Video afspelen

RIJBEREIK TEST BMW 530e xDRIVE TOURING PLUG-IN HYBRID

Dit is de BMW 530e xDrive Touring. In deze rijbereik test ga ik enkele testen doen in dagdagelijkse rijomstandigheden. Ik ga testen wat de elektrische actieradius is op de snelweg. Ik ga ook een tweede actieradiustest doen in de stad bij lagere gemiddelde snelheden. Ik wou ook weten hoe lang het duurt om de batterij op te laden aan een publieke laadpaal. Wist je dat je deze auto ook al rijdend kunt opladen? Ik heb getest hoe lang het precies duurt om de accu volledig op te laden tijdens het rijden. Aan het einde van deze test deel ik ook mijn gedetailleerde resultaten met betrekking tot het brandstofverbruik.

Accessoires kiezen

Laadkabel kiezen​

Wallbox kiezen

BMW 530e xDrive Touring plug-in hybride

De BMW 530e xDrive Touring is een plug-in hybride. Hij heeft een batterij met een capaciteit van 12 kWh. De WLTP-actieradius ligt volgens BMW tussen de 47 km en 53 km. In mijn nachtelijke testrit video kan je een demo bekijken van de verlichting. Hier kan je mijn volledige POV testrit bekijken.

Veelgestelde vragen:

Ik ga eerst de actieradius testen op de autosnelweg. Ik wil de minimale actieradius van deze auto achterhalen door hem te testen bij hogere gemiddelde snelheden. Aan het begin van de rit is de batterij volledig opgeladen tot 100%. De actieradius-indicator staat op 45 km. Ik heb de test in augustus gedaan en het was rond de 19,5 graden. Na het eerste checkpoint stond de batterij op 75%, ik heb 11,7 km afgelegd en de actieradius-indicator staat op 33 km. Het gemiddelde verbruik ligt op 21,7 kWh. De theoretische actieradius zou 11,7+33=44,7 km zijn. De batterij staat nu op 50%. Ik heb 24 km afgelegd, het gemiddelde verbruik ligt op 21,3 kWh. Er is nog 20 km actieradius over. De theoretische actieradius zou dus 24+20 km = 44 km zijn

Wanneer de batterij op 25% stond merkte ik een daling van het verbruik tot 20,5 kWh. Ik heb 35,1 km gereden en er is nog 12 km actieradius over. De theoretische range is vergroot naar 47,1. Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke resultaten. Ik heb de batterij leeggereden en het uiteindelijke resultaat is 49,3 km actieradius. Het gemiddelde verbruik ligt op 20,2 kWh. Dus zelfs op de snelweg gingen we een heel klein beetje boven de minimale WLTP-actieradius van 48 km. 

BMW 530e rijbereik test stad

Laten we nu het bereik testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. We hebben nog 50% bereik in de batterij. Ik heb 32,5 km gereden. Het gemiddelde verbruik is 18,8 kWh. Er zit nog 22 km actieradius in de accu. De theoretische actieradius bedraagt 54,5 km, we verslaan nu al de bovengrens van het WLTP-bereik. Er was niet veel te melden bij 25% batterij, dus laten we direct naar het definitieve cijfer gaan. 55,2 km is de actieradius in de stad en we verbruikten 19kwh, dus we hadden 2 km meer range dan de bovengrens van de WLTP-actieradius.

BMW 530e xDrive Touring

Laten we nu kijken hoe lang het duurt om de batterij op te laden. Deze accu heeft een bruto capaciteit van 12 kWh. BMW zegt dat het 3,6 uur duurt om de batterij op te laden met een laadvermogen van 3,7 kW. Ik heb een test gedaan bij een openbare laadpaal. Aan het begin van de sessie gaf de auto aan dat het 4u5 minuten zou duren om op te laden. In werkelijkheid kostte het me 3u25 minuten om de auto volledig op te laden.

Ook is het mogelijk om de accu tijdens het rijden op te laden met de battery control mode. Ik wou weten hoe lang het duurt om de batterij volledig op te laden tijdens het rijden. Ik heb dit getest tijdens het rijden op de autosnelweg tegen een constante snelheid van 120 km/u. Het kostte me 48 minuten om de batterij volledig op te laden tijdens het rijden aan 120 km/u en de totale afstand die ik heb afgelegd was 82,7 km. Na 10 minuten rijden had ik de accu al voor 25% opgeladen. Ik vond het opmerkelijk dat ik de accu tijdens het rijden in minder tijd kon opladen dan aan een echte laadpaal.

Hoe zit het met het verbruik vraag je je misschien af. Wat gemengd verbruik betreft deed ik een eerste check na 189 km. Gemiddeld verbruik was 6,2 l/100 km en 4,8 kwh. Ik had zo’n 126 benzinekm’s en 63 elektrische km’s gereden. Ik heb na 380 km nog een controle gedaan en het gemiddelde verbruik was 6,4 liter en 2,3 kW. Ik had 254 benzinekm’s en 126 elektrische km’s gereden.

Ik heb ook getest op de autosnelweg hoeveel het verbruik is wanneer je aan het rijden bent met een lege accu. Na een korte rit van 26 km gaf het brandstofverbruik 8,3 liter aan. Het brandstofverbruik op de snelweg tijdens het opladen van de batterij was 9,7 liter.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties