Johan De Haes
Test driver
Dit is de Polestar 2 Long Range Single Motor. In deze rijbereik test wil ik de actieradius in reële rijomstandigheden ontdekken. Ik ga de actieradius in de stad testen om de maximale actieradius van deze auto te achterhalen. Ik ga ook een tweede rijbereiktest doen bij hogere gemiddelde snelheden op de autosnelweg om het minimale rijbereik te kennen. Ook wou ik weten hoe lang het duurt om de accu op te laden bij een snellader.
Accessoires kiezen
Laadkabel kiezen
Wallbox kiezen
Dit is de Polestar 2 Long Range Single Motor met de 75 kWh batterij. Hij heeft een WLTP-rijbereik tot 551 km. De Polestar 2 Long Range Single Motor heeft een vermogen van 231 pk. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 7,4 sec. De Polestar 2 Long Range Single Motor is voorzien van voorwielaandrijving. Bekijk hier onze Polestar 2 Long Range POV testrit.
Ik ga eerst de actieradius testen bij hogere gemiddelde snelheden op de snelweg. Ik wil weten wat de minimale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 90%. Ik baseer mijn geschatte actieradius op het gemiddelde verbruik en de netto capaciteit van de batterij. Ik heb de test in november gedaan en het was tussen de 6 en 9 graden.
Voor deze test reed ik vanuit Brussel richting Namen en terug, voor een rit van in totaal 145 km. De batterij zakte naar 51% en de geschatte actieradius op basis van een verbruik van 20,2 kWh was 371 km.
Batterij% | Afstand gereden (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Geschatte actieradius |
---|---|---|---|---|
90% | sinds start | 7 | start test | |
85% | 18 | 21,7 | 7 | 346 |
80% | 31 | 22,7 | 7 | 330 |
75% | 48 | 22,9 | 6 | 328 |
72% | 61 | 21,7 | 7 | 346 |
66% | 87 | 20,9 | 7 | 359 |
59% | 108 | 21,1 | 8 | 355 |
55% | 124 | 20,9 | 9 | 359 |
51% | 145 | 20,2 | 9 | 371 |
Laten we nu een laadtest doen bij een snellader. De Polestar 2 Long Range Single Motor is uitgerust met een gecombineerd laadsysteem. Met dit systeem kan de Polestar 2 Long Range Single Motor zowel met AC als DC worden opgeladen. Voor deze test ga ik de auto opladen aan een DC Snellader. De Polestar 2 Long Range Single Motor kan snelladen met een snelheid tot 155 kW. Polestar zegt dat het 35 minuten duurt om op te laden van 10% naar 80% met een snelheid van 155 kW.
Aan het begin van de test is de batterij nog maar 20%. Het is 7 graden buiten. De auto gaf aan dat het ongeveer 90 minuten zou duren om de batterij volledig op te laden. Ik ga een oplaadtest van 30 minuten doen. Na 10 minuten was ik aan het laden met een snelheid van 99,2 kW. De batterij nam toe tot 39% en we wonnen ongeveer 95 km op de range indicator. Na 20 minuten merkte ik dat we aan het laden waren met een snelheid van 80,2 Kw. Ik heb nog eens 70 km range gewonnen en de batterij zit nu op 56%. Na 30 minuten staat de batterij op 71%. De laadsnelheid ligt nog op 62,6 kw. We gingen dus van 20% naar 71% in 30 minuten, en we wonnen 235 km aan range.
Start test | Na 10 min. | Na 20 min. | Na 30 min. | |
---|---|---|---|---|
Range indicator (km) | 85 | 180 | 250 | 320 |
Toename range (km) | 95 | 70 | 70 | |
Batterij (%) | 20% | 39% | 56% | 71% |
Laadsnelheid (kW) | 99,2 | 80,2 | 62,6 | |
Temperatuur (°C) | 7 | 7 | 8 | 8 |
Ik heb geen AC-laadtest gedaan met deze auto, maar laten we eens kijken naar wat theoretische informatie. De laadsnelheid van de boordlader is 11 kw. Volgens Polestar duurt het opladen van 0% naar 100% 8u.
Ik ga nu het bereik testen bij lagere snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 71%. De temperatuur lag tussen de 5 en 6 graden. Ik heb een proefrit gemaakt van 65 km, eerst in Brussel. Daarna verliet ik de stad en reed ik over kleine stadswegen. Het was in een stedelijk gebied, soms wat meer op het platteland, maar met veel mogelijkheden om continu door te rijden, meestal tussen de 50-70 km/u.
Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Na een proefrit van in totaal 65 km heb ik de batterij leeggemaakt tot 55%. Het gemiddelde verbruik kwam uiteindelijk uit op 17,2 kWh en de geschatte actieradius is 436 km.
Batterij% | Afstand gereden (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Geschatte actieradius |
---|---|---|---|---|
71% | sinds start | 7 | start test | |
67% | 18 | 17,1 | 6 | 439 |
65% | 24 | 16,9 | 6 | 444 |
60% | 47 | 16,7 | 6 | 449 |
58% | 55 | 16,6 | 6 | 452 |
55% | 65 | 17,2 | 5 | 436 |
Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de Polestar 2 Long Range Single Motor ergens tussen de 371 km en 436 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij vrij koude temperaturen tussen 5 en 9 graden. Ik vermoed dat je bij veel hogere temperaturen waarschijnlijk meer bereik zult krijgen en in de winter bij veel lagere temperaturen een lager bereik.
Test driver
© 2024 Proefritten All Rights Reserved.