Video afspelen

SKODA ENYAQ iV 80 77 kWh RIJBEREIK TEST

In deze video doe ik een rijbereik test met de Skoda ENYAQ iV Sportline 80 met de 77 kWh batterij. Ik ga het rijbereik op de autosnelweg testen om zo de minimale actieradius van de Skoda ENYAQ iV 80 te achterhalen. Daarna ga ik een rijbereik test doen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad en op landwegen om de maximale elektrische actieradius van de Skoda ENYAQ iV 80 te achterhalen. Ik zal ook een laadtest doen bij een publieke DC-snellader om erachter te komen hoeveel rijbereik erbij komt na 30 minuten snelladen. Ik heb ook nog een laadtest gedaan bij een publieke AC laadpaal om te testen hoe lang het duurt om de batterij volledig op te laden.

SKODA ENYAQ iV 80

De Skoda ENYAQ iV 80 is een volledig elektrische auto met een WLTP-bereik van 521 km of 537 km, afhankelijk van de website die je bekijkt. Hij heeft een lithiumbatterij met een nettocapaciteit van 77 kWh. Hij is achterwielaangedreven en heeft een vermogen van 204 pk. Bekijk hier de POV testrit met de Skoda ENYAQ iV 80 en de ENYAQ iV Sportline 80. Hier kan je mijn nachtelijke testrit bekijken met demo van de sfeerverlichting.

Veelgestelde vragen:

Ik ga eerst het rijbereik testen op de autosnelweg. Er zit ook een klein stukje sportief rijden op landweggetjes in deze test. Het doel van dit deel van de test is om de minimale actieradius van deze auto te achterhalen door deze te testen bij hogere gemiddelde snelheden.

Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 86%. Ik deed de test in juni en het was tussen de 17 en 20,5 graden.  Het regende die dag ook een beetje. Het eerste deel van de test is een rit van 112 km, puur op de snelweg, 120 km/u. Dit was een rit van Brussel naar de ardennen met een hoogteverschil van ongeveer 200 meter. De batterij is nadien nog maar 56% en het gemiddelde verbruik is 20,6 kWh. Ik zal mijn geschatte actieradius baseren op het verbruik en de netto capaciteit van de batterij. De totale actieradius op basis van dit verbruik is 374 km. Ik ga nu van de snelweg af voor wat sportief rijden op landweggetjes in de Ardennen. Na dit stuk van 36 km is het totale gemiddelde verbruik 20,4 kWh. De actieradius is nu vergroot tot 377 km. Nu rijden we helemaal terug via de autosnelweg van de Ardennen naar Brussel. Laten we eens kijken naar het eindresultaat.

De batterij is tot 17% gedaald en de totale lengte van de rit was 266 km. Het gemiddelde verbruik was 19,3 dus de totale actieradius op de autosnelweg is 399 km.

Dit was de test met hoge intensiteit. Ben je benieuwd naar een meer gemengd verbruik. Wel ik heb de batterij van 100% naar 16% leeggereden, waarbij ik in totaal 326 km heb gereden, bestaande uit 60 km rijden in de stad, en 230 km snelweg en 36 km landweg uit de hoge intensiteit test. Het gemiddelde verbruik kwam uit op 19,1 kWh dus de totale actieradius die ik op basis van dit verbruik kreeg, is 403 km in een meer gemengd scenario, maar om eerlijk te zijn neemt de snelweg wel een groot aandeel van de totale km’s in beslag.

We zijn nog niet volledig klaar met de autosnelwegtest. Ik dacht omdat ik vanuit Brussel (wat ongeveer 13 meter boven zeeniveau ligt) naar het punt in de ardennen reed, wat ongeveer 200 meter boven zeeniveau ligt, dat het bergop rijden eventueel een hoger verbruik zou opleveren in vergelijking met gewoon een vlakke rit op de autosnelweg.

Dus ik heb gewoon de test opnieuw gedaan, waarbij ik een rit deed op de snelweg van Brussel naar Oostende aan zee. De temperatuur tijdens deze rit lag tussen de 14 en 17,5 graden en het regende. Om een ​​lang verhaal kort te maken, ik heb 258 km gereden van 100% naar 34% en mijn gemiddelde verbruik kwam uit op 18,9 kWh, wat me een actieradius van 407 km op de snelweg geeft om op zeeniveau te rijden zonder al te grote hoogteverschillen .

Batterij%Afstand (km)Verbruik (kWh)temperatuur (°C)Theoretische actieradius (km)
94%2519,014405
88%5019,614393
81%7719,215401
75%10019,616393
68%12519,615393
65%14119,114,5403
62%15019,215401
55%17719,217401
50%20019,117,5403
43%22519,117,5403
36%25019,015405
34%25818,915,5407

De Skoda Enyaq iV 80 is uitgerust met CCS (gecombineerd laadsysteem). Met dit systeem kan de Skoda Enyaq worden opgeladen met AC en DC.

Voor deze test zal ik de auto opladen aan een AC-oplader in Brussel. De ENYAQ heeft een boordlader van 11 kW. Toen ik de laadsessie startte, stond de batterij op 16%, de auto gaf aan dat het 5u50 minuten zou duren om de batterij volledig op te laden.

Ik heb geen DC-snellaadtest gedaan met dit Sportline-model, maar ik heb een DC-snellaadtest gedaan met de reguliere Skoda ENYAQ iV 80, die hetzelfde is wat betreft opladen. De Skoda Enyaq iV 80 kan snelladen met snelheden tot 125 kW. Deze ENYAQ iV 80 kan in 38 minuten van 5 tot 80% worden opgeladen

Ik heb een snellaadtest gedaan met een 50 kW DC-lader. Ik laadde in 32 minuten op van 35% naar 65% of van 156 km naar 278 km, dus ik won 122 km bereik. Ik weet dat 50 kw geen erg snelle lader is, maar op die route was dit de snelste lader die ik kon vinden. 

Laten we nu het rijbereik testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Het weer tijdens dit deel van de test was veel beter. Het was zonnig en de temperaturen lagen tussen de 20,5 en 23,5 graden. Het eerste stuk was ongeveer 17 km rijden in Brussel. De rest van de rit was rijden in Vlaanderen. Nog steeds in een stedelijk gebied maar met veel mogelijkheden om continu te rijden.

Ik heb de batterij van 100% naar 73% leeggemaakt over een rit van 150 km. Na 50 km was mijn verbruik slechts 12,8 kWh wat resulteerde in een geschatte actieradius van maar liefst 602 km. In de loop van de rit nam het verbruik iets toe maar mijn eindverbruik kwam uit op 14,3 kWh. De actieradius in de stad is dus 538 km.

Batterij%Afstand (km)Verbruik (kWh)temperatuur (°C)Theoretische actieradius (km)
5012,820,5°602
88%7513,422°575
83%10013,721,5°562
78%12513,822°558
73%15014,323,5°538

Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de Skoda ENYAQ iV 80 ergens tussen de 399 km en 538 km ligt, gebaseerd op vergelijkbaar rijgedrag en gemeten bij wat warmere temperaturen tussen 14 en 23,5 graden. Bij veel koudere temperaturen zal het waarschijnlijk minder zijn. Bij nog hogere temperaturen krijg je waarschijnlijk meer actieradius. Al bij al denk ik dat deze auto zeer goed presteerde in de actieradiustest. Bekijk hier ook mijn andere rijbereik testen met vergelijkbare modellen zoals met de Audi Q4 e-tron en de VW ID.4.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties