km, waarvan 56 km elektrisch en het gemiddelde verbruik was 6,1 kwh en 7,3 liter/100 km.

Ik deed ook een superkorte test van slechts 14 km op de snelweg om te controleren hoeveel ik verbruikte toen de batterij op 0% stond, en het was 8 liter.

Toen ik de batterij aan het opladen was tijdens het rijden, verbruikte ik ongeveer 11,2 liter.

Een laatste ding dat je je misschien afvraagt, is hoe zit het met de prestaties op een lege batterij. Ik heb een acceleratietest gedaan met een accu die voldoende was opgeladen en daarna nog een acceleratietest met een lege accu. Het is natuurlijk wat minder sportief als de accu leeg is, maar de benzinemotor alleen heeft toch een vermogen van 184 pk en 300 Nm koppel, dus voldoende vermogen voor een normale rijstijl. 

Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de BMW X3 xDrive30e Plug-In Hybrid in de winter rond de 38 km ligt, gemeten bij temperaturen tussen de 4 en 6 graden. Ik ben er vrij zeker van dat je bij warmer weer meer bereik krijgt. In de zomer haal je waarschijnlijk het WLTP-bereik van 50 km of zelfs iets meer. Ik heb in de zomer een actieradiustest gedaan met de BMW 530e touring die een WLTP-bereik heeft van 47-53 km en ik kreeg een reëel bereik van 49-55 km, dus ik zou niet weten waarom je geen 50 km zou halen of meer met deze X3 in de zomer.

Bekijk ook de nacht POV testrit met de BMW X3 PHEV. Overweeg je een volledig elektrische auto? Lees dan onze rijbereik test met de volledig elektrische BMW iX3.

 

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
2 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
bas
bas
5 maanden geleden

Goedemorgen Johan, informatieve video. Erg goed gedaan. Rij een bmw x3 30e van 2021 maar ik vraag mij af wat de instellingen zijn om de batterij tijdens het rijden te laten opladen. Heb jij deze voor mij?. Bedankt