Johan De Haes
Test driver
De NIO ET5 Touring daagt de gevestigde orde uit met indrukwekkende specificaties. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 4 seconden biedt deze elektrische break prestaties die voorheen waren voorbehouden aan pure sportwagens. Maar, zoals we weten, is pure snelheid in een rechte lijn niet hetzelfde als rijplezier. Onze missie vandaag is om te ontdekken of de ET5 Touring meer is dan alleen een sprinter. We zoeken in deze uitgebreide praktijktest uit wat het werkelijke rijbereik is in dagelijkse, Belgische omstandigheden, en of de NIO steken laat vallen waar het echt telt.
De testwagen is de Long Range-uitvoering met de grootste batterij van 100 kWh bruto (90 kWh netto bruikbaar), wat een WLTP-rijbereik van 560 km belooft. Deze staat vanaf 70.750 € op jouw oprit. De elektromotor levert een vermogen van 490 pk, is voorzien van vierwielaandrijving en accelereert van 0 naar 100 km/u in 4 sec. De topsnelheid bedraagt 200 km/u.

Wanneer je de NIO ET5 Touring het hardst aan het werk zet, daalt het rijbereik logischerwijs. Op de snelweg, met snelheden rond de 120 km/u en bij temperaturen van ongeveer 15 graden, schommelde het verbruik tussen de 17,2 en 19,4 kWh per 100 kilometer. Dit vertaalt zich naar een geschat rijbereik van 523 km tot 464 km.

Wanneer we de grenzen opzoeken op de Ardeense binnenwegen en echt sportief gaan rijden, stijgt het verbruik naar 21 kWh per 100 km. In dit scenario komen we uit op een minimaal geschat rijbereik van 429 km. Dit is een zeer bruikbare en acceptabele range voor zelfs de meest veeleisende rijomstandigheden, waarbij de indrukwekkende acceleratie van 4 seconden in Sport+ stand volop wordt benut.

De ET5 Touring leverde echter ook verrassende resultaten op het gebied van efficiëntie. Bij rustiger rijgedrag, met name in stadsverkeer en op landwegen, behaalde de NIO uitzonderlijk lage verbruikscijfers. Na een rit door het stadsverkeer noteerden we een verbruik van slechts 14,1 kWh per 100 kilometer. Het is daarbij wel op te merken, dat ik rustig kon doorrijden in de stad, zonder noemenswaardige file. Op basis van de 90 kWh bruikbare capaciteit komt dit neer op een geschat rijbereik van 638 km. Zelfs bij een rustige rit over Ardeense binnenwegen zakte het verbruik terug naar een mooie 14 kWh, wat neerkomt op een geschat rijbereik van ongeveer 643 km. Hiermee overstijgt de NIO ET5 Touring de officiële WLTP-waarde van 560 km in de praktijk, een straf resultaat dat zijn zeer grote batterij en efficiëntie bewijst.
De NIO ET5 Touring is een auto van vele contrasten. Aan de buitenkant scoort hij hoog met een sportieve, knappe designlijn. Ik vind dat hij qua look op het niveau van een BMW 3 Reeks Touring zit. Het sportieve karakter wordt benadrukt door de diffusorlooks, de dakspoiler en de verzonken deurhendels. Het enige esthetische nadeel is de ‘bult’ boven de voorruit, waarin camera’s en de Lidar-sensor zijn verwerkt. Dit is functioneel, maar ‘aanwezig’.
In het interieur vallen de materialen op, met een mix van een Scandinavisch aandoend stofje op de deurpanelen en een synthetisch aanvoelende lederlook op de stoelen. Hier missen we het premiumgevoel van echt leder. De cockpit heeft twee rechthoekige, generieke schermen die niet naadloos zijn geïntegreerd, maar de software zelf is snel, intuïtief en werkt uitstekend. De zitpositie is hoog en biedt een uitstekend overzicht, vergelijkbaar met een Tesla. De ophanging is comfortabel, alhoewel er wel wat rammelde achterin de testwagen. Het grootste nadeel tijdens het rijden is de Pilot Assist: het systeem is te bemoeizuchtig bij het wisselen van rijstrook, waarbij het stuur tegenwerkt, en de adaptieve cruise control remt soms veel te vroeg af. Positief is dan weer de mogelijkheid om de rij-instellingen te personaliseren, inclusief regeneratief remmen en de nauwkeurige 360°-camera bij het parkeren.
Ik heb geen oplaadtest gedaan, maar ik kan jou wel meegeven dat AC-laden gaat aan een snelheid van 11 kW. DC-laden gaat aan een snelheid van 125 kW of 180 kW. De batterij is verkrijgbaar in twee versies met een verschillend max. laadvermogen. Snelladen van 10% naar 80% duurt dan respectievelijk 40 of 26 minuten.
Dus, wat is de conclusie na deze uitgebreide praktijktest? De NIO ET5 Touring is een auto van contrasten. Aan de ene kant heb je de indrukwekkende acceleratie en een modern, fris design. De software is snel en het verbruik in combinatie met de zeer grote batterij is top. Zo kom je aan een minimale range van rond de 429 km. Dit bij sportief rijden en autosnelwegritten. In de stad zonder druk verkeer of op landwegen, zat ik aan een range van rond de 643 km, wat zelfs boven de WLTP-waarde is. Dus straffe cijfers. Wat ik ook nog positief vond, waren de vele mogelijkheden om de rij-instellingen te personaliseren, de zitpositie met een goed overzicht en het grote panaramisch dak. We hebben de test gedaan in november bij redelijk zachte temperaturen van rond de 15 graden en bij droog weer.
Test driver
© 2025 Proefritten All Rights Reserved.
Add your first comment to this post