Johan De Haes
Test driver
Dit is de Polestar 4 Long Range Single Motor. In deze rijbereiktest wilde ik de actieradius ontdekken onder reële, dagelijkse rijomstandigheden hier in België. Net als bij mijn eerdere tests, heb ik me niet beperkt tot het lab. Ik ben de weg op gegaan om zowel het minimale als het maximale rijbereik te achterhalen, door de range te testen in de stad, op de snelweg, en op B-wegen. Bovendien wilde ik weten hoe snel deze elektrische SUV-coupé oplaadt aan de snellader.
De versie die ik testte, is de Polestar 4 Long Range Single Motor. Deze elektrische auto is voorzien van een 100 kWh batterij, waarvan de bruikbare nettocapaciteit 94 kWh bedraagt. De elektromotor levert een vermogen van 272 pk. Op papier belooft Polestar een WLTP-bereik van 620 kilometer. Hij heeft een vermogen van 272 pk, is voorzien van achterwielaandrijving en accelereert van 0 naar 100 km/u in 7,1 sec. De topsnelheid bedraagt 200 km/u en voor een basisprijs van 63.499 € parkeer je hem op jouw oprit.

Om het minimale rijbereik in te schatten, heb ik de Polestar 4 aan de tand gevoeld in twee veeleisende scenario’s. De test voerde ik uit bij buitentemperaturen van circa 12 tot 14 graden Celsius. Ik startte in het drukste verkeer van Brussel: filerijden, stoppen en optrekken. Wat mij hier meteen opviel, was het uitstekende comfort. De ophanging dempte oneffenheden en verkeersdrempels uitzonderlijk goed, wat een groot pluspunt is in stedelijke omgevingen. Na 16 kilometer rijden, met een gemiddelde snelheid van slechts 17 km/u, klokte het verbruik af op 23,1 kWh per 100 kilometer. Als ik dit doorreken op basis van de netto batterijcapaciteit van 94 kWh, kom ik op een geschat stadsbereik van 407 kilometer. Dit laat zien dat constant stoppen en optrekken nog steeds een flinke impact heeft op het verbruik.

Daarna nam ik de snelweg richting Namen, waarbij ik 120 km/u aanhield waar mogelijk. De Polestar 4 voelt hier aan als een echte ‘cruiser’. Hij ligt stabiel en de rijhulpsystemen, zoals Pilot Assist, werken naar behoren zonder opdringerig te zijn. Wat mij wel opviel, was het redelijk hoorbare rol- en windgeruis in het interieur.

Na 100 kilometer op de snelweg, met een gemiddelde snelheid van 84,3 km/u, was het verbruik 20,3 kWh/100 km. Dit is een interessant cijfer, omdat het lager is dan het stadsverbruik. Dit vertaalt zich naar een geschat snelwegbereik van 463 kilometer. Toen ik later ook nog even wat sportiever reed op landwegen, kwam het verbruik op 21 kWh/100 km, wat neerkomt op 448 kilometer bereik.


Na de test van het stevige doorrijden, wilde ik ook de andere kant van het spectrum zien: het maximale bereik. Hiervoor zocht ik de meest ideale omstandigheden op. Ik reed over de typische B-wegen met weinig verkeer, geen stoplichten, en probeerde een constante snelheid van ongeveer 70 km/u aan te houden. Dit zijn de omstandigheden waarin een EV meestal het beste presteert. Na een korte rit van 34 kilometer onder deze ideale omstandigheden, klokte het verbruik af op slechts 13 kWh/100 km. Natuurlijk is dit een korte meting, maar als dit verbruik vastgehouden kan worden, spreek ik over een theoretisch rijbereik van maar liefst 723 kilometer. Dit toont vooral aan hoe extreem groot de invloed is van mijn rijstijl en de rijomstandigheden op het uiteindelijke bereik van de Polestar 4.

De Polestar 4 kan snelladen met een piekvermogen tot 200 kW, waarbij Polestar claimt dat de batterij van 10% naar 80% oplaadt in 30 minuten. Voor deze test ging ik op pad met een koude batterij die nog maar 12% gevuld was. Hoewel ik de bestemming van de snellader in de GPS had ingevoerd, leek de batterij niet optimaal geconditioneerd te zijn.

Tijdens de test laadde de auto in het begin met een snelheid rond de 118 kW. Na 10 minuten daalde dit tot 109 kW, waarna de batterij op 30% stond en ik ongeveer 101 km aan range had gewonnen.

Na 20 minuten zag ik de snelheid weer stijgen tot 122 kW.

Na 30 minuten stond de batterij op 67%. De laadsnelheid lag toen op 93 kW. In totaal ging ik dus van 12% naar 67% in 30 minuten, waarbij ik een kleine 300 km aan range won.

Hoewel ik niet in de buurt van de 200 kW kwam, is het resultaat van 12% naar 67% in een half uur met een koude batterij alsnog zeer bruikbaar.
Ik heb geen AC-laadtest gedaan. De AC-laadsnelheid bedraagt zoals te verwachten 11 kW of optioneel 22 kW met het Plus Pack. De AC-laadtijd van 0 to 100% bedraagt 11 u bij 11 kW en 5,5 u bij een snelheid van 22 kW.
De Polestar 4 is een bijzondere verschijning. Ik vind de ‘frameless’ spiegels een knap stijlelement, maar het meest besproken punt blijft natuurlijk het ontbreken van de achterruit, vervangen door een digitale spiegel. Ik moet zeggen: dit vraagt gewenning en maakt de afstandsinschatting wat lastiger, vooral ’s nachts. Het interieur is daarentegen stijlvol, voelt degelijk aan en is praktisch met veel opbergruimte. Achterin is meer dan voldoende plek en hoofdruimte. Rijden doet de Polestar 4 uitstekend; hij blinkt écht uit in comfort door die aangenaam afgestelde vering. Het is geen uitgesproken sportieve auto, maar hij accelereert vlot en parkeren gaat zeer vlot dankzij de heldere 360-graden camera. Het grootste kritiekpunt voor mij persoonlijk is de sleutel, die geen fysieke knoppen heeft om bijvoorbeeld de kofferbak vanop afstand te openen.
Wat is dan de actieradius van de Polestar 4 Long Range Single motor? Uit mijn tests bij temperaturen tussen de 12 en 14 graden, blijkt het minimale bereik ergens tussen de 407 kilometer (bij druk stadsverkeer) en een theoretisch maximum bereik van 723 kilometer in de meest ideale omstandigheden te liggen bij rijden op B-wegen met weinig verkeer en stoplichten. In de dagelijkse praktijk zal het bereik daar tussenin uitkomen, wat de Polestar 4 een zeer geschikte en efficiënte EV maakt voor zowel de dagelijkse rit als de langere afstanden.
Test driver
© 2025 Proefritten All Rights Reserved.
Add your first comment to this post