MERCEDES EQS 580 4MATIC RIJBEREIK TEST (autosnelweg en stad)

Video afspelen

MERCEDES EQS 580 4MATIC RIJBEREIK TEST

In deze video doe ik een rijbereik test met de Mercedes EQS 580 4Matic met de 107,8 kWh batterij. Ik ga het rijbereik op de autosnelweg testen om zo de minimale actieradius van de Mercedes EQS 580 4Matic te achterhalen. Daarna ga ik een rijbereik test doen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad en op landwegen om de maximale elektrische actieradius van de Mercedes EQS 580 4Matic te achterhalen. Ik ga ook een laadtest doen bij een publieke DC-snellader om erachter te komen hoeveel rijbereik erbij komt na 30 minuten snelladen.

Accessoires kiezen

Laadkabel kiezen​

Wallbox kiezen

MERCEDES EQS 580 4MATIC

De Mercedes EQS 580 is een volledig elektrische auto met een WLTP-bereik van 651 km. Hij heeft een lithiumbatterij met een nettocapaciteit van 107,8 kWh. In verhouding tot de actieradius valt het ook op dat deze auto een vrij hoog gewicht heeft van 2.585 kg. Aan de andere kant is de EQS met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,20 ’s werelds meest aerodynamische productieauto. De EQS is All-wheel drive 4MATIC en heeft een vermogen van 523 pk. Bekijk hier mijn volledige POV testrit met de Mercedes EQS 580.

Veelgestelde vragen:

Ik ga eerst het rijbereik testen op de autosnelweg. Er is ook een klein stukje sportief rijden op landweggetjes met de EQS. Het doel van dit deel van de test is om de minimale actieradius van deze auto te achterhalen door deze te testen bij hogere gemiddelde snelheden.

Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 94%. Ik heb de test gedaan in januari en het was tussen de 7 en 10,5 graden. Het regende ook veel deze dag. Het eerste deel van de test is een rit van 117 km, puur op de snelweg, rijden tegen 120 km/u van Brussel naar de ardennen. De batterij is tot 65% gedaald en het gemiddelde verbruik is 25,9 kWh.

Ik zal mijn geschatte actieradius baseren op het verbruik en de netto capaciteit van de batterij. De totale actieradius op basis van dit verbruik is 416 km. Ik ga nu van de snelweg af voor wat sportief rijden op landweggetjes in de ardennen. Dit stuk was 62 km. Na dit onderdeel is het totale gemiddelde verbruik 25,6 kwh. Het bereik is nu toegenomen tot 421 km. Nu rijden we helemaal terug via de snelweg van de ardennen naar Brussel. Laten we eens kijken naar het eindresultaat.

De batterij is tot 26% gedaald en de totale lengte van de rit was 288 km. Het gemiddelde verbruik was 24,8 kwh dus de totale actieradius op de snelweg is 435 km.

De Mercedes EQS 580 is uitgerust met CCS (gecombineerd laadsysteem). Met dit systeem kan de Mercedes EQS 580 worden opgeladen met zowel AC en DC. Voor deze test laad ik de auto op aan een DC Snellader. De Mercedes EQS 580 kan snelladen met een snelheid tot 200 kW. Mercedes zegt dat het 31 minuten duurt Om de batterij van 10 tot 80% op te laden aan een snellader.

Aan het begin van de test staat de batterij op 12%. Het is 5 graden buiten. De auto gaf aan dat het ongeveer 57 minuten zou duren. Om de batterij volledig op te laden. Ik zal een laadtest van 30 minuten doen.

Na 10 minuten laden we met een laadsnelheid van ongeveer 123 kW. De batterij nam toe tot 29% en we wonnen ongeveer 92 km op de actieradius-indicator.

Na 20 minuten merkte ik op dat we aan het laden waren met een snelheid van 162 kw. Ik heb nog eens 104 km actieradius gewonnen en de batterij staat nu op 50%.

Na 30 minuten staat de batterij op 71%. De laadsnelheid zakte naar 125 kw. De actieradius staat op 368 km, dus we hebben 305 km gewonnen, ongeveer 100 km per 10 minuten.

Ik heb geen AC-laadtest gedaan met deze auto, maar laten we eens kijken naar wat theoretische informatie. De laadsnelheid van de boordlader is 11 kw, maar optioneel kun je dit verhogen naar 22 kW. Hij laadt van 10% tot 100% op in 10 uur met de 11 kW-boordlader, of in 5 uur met een 22 kW-boordlader

Laten we nu het bereik testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wou weten wat de maximale actieradius van deze auto is. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Ik heb deze test op een andere dag gedaan dan de snelwegtest. Deze dag was het mooier weer, dus geen regen, maar wel een stuk kouder. De temperatuur tijdens dit deel van de test lag tussen de 4 en 6,5 graden.

Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 65%. Het eerste stuk van 24 km was dus puur stadsrijden in Brussel. De batterij staat op 59% en het gemiddelde verbruik was 26,3 kWh, wat behoorlijk hoog is. De actieradius op basis van dit verbruik is 410 km. Dit komt vooral door de vele stoplichten en het drukkere verkeer wat resulteert in veel stop-and-go-rijden. Tijdens dit deel was het ook het koudst, tussen de 4 en 4,5 graden.

Daarna was ik nog steeds in een stedelijk gebied, maar met meer mogelijkheid om continu door te rijden. Ik heb de batterij leeggemaakt tot 39%. Zoals je kunt zien is het verbruik over een rit van 127 km flink gedaald en was mijn eindverbruik 21,4 kwh. Dit resulteert in een bereik van 504 km in de stad.

Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de Mercedes EQS 580 ergens tussen de 435 km en 504 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij wat koudere temperaturen tussen de 4 en 10,5 graden. Bij veel koudere temperaturen zal het rijbereik waarschijnlijk minder zijn. In de zomer heb je waarschijnlijk meer bereik.

Met een gewicht van 2.585 kg is het zeker geen lichte auto. Ik denk dat in situaties met veel stoppen en rijden, dit gewicht een uitdaging begint te worden om echt goede resultaten te krijgen, vooral bij koude temperaturen.

Anderzijds heeft Deze auto de beste luchtweerstandscoëfficiënt van alle productieauto’s. Tijdens mijn snelwegtest regende het echter veel. Ik denk dat al die regen op de auto ook een impact heeft gehad op de aerodynamische prestaties van de auto.

Al bij al denk ik dat deze auto zeer goed presteerde in de actieradiustest. Vergeleken met sommige andere recente auto’s die ik heb getest, is deze range van een ander hoger niveau.

Wat betreft snelladen, we hebben de maximale laadsnelheid van 200 kW niet bereikt, misschien door de koudere temperaturen of misschien was er een probleem met de snellader, ik weet het niet. 200 kW snelladen is snel, maar niet het beste in die klasse. Dit gezegd zijnde, het winnen van ongeveer 100 km bereik voor elke 10 minuten opladen is helemaal niet zo slecht voor dagdagelijks rijden.

Hoewel ik het opladen met AC wisselstroom niet heb getest, wil ik er wel op wijzen dat de optie om een ​​ingebouwde boordlader van 22 kW te krijgen, echt een interessante optie is en ook een die ik zeker zou kiezen voor deze auto. De meeste auto’s die ik test hebben alleen de optie van een 11 kW boordlader. In een gebied als Brussel zie ik dat er nogal wat AC-laadpalen een snelheid van 22 kW hebben, dus een auto hebben die ook AC kan opladen met een snelheid van 22 kW is ook interessant. Bekijk ook mijn nachtelijke testrit met de Mercedes EQS 580 met demo van de sfeerverlichting.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties