Video afspelen

MERCEDES EQA 250 RIJBEREIK TEST

In deze video doe ik een rijbereik test met de Mercedes EQA 250 met de 66,5 kWh accu. Ik zal het rijbereik op de autosnelweg testen om zo de minimale actieradius van de EQA 250 te achterhalen. Daarna ga ik een volledige rijbereik test doen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad en op landwegen om de maximale elektrische actieradius van de Mercedes EQA 250 te achterhalen. Ik zal ook een laadtest doen bij een openbare AC-lader om erachter te komen hoe lang het duurt om de batterij volledig op te laden met de 11 kW boordlader van de Mercedes EQA 250. Bekijk hier mijn volledige POV testrit video met de Mercedes EQA 250. Hier kan je mijn nachtelijke rit bekijken met demo van de sfeerverlichting.

MERCEDES EQA 250

De Mercedes EQA 250 is een volledig elektrische auto met een WLTP-bereik van 426 km. Hij heeft een lithiumbatterij met een netto capaciteit van 66,5 kWh. Hij is voorwielaangedreven en heeft een vermogen van 190 pk.

Veelgestelde vragen:

Ik ga eerst het bereik testen op de autosnelweg. Ik ga ook even op landwegen wat sportiever rijden in deze test. Het doel van dit deel van de test is om de minimale actieradius van deze auto te achterhalen door deze te testen bij hogere gemiddelde snelheden.

Aan het begin van de rit is de batterij volledig opgeladen tot 100%. De actieradius staat op 372 km. Ik heb de test gedaan in augustus en het was tussen de 15,5 en 23 graden. Het eerste deel van de test is een rit van 113 km tegen 120 km/u van Brussel naar de Ardennen. De batterij is nog maar 64% en het gemiddelde verbruik is 20,7 kWh. Ik zal mijn rijbereik projecties baseren op het verbruik en de netto capaciteit van de batterij. De totale actieradius op basis van dit verbruik is 321 km.

Ik ga nu van de snelweg af om wat sportief rijden op landweggetjes in de Ardennen. Dit stuk was 34 km en het gemiddelde verbruik is met 21,8 kWh hoger dan op de snelweg.  Na dit onderdeel is het totale gemiddelde verbruik 21,1 kwh. Het bereik is nu gedaald tot 315 km. Nu rijden we helemaal terug via de autosnelweg van de Ardennen naar Brussel. Laten we eens kijken naar het eindresultaat.

De batterij is tot 8% gedaald en de totale lengte van de rit was 303 km. Het gemiddelde verbruik was 19,8, dus de totale actieradius op de snelweg is 336 km.

Batterij%Afstand (km)Verbruik (kWh)temperatuur (°C)Theoretische actieradius (km)
100%15,5372
74%8020,816320
68%10120,518,5324
64%11320,716,5321
52%14721,115315
34%20720,720,5321
14%28119,923334
8%30319,820,5336

Ik laad de auto op aan een AC publieke laadpaal van 22 kw in Brussel. De ingebouwde boordlader van de EQA 250 heeft een vermogen van 11 kw, dus dit is wat we gaan krijgen. Op de site van Mercedes spraken ze over een oplaadtijd van 10 tot 100% van 6h25 min met een wallbox. Ik heb de auto opgeladen van 8% naar 100%. De oplaadtijd was 5u50.

Voor de volledigheid wil ik nog vermelden dat je ook kan DC snelladen tot 100 kw, maar dit heb ik niet getest. Je zou zo in 30 minuten van 10% naar 80% moeten kunnen opladen.

Laten we nu het bereik testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Laten we eens kijken naar mijn resultaten

Ik heb de batterij tot 65% leeggemaakt om het gemiddelde verbruik te weten, zodat ik een schatting kon maken van de totale actieradius. Ik stopte bij 65%, omdat het gemiddelde verbruik bij mijn laatste meetpunten  niet zo veel veranderde. Het eerste stuk van 21 km was puur typisch stadsrijden in Brussel. Het verbruik is 21 kwh wat aan de hoge kant is. Dit komt vooral door de vele stoplichten en het drukkere verkeer wat resulteert in veel stop-and-go-rijden.

Nadien was ik nog steeds in een stedelijk gebied, maar met meer mogelijkheid om door te rijden. Zoals je ziet is het verbruik flink gedaald en over een rit van 133 km was het verbruik 17,4 kwh.

Dit resulteert in een bereik van 382 km in de stad. Ik zou zeggen dat een verbruik van 17,4 in de stad aan de hogere kant is in vergelijking met andere auto’s die ik in dezelfde omstandigheden heb getest.

Batterij%Afstand (km)Verbruik (kWh)temperatuur (°C)Theoretische actieradius (km)
100%18,5369
94%2121,017,5317
87%5117,919,5372
80%7617,220,5387
75%991720,5391
65%13317,419382

Als conclusie kan ik stellen dat het rijbereik van de Mercedes EQA 250 bij vergelijkbare rijomstandigheden ergens tussen de 336 km en 382 km ligt. Ook al deed ik de test in augustus, het was niet echt heel warm. Ik denk dat bij nog hogere temperaturen, je waarschijnlijk een rijbereik krijgt dat in de buurt komt van het WLTP-bereik van 427 km. In de winter krijg je waarschijnlijk een lagere actieradius. Benieuwd naar het rijbereik van vergelijkbare modellen? Bekijk hier dan mijn rijbereik test met de BYD ATTO 3 en VW ID.4.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties