Johan De Haes
Test driver
Dit is de Mercedes C-Klasse C 300 e break plug-in hybride. In deze Mercedes C 300 e break plug-in hybride rijbereik test wil ik de actieradius op de autosnelweg in reële rijomstandigheden ontdekken om zo de minimale actieradius van deze auto te achterhalen. Ik heb enkel de test gedaan op de autosnelweg en niet nog eens apart in de stad, omdat ik gemerkt heb dat er bij plug-in hybrides niet zoveel verschil op zit. Lees gerust mijn test met de BMW X3 xDrive30e PHEV en de BMW 530e xDrive Touring PHEV erop na, waar ik wel de test gedaan heb op de autosnelweg en in de stad.
Accessoires kiezen
Laadkabel kiezen
Wallbox kiezen
Dit is de Mercedes C 300 e break plug-in hybride met de 25,4 kWh kWh batterij. Hij heeft een WLTP-rijbereik van 94 – 107 km. De Mercedes C 300 e heeft een systeemvermogen van maar 313 pk. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in een 6,2 sec. De basisprijs van de Mercedes C 300 e is 64.977 €. Bekijk hier mijn POV testrit video met de Mercedes C 300 e break.
Ik ga de actieradius testen bij hogere gemiddelde snelheden op de snelweg. Ik wil weten wat de minimale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Ik deed de test in juli en het was tussen de 21,5 en 23 graden tijdens de test. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 100%. Na 24 km staat de batterij op 75%. Bij een batterij van 50% hebben we 49 km gereden. Na een afstand van 73 km staat de batterij op 25%. We reden de batterij volledig leeg en hadden in totaal 97 km gereden. Het gemiddelde verbruik kwam op 19,8 kWh.
Batterij% | Afstand gereden (km) | Verbruik (kWh) | Temperatuur (°C) |
---|---|---|---|
100% | sinds start | 21,5 | |
75% | 24 | 19,7 | 22,5 |
50% | 49 | 19,7 | 22 |
25% | 73 | 20,1 | 21,5 |
0% | 97 | 19,8 | 23 |
Laten we nu een laadtest met de Mercedes C 300 e. Deze PHEV is uitgerust met een gecombineerd laadsysteem. Met dit systeem kan de Mercedes C 300 e zowel met AC als DC worden opgeladen. Voor deze test ga ik de auto opladen aan een DC snellader. Deze C 300 e kan snelladen aan een snelheid van 55 kW. Bij het begin van de test stond de batterij op 0% en het was 23,5 graden. In het begin van de test gaf de boordcomputer aan dat het 24 min zou duren om volledig op te laden. Wij klopten finaal af op 25 min om van 0% tot 100% op te laden.
Start test | Na 10 min. | Na 20 min. | Na 25 min. | |
---|---|---|---|---|
Range indicator (km) | 0 | 40 | 82 | 99 |
Toename range (km) | 40 | 42 | 17 | |
Batterij (%) | 0% | 39% | 82% | 100% |
Laadsnelheid (kW) | 55,5 | 45,7 | ||
Temperatuur (°C) | 23,5 | 23,5 | 23,5 | 23,5 |
Wij hebben ook een AC-laadtest gedaan. De Mercedes C 300 e beschikt over een boordlader van 11 kW. Bij onze test duurde het 1h53 min. om de batterij van 0% tot 100% op te laden aan een snelheid van 11 kW.
Tijdens een rit waar we overwegend op de benzinemotor gereden hebben met een lege batterij kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 6 liter. We reden 108 km op de benzinemotor en 12 km elektrisch.
Tijden een nog langere rit reden we 554 km met de benzinemotor en 161 km elektrisch en daar kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 5,8 liter en 1,5 kWh. Dit was tijdens een rit op vakantie waar we een volledig traject gereden hebben met maar 1 keer een opgeladen batterij.
Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de Mercedes C 300 e break plug-in hybride op de autosnelweg rond de 97 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij hoge temperaturen tussen 21,5 en 23,5 graden. In de stad zal je wellicht een vergelijkbaar rijbereik hebben of een paar kilometer meer. Ik vermoed dat je bij veel lagere temperaturen veel minder bereik zult krijgen.
Je kan DC snelladen en dan duurt het 25 minuten om de batterij volledig op te laden. Aan de trage AC-lader duurt het 1h53 minuten om de batterij volledig op te laden.
Het brandstofverbruik bij een lege batterij zal rond de 6 liter per 100 km liggen gemeten bij hogere temperaturen van rond de 23 graden.
Test driver
© 2024 Proefritten All Rights Reserved.