
Johan De Haes
Test driver
Dit is de Mercedes S Klasse Plug-in Hybride. In deze test wil ik de actieradius in reële rijomstandigheden ontdekken. Ik ga de actieradius op de autosnelweg testen om de minimale actieradius te weten te komen. Dan ga ik ook nog een tweede actieradiustest doen in de stad bij lagere gemiddelde snelheden om de maximale actieradius te weten. Ik wou ook weten hoe lang het duurt om de batterij op te laden bij een DC-snellader en hoe lang het duurt om de batterij op te laden bij een trage AC-lader. Bekijk hier onze volledige POV testrit met de Mercedes S-Klasse PHEV.
Dit is eigenlijk de S 580 e L met lange wielbasis. Hij heeft een 3 liter 6-cilinder-in-lijn benzinemotor gecombineerd met een elektromotor waarvan het vermogen wordt overgebracht op de achterwielen. Hij accelereert in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u, wat behoorlijk snel is voor een auto die 2.400 kilo weegt. Het systeemvermogen is 510 pk en hij heeft een systeemkoppel van 750 Nm. De topsnelheid is 250 km/u en de volledig elektrische topsnelheid is 140 km/u.
Hij heeft een lithiumbatterij met een batterijcapaciteit van 28,6 kWh. Deze batterij is enorm voor een plug-in hybride. Even ter referentie, zoiets als een Volvo XC 40 Plug-in hybride heeft een accu van 10,7 kwh. Zelfs een BMW 7-serie plug-in hybride heeft een batterij van slechts 11,15 kwh. Dus deze batterij van 28,6 kWh in een plug-in hybride, is eigenlijk alsof je bijna een kleine elektrische auto in deze S-klasse stopt. Hierdoor heeft deze luxe plug-in hybride een WLTP-bereik van 94 tot 113 km.
Wat ook echt geweldig is aan deze auto, is dat je hem ook kunt snelladen. Ja, je kan deze plug-in snelladen met snelheden tot 60 kW. Meer over opladen verderop in deze test. De bagageruimte is met 535 liter vrij klein. Dit is de versie met lange wielbasis met een lengte van 5.289 mm.
De actieradius ga ik eerst testen op de autosnelweg. Ik wil de minimale actieradius van deze auto achterhalen door hem te testen bij hogere gemiddelde snelheden. Aan het begin van de rit is de batterij volledig opgeladen tot 100%. De rijbereikindicator staat op 97 km. Ik heb de test in januari gedaan en het was tijdens dit deel van de test tussen de 8,5 en 9,5 graden. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Tijdens de test varieerde het verbruik tussen de 24,3 kWh en 26,3 kWh en dit geeft een theoretische actieradius tussen de 94 en 84 km.
Ik heb de batterij leeggemaakt tot 0% en het uiteindelijke resultaat op de snelweg was een actieradius van 84 km.
Laten we nu het bereik testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van de rit is de batterij volledig opgeladen tot 100%. De rijbereikindicator staat op 87 km. De temperatuur tijdens deze test lag tussen de 4 en 5,5 graden. Laten we eens kijken naar mijn resultaten.
Ik heb eerst de accu leeggemaakt tot 82% en ik heb 10 km gereden. Gemiddeld verbruik was 36 kWh wat aan de hogere kant is. De theoretische actieradius zou 84 km zijn. Dit kwam doordat ik in een grote stad als Brussel reed, waar je veel moet stoppen voor verkeerslichten. Al dit stop-and-go rijden heeft een impact op het verbruik.
Daarna rijden we nog steeds in een stedelijke omgeving, maar met wat meer gelegenheid om continu vlot door te rijden. Het verbruik zakte daarna naar tussen de 32 en 27,3 kWh wat een theoretische actieradius geeft van zo’n 84 tot 81 km. Ik heb de batterij helemaal leeggereden tot 0% en de actieradius kwam uiteindelijk uit op 81 km, wat zelfs wat minder is dan op de snelweg. Houd er rekening mee dat het tijdens de stadstest veel kouder was, rond de 4,5 graden tegenover 9 graden op de snelweg.
Laten we nu kijken hoe lang het duurt om de batterij op te laden. Deze batterij heeft een capaciteit van 28,6 kWh, best een flinke accu dus om vol te laden. Hij heeft een boordlader van 11 kW, die je kunt gebruiken voor AC-laden. Daarnaast kan hij ook gelijkstroomsnelladen met snelheden tot 60 kW.
Laten we eerst het snelladen uitproberen. Mercedes zegt dat een lege batterij in ongeveer 30 minuten volledig kan worden opgeladen. Aan het begin van de laadsessie staat de batterij op 3%. We kregen meteen een snelheid van 56 kw en de auto gaf aan dat het ongeveer 24 minuten zou duren om volledig op te laden. Na 10 minuten zijn we aan het laden met een snelheid van 62 kW. De batterij zit nu op 42% en we hebben 42 km actieradius gewonnen. Na 20 minuten zijn we aan het laden met een snelheid van 49 kW. De batterij zit al op 85% en de actieradius-indicator geeft een geschatte actieradius aan van 83 km.
Na 25 minuten hebben we de accu weer helemaal opgeladen. Nogmaals, het kunnen snelladen van een plug-in hybride is helemaal niet gebruikelijk, dus dit is best bijzonder op deze S-klasse.
Laten we nu proberen deze auto op te laden met een trage AC-oplader. Deze auto heeft een boordlader van 11 kw. Ik vind niet echt een AC-oplaadtijd in de persinformatie, dus laten we meteen naar mijn resultaten gaan. Toen ik de laadsessie startte, stond de batterij op 1%. De auto gaf aan dat het 2u03 minuten zou duren om de batterij volledig op te laden.
Je vraagt je waarschijnlijk af wat het brandstofverbruik is. Ik heb een algemene proefrit gemaakt van 309 km, waarvan 124 km elektrisch en het gemiddeld verbruik was 6,5 kwh en 6,8 liter.
Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de Mercedes S-klasse Plug-In Hybrid in de winter rond de 81 tot 84 km ligt, gemeten bij temperaturen tussen de 4 en 9,5 graden. Ik ben er vrij zeker van dat je bij warmer weer meer bereik krijgt. In de zomer kom je waarschijnlijk aan het WLTP-bereik van 94 tot 113km km of zelfs iets meer. Voor een plug-in zijn deze rijbereikcijfers eigenlijk vrij uitzonderlijk. Ook dat je deze auto kunt snelladen met snelheden tot 60 kW. Bekijk ook zeker onze nachtelijke testrit video met de Mercedes S-Klasse PHEV met demo van de sfeerverlichting. Wij deden trouwens ook al in 2014 een testrit met de eerste generatie van de Mercedes S-Klasse PHEV.
Test driver
© 2024 Proefritten All Rights Reserved.