Review
Mazda CX-5
Mazda stelde vorig jaar de nieuwe Mazda CX-5 voor. Deze bouwt verder op het succes van zijn voorganger en werd ontwikkeld volgens het concept van ‘Geraffineerde Stevigheid’. In het interieur wil men de mens centraal plaatsen. Er gaat de nodige aandacht naar comfort en kwaliteit. Wij trokken erop uit met de potente Skyactiv-G met 194 pk in de verleidelijke kleur Soul Red Crystal.
Motoren
De nieuwe Mazda CX-5 is verkrijgbaar met drie motoren: een SKYACTIV-D 2.2-turbodiesel en de rechtstreeks ingespoten SKYACTIV-G 2.0 en SKYACTIV-G 2.5 op benzine.
Wij maakten kennis met de CX-5 aan de hand van een testrit met de potente 2.5 Skyactiv-G. Deze atmosferische en direct ingespoten 2.488 cc benzinemotor heeft een vermogen van 194 pk en 258 Nm max. koppel. De Mazda CX-5 Skyactiv-G gaat van 0-100 km/u in 9,2 sec. en heeft een topsnelheid van 195 km/u. Op papier zijn dat niet de meest spannende cijfers, maar in de praktijk voelt deze wagen heel pittig aan. Onze testwagen was voorzien van een 6-traps automatische transmissie en beschikte over vierwielaandrijving. Om deze SUV op jouw oprit te parkeren, moet je over een budget van 39.690 euro beschikken. De basisversie van de CX-5 start vanaf een budget van 24.990 euro. Daarvoor heb je dan een SKACTIV-G met 163 pk en een manuele transmissie.
Rijhulpsystemen
De CX-5 is voorzien van enkele innovatieve rijhulpsystemen. Zo beschikt deze o.a. over een Cruise Control met stop and go-functie. Zeker een handig systeem om de dagelijkse file te lijf te gaan. Het systeem houdt rekening met de snelheid en de afstand tot de voorligger en bedient automatisch de motor en de remmen om de geschikte rijsnelheid en de optimale volgafstand te behouden. Wanneer een voorligger stopt, gaat de CX-5 automatisch vertragen tot stilstand. De auto blijft staan tot de voorligger opnieuw vertrekt. Het is echter de bestuurder die beslist wanneer de CX-5 opnieuw gaat vertrekken. Het systeem geeft wel een waarschuwing om aan te geven dat de voorligger vertrokken is.
Een ander interessant rijhulpsysteem is advanced city brake support. Het systeem zal het voertuig automatisch doen stoppen of vertragen wanneer er een risico is op een aanrijding met de auto of voetganger voor hem. Bij aanrijdingsgevaar waarschuwt het systeem de bestuurder met een geluidssignaal en een visuele aanwijzing. Als het merkt dat een botsing onvermijdelijk is, zal het automatisch remmen.
Knap interieur
Als je in het interieur plaatsneemt, merk je dat er met veel aandacht voor detail gewerkt werd. Het interieur geeft een stijlvolle en verzorgde indruk. Voor afwerking werd er gekozen voor kwalitatieve materialen.
Er is de keuze uit drie kleurthema’s voor het interieur: zwarte stof en zwart of Pure White leer. Onze testwagen was uitgevoerd in Pure White leer. In dit interieur is het bovenste deel zwart en is wit de basiskleur voor het onderste deel. Dat wordt nog versterkt door de beige stiknaden. Kies je voor het interieur in zwart leer, dan krijg je donkergrijze stiknaden bovenaan en lichtbruine stiknaden in het onderste deel en op de stoelen.
Extra aandacht voor geluiddemping
Bij het ontwerp van de CX-5 heeft men ernaar gestreefd om deze zo stil mogelijk te maken zodanig dat alle inzittenden onderweg zonder inspanning met elkaar kunnen praten. Om dat te bereiken is bijzonder veel aandacht besteed aan de verminderen van laagfrequentie-weggeluiden en hoogfrequentie- wind- en rolgeluiden bij hoge snelheden.
Gemotoriseerde kofferklep
Voor het eerst in een Mazda vinden we op deze CX-5 een kofferruimte met gemotoriseerde kofferklep terug. Deze kan geopend en gesloten door een licht en compact spildempersysteem. Zowel op de kofferklep zelf als in het knoppenpaneel voor de bestuurder is er een open- en sluitknop geplaatst. De openingshoek van de kofferklep laat zich traploos verstellen via de Mazda Advanced Keyless Entry-schakelaar en druksensoren voorkomen dat voorwerpen geklemd raken tijdens het sluiten.
Conclusie
WIj waren aangenaam verrast door de veelzijdigheid van de nieuwe CX-5. De wagen ziet er knap vormgegeven uit aan de buitenkant en is comfortabel en luxueus afgewerkt aan de binnenkant. Als je kiest voor de Skyactiv-G met 194 pk dan krijg je een pittige SUV waar je ook dynamisch mee kan rijden.
Bijkomende beelden van het exterieur en het interieur:

Johan De Haes
Test driver