Video afspelen

POV rijvideo van een testrit met de 2018 VW TOUAREG Business Edition (Business Atmosphere) 3.0 TDI V6. De VW Touareg heeft:

  • een 3.0 V6 TDI dieselmotor met een vermogen van 286 pk en een max. koppel van 600 Nm.
  • Achttrapsautomaat
  • 4MOTION vierwielaandrijving.
  • Basisprijs van de VW TOUAREG Business Atmosphere V6 TDI: € 80.980 in België.
  • Prijs zoals getest: € 97.930 euro in België
  • Kleur van de testwagen: Antimonial Silver Metallic
  • Interieur: Raven Grau

 

Enkele opties:

  • Lederen multifunctiestuurwiel
  • verwerkbare voorruit van isolerend glas
  • night vision
  • audiosysteem dynaudio
  • soft close sluithulp van de deuren
  • head-up display
  • ambientepakket
  • veiligheidspack
  • comfort pack keyless access
  • luchtvering air en steering

Review

VW Touareg

VW stelde onlangs de derde generatie van de Touareg voor. Het vlaggenschip van het merk pakt uit met een resem aan technologische innovaties. Het meest in het oog springende is het nieuwe monumentale digitale dashboard, de innovision-cockpit genaamd. Daarnaast beschikt de nieuwe Touareg over hedendaagse connectiviteit en een brede waaier aan rijhulp-, comfort-, verlichtings- en infotainmentsystemen. Is dit de luxe SUV om te kopen?

Innovision-cockpit
Wanneer je plaatsneemt in het interieur trekt de digitale cockpit meteen jouw aandacht. Het is de grootste die we tot nu toe hebben kunnen waarnemen en bij het ontwerp hiervan stond de bestuurder centraal. Het is een samensmelting van de Digital Cockpit met 12-duimscherm en het infotainmentsysteem Discover Premium met een aanraakscherm van 15 duim. Je ziet bijna geen klassieke knoppen. De meeste functies van de comfort-, rijhulp- en infotainmentsystemen worden digitaal bediend. Je kan deze systemen ook vaak aan jouw eigen persoonlijke smaak gaan aanpassen. Tijdens onze testrit hebben we dit systeem niet in de diepte kunnen testen, maar op het eerste zicht laat de cockpit zich heel intuïtief bedienen en is die gebruiksvriendelijk.

Rijhulpsystemen

De nieuwe Touareg heeft als ambitie om één van de veiligste en meest comfortabele auto’s ter wereld te zijn. Om dit te realiseren beschikt deze o.a. over een brede waaier aan rijhulpsystemen.

Zo kun je bijvoorbeeld optioneel kiezen voor het “grote rijhulpsysteempakket”. Dit bestaat dan uit de Traffic Jam Assist, de rijstrookassistent Lane Assist, de automatische afstandsregeling ACC met “stop-and-go”-functie, de Emergency Assist (gecontroleerd afremmen in geval van inactiviteit van de bestuurder), de nieuwe Intersection Assist, de rijstrookwissel assistent Side Assist met Rear Traffic Alert en het proactieve beschermingssysteem voor inzittenden. Door de combinatie van de verschillende systemen kan de Traffic Jam Assistant bij snelheden tot 60 km/u gedurende een beperkte tijd automatisch de controle overnemen (remmen, versnellen en sturen) als de bestuurder het stuur loslaat. Heel comfortabel en handig in het drukke Belgische verkeer.

Drie optionele uitrustingswerelden.
Naast de basisuitvoering zijn voor de Touareg drie optionele uitrustingsniveaus verkrijgbaar: Atmosphere, Elegance en R-Line. Onze testwagen was de Touareg in Atmosphere-uitvoering. Men wil hiermee een sfeer van warmte scheppen, waarin hout en natuurlijke tinten overheersen. Wil je een interieur dat gericht is op sportiviteit, dan is er de R-Line. Wil je meer een sfeer van technologie met accenten in metaal en bijhorende kleuren, dan is er de Elegance-uitvoering. Hoe dan ook, het interieur van de Touareg is heel knap en stijlvol uitgevoerd met gebruik van materialen die hoogwaardig aanvoelen. Je waant je in een luxe SUV die niet (veel) moet onderdoen voor bijvoorbeeld een Q7.

3.0 TDI V6

De Touareg wordt gelanceerd met een aanbod van twee V6 dieselmotoren. Het gaat in beide gevallen om een 3.0 TDI met een vermogen van 231 pk of 286 pk. Later volgt dan nog een 340 pk sterke V6-benzinemotor en een 4 liter grote V8-turbodiesel met een vermogen van 421 pk. Daarnaast zit er ook nog een plug-in hybride-aandrijving in de pipeline. De Touareg is net zoals zijn voorgangers ook standaard uitgerust met permanente vierwielaandrijving (4MOTION) en deze is gekoppeld aan de eveneens standaard 8-trapsautomaat.

Wij hebben de Touareg getest aan de hand van een testrit met de 286 pk-sterke V6. Deze heeft een royaal koppel van 600 Nm. In deze motorisatie voelt de Touareg heel potent en krachtig aan. Hoewel deze SUV geen klein pluimpje is, schiet die toch weg als een pijl uit een boog wanneer je stevig op het gas gaat leunen. Deze wagen rijdt heel vinnig, ook op de autosnelweg bij hernemingen. De automaat doet prima haar werk en zorgt ervoor dat de Touareg altijd in de juiste versnelling zit.

De basisversie van de Touareg kost momenteel 61.400 euro. Voor de Elegance of Atmosphere moet je over een budget van minstens 76.380 euro beschikken en de R-Line begint vanaf 78.790 euro. Onze testwagen was de V6 met 286 pk in Atmosphere-uitvoering. Vink je dan nog wat opties aan dan zit je aan een budget van bijna 100.000 euro.

Vierwielsturing

Rijden met de Touareg is net zo makkelijk als rijden met een break. Dat rijden gaat zelfs eens zo makkelijk met de optionele vierwielsturing dat vooral de wendbaarheid ten goede komt. Tot 37 km/u sturen de achterwielen automatisch in tegengestelde richting ten opzichte van de voorwielen. Bij snelheden van meer dan 37 km/u gaan de achterwielen automatisch meesturen met de voorwielen. Het systeem gaat dan bijvoorbeeld de SUV gaan stabiliseren bij uitwijkmanoeuvres of bij vinnige spoorwisselingen.

Conclusie

Voor een publiek dat op zoek is naar een Luxe SUV met een hoogwaardige afwerking, veel technologie en luxueus comfort heeft de Touareg heel wat te bieden. Deze SUV moet wat dat betreft zeker niet onderdoen voor de SUV’s van de luxemerken, al is de prijs natuurlijk ook navenant.

Bijkomende beelden van het exeterieur, interieur en de lichten:

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties