Review
Mercedes S-Klasse Cabrio
De nieuwe S-Klasse Cabrio is de zesde telg binnen de huidige S-Klasse familie en de eerste luxe cabrio met 4 plaatsen op niveau van de S-Klasse sinds 1971. De S-Klasse Cabrio ziet er net zoals de Coupé zeer verfijnd en elegant uit en beschikt tevens over alle hoogtechnologische snufjes van de S-Klasse. Daarnaast ging er door de ingenieurs voor de cabrio ook extra aandacht naar warmte en windbeleving. Wij trokken erop uit met de S500 Cabrio.
Motorisaties
De S-Klasse Cabrio is beschikbaar in 3 motorisaties. Wij maakten kennis met de cabrio aan de hand van een testrit met de S500 Cabrio. Dit instapmodel is voorzien van een V8 benzinemotor met een inhoud van 4.663 cc en 8 cilinders. In deze variant heb je een vermogen van 455 pk en een max. koppel van 700 Nm. De spurt van 0-100 km/u neemt slechts 4,6 sec in beslag en de topsnelheid bedraagt 250 km/u. De S500 beschikt over een 9G-TRONIC automatische versnellingsbak met negen versnellingen en wordt aangedreven op de achterwielen. De basisprijs van dit model bedraagt 144.232 euro.
Er is ook nog een AMG-versie beschikbaar, nl de Mercedes-AMG S 63 4MATIC Cabrio. In deze sportieveling ligt een V8 met een cilinderhoud van 5.461 cc. Dit blok levert een indrukwekkend vermogen van 585 pk en beschikt over een max. koppel van 900 Nm. De sprint richting 100 km/u duurt amper 3.9 sec en de topsnelheid bedraagt net zoals bij zijn broertje 250 km/u. Voor dit model bedraagt de basisprijs 193.358 euro. De S 63 heeft een AMG SPEEDSHIFT MCT 7-traps sporttransmissie gekregen en beschikt over permanente vierwielaandrijving (4MATIC). Persoonlijk zijn we wel liefhebber van vierwielaandrijving op de S-Klasse en dit lijkt ons dan ook de grootste meerwaarde t.o.v. de S500. Natuurlijk is er ook het extra vermogen, maar de S500 moet wat dat betreft zeker ook niet klagen.
Daarnaast is er nog een tweede AMG-variant van de S-Klasse Cabrio beschikbaar, nl de Mercedes-AMG S 65. Dit model werd voorzien van een V12 met een inhoud van 5.980 cc. In deze AMG krijg je 630 pk en een max. koppel van maar liefst 1.000 Nm. Op vlak van transmissie beschikt deze krachtpatser over een AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC automatische transmissie en de aandrijving zit net zoals bij de S500 op de achterwielen.
Rijbeleving
De rijbeleving van de S500 Cabrio is subliem. De wagen heeft met zijn V8 en 455 pk meer dan voldoende vermogen en dit in de meest courante rijsituaties. Persoonlijk hadden we wel de indruk dat de S500 Coupé iets ruiger klinkt dan de S500 Cabrio. Op vlak van wegligging is het vooral een auto die gericht is op comfort. Ook op een bochtige weg, blijft de carrosserie van de S-Klasse Cabrio zeer egaal een evenwichtig. Van overhellen in de bochten kan quasi geen sprake zijn. Wat wij ook een pluspunt vinden, is de mogelijkheid om de vering manueel te verhogen via een knop op de middenconsole. Het kan al eens gebeuren dat je op een minder vlakke weg moet rijden, of een enorme verkeersdrempel moet nemen, en dan komt dat knopje zeker handig te pas. Wat betreft vormgeving, vinden wij het design van de S-Klasse Cabrio zeer geslaagd. De Coupé is wat ons betreft nog iets mooier. Het interieur is heel stijlvol en elegant vormgegeven en de mogelijkheden om te personaliseren zijn eindeloos.
Comfort
Mercedes wou van de S-Klasse Cabrio de meest comfortabele cabrio ter wereld maken. Om dit te realiseren ging er o.a. extra aandacht naar het windscherm AIRCAP, het AIRSCARF-systeem, de verwarmde armsteunen, zetelverwarming en het intelligente klimaatregelingssysteem.
Optioneel kan je kiezen voor AIRCAP. Dat is een automatisch windscherm dat je kunt bedienen via een schakelaar. Het windscherm vermindert de luchtwervelingen en storende windgeluiden in het interieur en houdt daarbij rekening met zowel passagiers vooraan als achteraan. Als het systeem passagiers achteraan detecteert dan past het de positie van het winscherm automatisch aan.
Met het AIRSCARF-systeem in de hoofdsteun gaat warme lucht in een onzichtbare sjaal om de nek van de bestuurder en passagier vooraan stromen. Er kunnen drie temperatuurstanden worden ingesteld en het systeem houdt ook rekening met de rijsnelheid.
Optioneel kan je in de S-Klasse Cabrio ook kiezen voorzetelverwarming, verwarming in de armleuning en het stuur als onderdeel van het warmte-comfort-pakket. Het voordeel hiervan is dat alle oppervlakken waarmee de bestuurder en passagiers in contact komen snel warm kunnen zijn, ideaal voor wanneer je op koude dagen ook met de cabrio wil rijden.
De S-Klasse cabrio is ook uitgerust met een airco specifiek voor cabrio’s. De sturing van de klimaatregeling gebeurt volledig automatisch en houdt rekening met het feit of de kap al dan niet geopend is zonder dat de bestuurder zich van iets moet aantrekken.
Open dak
Het dak van de S-Klasse cabrio is een soft top dat beschikbaar is in het zwart, donkerblauw, beige en donkerrood. Je kunt het dak openen en sluiten in ongeveer 20 seconden en dit aan snelheden tot 60 km/u. De bediening van het dak is volledig automatisch via een knop in de middenconsole of via de sleutel.
Net zoals bij de S-Klasse Coupé werd er voor de cabrio ook extra aandacht geschonken aan het geluidscomfort. De soft top bestaat daarom uit 3 lagen die ervoor zorgen dat storende geluiden zoveel mogelijk gefilterd worden. Daarnaast werd er ook gekozen voor dubbele beglazing, speciale maatregelen voor de carrosserie en afdichtingen van de deuren om windgeluiden te reduceren.
Conclusie
De S-Klasse Cabrio is net zoals zijn broertje de Coupé een zeer knappe en elegante verschijning die luxe en comfort uitademt. Hoewel de S500 de instapper is, is dit wat ons betreft zeker de favoriet binnen het gamma. Het enige wat die mogelijks nog beter zou maken, is 4MATIC.

Johan De Haes
Test driver