Technische specificaties
CLA 250 Sport 4Matic Shooting Brake
Motoren
Op vlak van motoren heb je momenteel de keuze uit 4 dieselmotoren. De instapper is de CLA 180 d vanaf 30.855 euro, gevolgd door een CLA 200 CDI en een CLA 220 CDI. De topversie is de CLA 220 CDI met vierwielaandrijving (4Matic) vanaf 40.777 euro.
Voor een benzineversie heb je de keuze uit zes varianten. De basisversie is de CLA 180 met 122 pk vanaf 28.919 euro. Vervolgens heb je een CLA 200 met 156 pk en een CLA 250, CLA 250 4Matic en CLA 250 4Matic Sport met telkens 211 pk. De topversie is de CLA 45 AMG 4Matic. Deze krachtpatser met vierwielaandrijving en zalige soundtrack is voorzien van de krachtigste in serie geproduceerde viercilinder ter wereld met een vermogen van 360 pk.
CLA 250 Sport 4Matic Shooting Brake
Wij deden een testrit met de CLA 250 Sport 4Matic Shooting Brake. Dit is de sportieve versie van de CLA 250 waar ook het team van AMG haar licht op heeft laten schijnen. Deze “Sport” heeft onder andere een meer dynamische styling, een sportievere afstelling van de motor, accelerator en transmissie en ook een sportievere sound. In de S-Mode krijg je de beste sound, waarbij er bij het opschakelen ongeveer bij 6.000 toeren een sportieve kreun uit de uitlaat komt. Bij het terugschakelen hoor je bij momenten ook plofjes uit de uitlaat komen. Dit is niet zo uitgesproken als bij de AMG-versie, eerder gesmoord, maar alleen al voor deze unieke sound is de “Sport” het overwegen waard.
Voorts beschikt deze CLA 250 over een benzinemotor met een inhoud van 1.991 cc en vier cilinders in lijn. Deze krachtbron levert een vermogen van 211 pk en heeft een koppel van 350 Nm. De sprint van 0-100 km/u duurt 6,8 seconden en de topsnelheid is 240 km/u. Hij voelt behoorlijk snel aan, maar mag misschien nog iets responsiever op het gas reageren. Zeker bij kick down moet je eerst een tel geduld hebben, alvorens de CLA zich enthousiast lanceert. Echter eenmaal gelanceerd blijft de CLA wel gaan zonder aarzelen. Op vlak van transmissie is de “Sport” uitgerust met een 7G-DCT automatische versnellingsbak. Deze transmissie met zeven versnellingen werd ook sportiever afgesteld op deze “Sport”. Schakelen doet deze wagen als de beste, maar het summum blijft toch de 7G-AMG SPEEDSHIFT DCT die we enkel op de AMG terugvinden.
Ruimte en gebruiksgemak
Als designprincipe werd er voor de CLA Shooting Brake uitgegaan van “sensuele zuiverheid” als een uiting van “moderne luxe”. Het is een wagen geworden met veel ruimte, zonder daarbij afbreuk te doen aan het design. Dus geen generieke break zoals er al zoveel zijn, maar een designicoon met een authentieke uitstraling. Persoonlijk vinden we dit één van de knapste nieuwe wagens van 2015.
Tegelijk biedt de CLA Shooting Brake in vergelijking met zijn coupé-broertje aanzienlijk meer hoofdruimte binnenin voor de passagiers achterin. Het gaat om 4 cm effectief verschil om precies te zijn. Toch niet weinig. We konden bij het testrijden achteraan plaatsnemen en vaststellen dat er voldoende ruimte was voor ons hoofd. Het instappen vraagt dan wel omzichtigheid. Toch als je dit sierlijk wil doen.
In de koffer heb je een capaciteit van 495 liter als je deze laadt tot de rand van de rugsteun van de achterbank. Je kan dit volume zelf nog uitbreiden door de achterbank in de “cargo”-positie te zetten. Dan krijg je 595 liter en heb je toch nog plaats voor in totaal 5 personen. De passagiers achteraan zitten dan wel iets minder comfortabel o.w.v. de steilere hoek van de achterbank.
Achteruitrijcamera
Op vlak van uitrusting was de CLA 250 Sport 4Matic Shooting Brake al rijkelijk voorzien. Je kan jouw CLA volledig naar eigen smaak personaliseren en samenstellen. We zouden toch zeker de achteruitrijcamera met geleidelijnen als optie (381 euro) nemen. Het zicht naar achter is niet zo goed en met deze camera kan je voor een beperkte meerprijs jouw leven een stuk makkelijker maken.
Conclusie
We waren al behoorlijk lyrisch en enthousiast toen we voor het eerst kennis konden maken met de CLA. Na een testrit met de CLA Shooting Brake is dit niet anders. Dit is zeker één van de knapste verschijningen van het moment. De CLA250 is met zijn 211 pk op zich al de moeite waard. Wil je een nog sportievere soundtrack, dan is de CLA250 Sport zeker jouw ding.

Johan De Haes
Test driver