Review
Jaguar F-TYPE Cabrio
Met de komst van de F-TYPE Cabrio knoopt Jaguar opnieuw aan met een sportieve traditie die al meer dan 75 jaar teruggaat in de tijd. Het is een cabrio geworden met twee plaatsen en het DNA van een rasechte sportwagen met een duidelijke focus op prestaties en ultieme rijbeleving. Gebouwd op basis van een robuuste constructie van lichtgewicht aluminium voor een optimale gewichtsverdeling.
Motorisaties
De F-TYPE Cabriolet kan je intussen in tal van varianten kiezen met een 3.0 V6 of 5.0 V8. De instapversie is de 3.0 V6 met 340 pk met achterwielaandrijving. De handgeschakelde versie is er vanaf 74.110 euro, voor de automaat tel je 76.650 euro neer.
Er is eveneens een 3.0 V6 met 380 pk beschikbaar. Deze kan je zowel met achterwielaandrijving als met vierwielaandrijving kiezen. Voor de manuele versie met achterwielaandrijving moet je 86.310 euro neertellen. Wij reden met de automaat. Deze is er vanaf 88.850 euro. De basisprijs van de 3.0 V6 AWD met automaat bedraagt 94.950 euro. Voor de liefhebbers is er ook nog een uitvoering “British Design Edition” beschikbaar zowel met achterwiel- als vierwielaandrijving.
Wil je nog meer vermogen, dan kan dat. De Jaguar F-TYPE Cabrio is ook beschikbaar met een 5.0 V8 in drie varianten. Er is een versie die een vermogen heeft van 550 pk in zowel achterwiel- (116.620 euro) als vierwielaandrijving (122.720). De topversie is een 5.0 V8 die dik 575 pk heeft. Deze gaat in amper 3.7 sec van 0-100 km/u en is er vanaf 147.920 euro.
Jaguar F-TYPE S Cabrio
Wij gingen op stap met de Jaguar F-TYPE S Cabrio met achterwielaandrijving. Deze heeft als kloppend hart een zescilinder V6 “SUPERCHARGED” met een inhoud van 2.995 cc. Dit blok levert een vermogen van 380 pk en een max. koppel van 460 Nm. Onze testwagen was uitgerust met een Quikshift-achttrapsautomaat. Deze schakelt razendsnel op en neer over de acht kort gespreide versnellingen. Als je dat wil, kan je ook zelf schakelen via de peddels achter het stuur. De F-TYPE S Cabrio trekt op van 0-100 km/u in 4,9 sec en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 275 km/u.
Geweldige soundtrack
Als je liefhebber bent van een sportieve sound dan gaat deze auto jou zeker niet teleurstellen. In volle glorie is dit best wel één van de luidste wagens waar we al in hebben gezeten. De F-TYPE S is standaard voorzien van een actieve sportuitlaat. Bij sportieve rijstijl (vanaf 3000 tpm) gaan de actieve omloopkleppen open en klinkt er een volle sportieve sound uit de uitlaat. Er is ook een knopje op de middenconsole waarmee je kunt kiezen tussen een discrete sound of sportieve sound. Je kunt dus ook rustig rijden zonder de hele straat wakker te maken.
1+1 sportauto
Voor het interieur heeft Jaguar voor een “1+1”-indeling gekozen, waarbij het de bedoeling was om het interieur rond de bestuurder te ontwerpen, zodanig dat de bestuurder zich maximaal kan focussen op de rijervanging. Door met afwijkende materialen te werken voor het bestuurdersgedeelte maakt men een visueel onderscheid tussen de zone voor bestuurder en de zone voor passagiers. Deze zone wordt eveneens afgebakend met een handgreep die vanaf de bovenzijde van de middenconsole naar beneden loopt aan de kant van de passagier. Het is dus niet de bedoeling dat de passagier aan de knopjes van de middenconsole gaat prutsen. Men wou hiermee duidelijk maken dat de bedieningselementen bedoeld zijn voor de bestuurder. Terecht. Voor het interieur hebben de ingenieurs van Jaguar zich ook laten inspireren door het ontwerp van een jachtvliegtuig. Zo hebben ze net als in cockpit van een jachtvliegtuig de knopjes gegroepeerd per functie en is de pook van de automatische versnelling als een joystick vormgegeven.
Stoffen dak
Als materiaal voor het dak van de F-TYPE Cabrio werd gekozen voor een stoffen vouwdak. Standaard is dit in een soort van antracietkleur (Jet). Je kunt dit optioneel ook in een iets lichtere grijstint krijgen of beige of rood. Je kunt de kap volledig automatisch openen en sluiten via een knopje op de middenconsole. Dit duurt om en bij de 12 seconden en kan je ook doen al rijdend zelfs tot een snelheid van 50 km/u. Met een stoffen dak heb je natuurlijk wel iets meer contact met de geluiden van buitenaf, maar in de filosofie van de sportwagen is het logisch dat Jaguar gekozen heeft voor een stoffen dak.
Achterspoiler
Aan de achterkant kan je o.a. herkennen om welke uitvoering van de F-TYPE het gaat. Zo zijn de F-TYPE en de F-TYPE S voorzien van een dubbele uitlaat die centraal geplaatst werd. De V8 S kan je dan weer herkennen aan een vierdubbele uitlaat, waarbij de twee uitlaateinden op de uiterste hoeken geplaatst werden.
Ook vinden we aan de achterkant van de F-TYPE een verborgen achterspoiler. Deze werd verstopt om geen storend element te zijn in het elegante design aan de achterkant. De spoiler komt automatisch omhoog vanaf 100 km/u met als bedoeling de opwaartse krachten te verminderen. De spoiler gaat weer inklappen wanneer de snelheid zakt tot onder de 60 km/u. Persoonlijk vinden we dit ook best wel een mooi stijlelement.
Conclusie
De Jaguar F-TYPE Cabrio is naar ons aanvoelen een echte driver’s car geworden, waar de rijbeleving centraal staan. Dit komt o.a. tot uiting in de uiterst scherpe prestaties en de meest intense geluidsbeleving die de wagen biedt. Ook op vlak van design is de F-TYPE een zeer knappe verschijning geworden zowel aan de buitenkant als binnen.

Johan De Haes
Test driver