Johan De Haes
Test driver
Dit is de Cupra Born rijbereik test met de 77 kWh batterij. In deze Cupra Born 77 kW rijbereik test wil ik de actieradius in reële rijomstandigheden ontdekken. Ik ga de actieradius op de autosnelweg testen om de minimale actieradius van deze auto te achterhalen. Ik ga ook een tweede rijbereiktest doen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad om het minimale rijbereik te kennen. Ook wou ik weten hoe lang het duurt om de accu op te laden bij een snellader.
Accessoires kiezen
Laadkabel kiezen
Wallbox kiezen
Dit is de Cupra Born met de 77 kWh batterij. Hij heeft een WLTP-rijbereik tot 550 km. De Cupra Born heeft een vermogen van 231 pk. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 7 sec. Hier kan je de Cupra Born POV testrit bekijken.
Ik ga eerst de actieradius testen bij hogere gemiddelde snelheden op de snelweg. Ik wil weten wat de minimale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 90%. Ik baseer mijn geschatte actieradius op het gemiddelde verbruik en de netto capaciteit van de batterij. Ik heb de test in februari gedaan en het was tussen de 9 en 11,5 graden.
Voor deze test reed ik vanuit Brussel richting Namen en terug, voor een rit van in totaal 193 km. De batterij zakte naar 33% en de geschatte actieradius op basis van een verbruik van 20,6 kWh was 374 km.
Batterij% | Afstand gereden (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Geschatte actieradius |
---|---|---|---|---|
90% | sinds start | 9,5 | start test | |
84% | 20 | 21,3 | 9,5 | 362 |
80% | 35 | 21,5 | 9,5 | 358 |
69% | 70 | 21,8 | 8,5 | 353 |
65% | 83 | 22,1 | 10 | 348 |
60% | 100 | 21,1 | 9,5 | 365 |
51% | 134 | 20,6 | 9 | 374 |
45% | 153 | 20,9 | 10 | 368 |
40% | 169 | 21 | 11 | 367 |
35% | 185 | 20,8 | 11 | 370 |
33% | 193 | 20,6 | 11,5 | 374 |
Laten we nu een laadtest doen bij een snellader. De Cupra Born is uitgerust met een gecombineerd laadsysteem. Met dit systeem kan de Cupra Born zowel met AC als DC worden opgeladen. Voor deze test ga ik de auto opladen aan een DC Snellader. De Cupra Born kan snelladen met een snelheid tot 135 kW.
Aan het begin van de test is de batterij nog maar 21%. Het is 11 graden buiten. De auto gaf aan dat het ongeveer 1u en 20 minuten zou duren om de batterij volledig op te laden. Ik ga een oplaadtest van 30 minuten doen. Na 10 minuten was ik aan het laden met een snelheid van 64 kW. De batterij nam toe tot 34% en we wonnen ongeveer 48 km op de range indicator. Na 20 minuten merkte ik dat we aan het laden waren met een snelheid van 69 Kw. Ik heb nog eens 54 km range gewonnen en de batterij zit nu op 49%. Na 30 minuten staat de batterij op 64%. De laadsnelheid ligt nog op 62 kw. We gingen dus van 21% naar 64% in 30 minuten, en we wonnen 152 km aan range.
Start test | Na 10 min. | Na 20 min. | Na 30 min. | |
---|---|---|---|---|
Range indicator (km) | 74 | 122 | 176 | 226 |
Toename range (km) | 48 | 54 | 50 | |
Batterij (%) | 21% | 34% | 49% | 64% |
Laadsnelheid (kW) | 64 | 69 | 62 | |
Temperatuur (°C) | 11 | 11 | 11 | 11 |
Ik ga nu het bereik testen bij lagere snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 53%. De temperatuur lag tussen de 1 en 4 graden. Ik heb een proefrit gemaakt van 69 km, eerst in Brussel. Daarna verliet ik de stad en reed ik over kleine stadswegen. Het was in een stedelijk gebied, soms wat meer op het platteland, maar met veel mogelijkheden om continu door te rijden, meestal tussen de 50-70 km/u.
Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Na een proefrit van in totaal 69 km heb ik de batterij leeggemaakt tot 33%. Het gemiddelde verbruik kwam uiteindelijk uit op 19,5 kWh en de geschatte actieradius is 395 km.
Batterij% | Afstand gereden (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Geschatte actieradius |
---|---|---|---|---|
53% | sinds start | 1 | start test | |
48% | 13 | 23,5 | 2,5 | 328 |
46% | 24 | 20,2 | 2,5 | 381 |
45% | 28 | 19,6 | 2,5 | 393 |
40% | 43 | 19,5 | 4 | 395 |
33% | 69 | 19,5 | 4 | 395 |
Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de Cupra Born met de 77 kWh batterij ergens tussen de 374 km en 395 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij vrij koude temperaturen tussen 1 en 11,5 graden. Ik vermoed dat je bij veel hogere temperaturen waarschijnlijk meer bereik zult krijgen en in de winter bij veel lagere temperaturen een lager bereik. Het was veel kouder tijdens mijn rijbereik test in de stad. Moest de temperatuur vergelijkbaar geweest zijn met die van tijdens de autosnelwegtest, dan zou je aanzienlijk meer rijbereik gekregen hebben in de stad.
Ben je benieuwd naar het rijbereik van de Cupra Born met de 58 kWh batterij? Lees dan zeker ook mijn test met dat model.
Ook met zijn broertje van Volkswagen hebben wij een test gedaan. Bekijk hier de VW ID.3 rijbereik test.
Test driver
© 2024 Proefritten All Rights Reserved.