Review
MINI JOHN COOPER WORKS COUNTRYMAN ALL4
We maakten in vorige video’s al uitvoerig kennis met de nieuwe MINI Countryman. Zo namen we reeds de Cooper D en de Cooper S E Countryman ALL4 onder handen. In deze video maken we kennis met de John Cooper Works Countryman. Niet alleen een uiterst sportief model, maar ook zeer avontuurlijk, veelzijdig en daarenboven ook geschikt om off road te gaan rijden.
Krachtigste motor
In deze potente JCW vinden we een 2.0 liter turbo benzinemotor met vier cilinders. Dit blok levert dik 231 pk vermogen en heeft een max. koppel van 350 Nm. Deze avontuurlijke MINI sprint van 0 naar 100 km/u in een vlotte 6,5 sec en heeft een topsnelheid van 234 km/u. De MINI JCW Countryman is beschikbaar met een manuele versnellingsbak (€ 39.450) of met een Steptronic sportautomaat (€ 41.600) met acht versnellingen. Standaard is de Countryman JCW voorzien van ALL4 vierwielaandrijving.
Originele look
Onze testwagen (zie ook video) was uitgevoerd in Rebel Green, een optionele kleur die je enkel kan kiezen op de JCW. Het dak en de spiegels waren gekleurd in het opvallende Chili Red en ook op de motorkap en flanken zagen we rode opvallende sportieve strepen. Deze opvallende kleurencombinatie kon ons wel bekoren en het onderlijnde tevens ook het sportieve en avontuurlijke karakter van deze stoere jongen. Het speelse karakter van deze MINI wordt dan weer benadrukt door een matzwart radiatorrooster met een binnenrand voor het radiatorrooster in Chili Red en een John Cooper Works logo.
In het interieur zijn het vooral de John Cooper Works sportzetels in Dinamica/leder Carbon Black die de show stelen. Deze zien er niet alleen strak uit, maar geven steun aan het lichaam tijdens sportieve ritten zonder daarbij aan comfort in te boeten.
Race expertise
De JCW biedt niet alleen een krachtige motor met straffe prestaties. Dit model is het resultaat van een totaalpakket dat werd samengesteld o.b.v. John Cooper Works race expertise. Zo werd ook de vierwielaandrijving geoptimaliseerd en werd de Countryman uitgerust met een sportophanging met 18-inch velgen en een remsysteem van Brembo. De specifieke sportophanging werd speciaal afgesteld in functie van o.a. het hoge vermogen, de lange wielbasis en het lage zwaartepunt van de Countryman. Daarnaast werden ook bepaalde elementen van de carrosserie geoptimaliseerd om o.a. de aerodynamische eigenschappen te verbeteren.
Rijbeleving
Van alle modellen die we al van de Countryman getest hebben, is de John Cooper Works veruit de leukste. Deze MINI gaat snel vooruit en ligt mede dankzij de vierwielaandrijving en sportophanging strak op de weg. We zijn zeker wel fan van vierwielaandrijving op sportieve wagens en op deze Countryman met off road ambities is dat ook zeker een extra troef. Op hobbelige wegen kan de JCW in sportstand wel wat harder aanvoelen, maar dat is zeker geen aandachtspunt. Het geluid dat uit de uitlaat komt is vergelijkbaar met andere JCW-modellen en valt bij ons zeer goed in de smaak.
Ruimte
In het interieur is er voldoende ruimte om vijf volwassenen te vervoeren. Daarnaast zijn er ook heel wat opbergmogelijkheden en beschikt de Countryman over een veelzijdige koffer. De achterbank is deelbaar en kan tot 13 centimeter in de lengte worden verschoven. De rugleuning is ook in de helling verstelbaar voor meer zitcomfort of om meer opbergruimte te creëren. In de koffer heb je een laadvolume van 450 liter beschikbaar en dat kan zelf nog uitgebreid worden naar maximaal 1309 liter. Wil je nog extra comfort dan kan je ook kiezen voor een optionele Picnic Bench. Dat is een flexibel vlak dat uit de kofferruimte wordt geklapt en waar je met 2 personen op kan zitten.
Conclusie
De MINI Countryman JCW voelt op veel vlakken aan als een echte JCW MINI. Hij klink heel sportief en gaat vlot vooruit. De ALL4 vierwielaandrijving zorgt ervoor dat de Countryman heel strak op de weg ligt en vlot door de bochten gaat. Ook het uiterlijk van deze Countryman viel bij ons in de smaak dankzij o.a. de orginele kleur Rebel Green in combinatie met rode sportieve strepen.
Bijkomende beelden van het exterieur en het interieur:
Bijkomende opnames van het geluid van de uitlaat:

Johan De Haes
Test driver