Review
2014 Mercedes-Benz S 500 L Plug-In Hybride
Na de S 400 Hybrid en de S 300 BlueTEC Hybrid is er nu ook een derde hybride variant van het vlaggenschip van Mercedes: de S 500 Plug-In Hybrid. Het recept is een lange S-Klasse, verbluffend zoals we die al kennen, voorzien van een ultramodern en innovatieve hybride aandrijving.
Motor
De S 500 Plug-In Hybride, die enkel als lange versie beschikbaar is, is uitgerust met 2 motoren. Enerzijds hebben we een 3 liter V6 benzinemotor met 2 turbo’s. Dit blok heeft een vermogen van 333 pk en een koppel van 480 Nm. Daarnaast heeft de S 500 ook een elektromotor die een vermogen heeft van 85 kW en een koppel van 340 Nm. Het systeemvermogen bedraagt zo 442 pk en het systeemkoppel 650 Nm. De hybride transmissie is gebaseerd op de 7G-TRONIC PLUS zeventrapsautomaat. De S 500 doet er slechts 5,2 sec over om 100 km/u te bereiken en kan doorgaan tot een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Voor een wagen van meer dan 2 ton zijn dit best wel indrukwekkende cijfers.
Hybride
Het samenspel tussen de benzinemotor en de elektromotor wordt automatisch door het besturingssysteem geregeld. Je kan hier als bestuurder ook zelf keuzes in maken via 4 besturingsmodi: Hybrid, E-Mode, E-Save en Charge. In “Hybrid” werken de verbrandings- en elektromotor samen. In “E-Mode” rijdt de S 500 zoveel mogelijk volledig elektrisch, ideaal bijvoorbeeld voor rijden in de stad. In “E-Save” kan je de batterij sparen met het oog op bijvoorbeeld een plaats, waar je dan volledig elektrisch zou willen rijden. In “Charge” kan je de batterij opladen tijdens het rijden. Dit gaat redelijk snel. Tijdens onze rit op de autosnelweg hadden we op een 15-tal minuten al opnieuw een 15-tal km elektrisch rijden (in theorie) bij elkaar gespaard.
Naast de besturingsmodi kan je ook keuzes maken via één van de drie transmissiemodi. Die modi variëren van E voor gewoon rijden, E+ voor optimaal verbruik en S voor sportief rijden.
De batterij van de S 500 kan naast tijdens het rijden, tevens opgeladen worden via een kabel en een stekker die in elk conventioneel stopcontact past. In +/- 2 à 3 uur is de wagen dan opgeladen. De elektrische energie wordt opgeslagen in een lithium-ion batterij. Eens volledig opgeladen, kan je op papier 33 km puur elektrisch rijden.
In een streven naar een perfecte plug-in hybrid wil Mercedes-Benz in de toekomst een S 500 kunnen aanbieden die niet via een kabel wordt opgeladen, maar o.b.v. inductie. Dit is natuurlijk nog niet voor morgen, maar geeft wel inzicht in de richting waar men naar toe wil.
Uitrusting
De uitrusting van de S 500 Plug-In Hybrid spreekt tot de verbeelding. Zo is deze wagen uitgerust met een klimaatregeling waarbij je een gewenste temperatuur kan kiezen gekoppeld aan een vertrekmoment in. De S-Klasse gaat er dan voor zorgen dat op het ingestelde tijdstip de wagen al opgewarmd of afgekoeld is tot de ingestelde gewenste temperatuur. De S-Klasse gaat nog een stapje verder door in geval van opwarmen ook het stuurwiel, de armsteunen in de deur en de centrale console op te warmen. In geval van afkoelen gaat de S-Klasse niet alleen de lucht koelen maar ook de optionele zetelventilatie activeren. Geen gebibber dus in de winter gedurende de eerste 5 minuten van jouw rit.
Voorts kan je uit 7 kleuren kiezen voor het instellen van de interieurverlichting. Je waant je meteen in een hippe loungebar. Je kan eveneens een interieurgeur kiezen of rustig genieten van een hot-stone-massage die de zetels jou kunnen geven. Daarnaast is de S-Klasse ook uitgerust met tal van veiligheidssystemen en systemen die het de bestuurder makkelijker maken. Aangezien de S-Klasse met zijn 5,2 meter lengte geen kleine jongen is, vinden we de achteruitrijcamera en 360° camera (zie demo in video) ook een handige feature. En dit is slechts nog maar een tipje van de sluier, want dit gaat eindeloos door. Een waar genoegen om die wagen te ontdekken.
Conclusie
Met de introductie van de S 500 Plug-In Hybrid is er een nieuw groen en toekomstgericht hoofdstuk geschreven in het verhaal van de ultieme luxeberline, de S-Klasse. We zien hierin de vertrouwde S die van elk aspect van autorijden een ware beleving maakt en dit vertaald naar een hybride wagen, waar er niet gekozen werd voor een quick ‘n dirty oplossing. Zoals we dat mogen verwachten van de S-Klasse, bulkt de S 500 Plug-In Hybrid van de technologische innovaties en wij zijn alvast geïnteresseerd om te kijken wat dit hybride verhaal brengt in de toekomst.

Johan De Haes
Test driver