Review
Skoda Octavia Combi RS
De RS-badge is voorbehouden voor de topversie van de Skoda Octavia en dit voor zowel een benzine- als een dieselversie. Hiermee maakt Skoda haar kennis en ervaring in de motorsport ook voor de doorsnee consument toegankelijk. De huidige Octavia RS is de snelste productieversie van de Octavia ooit en kan zelfs topsnelheden halen van 248 km/u. Wij deden een rijtest met de Octavia Combi RS diesel.
Motoren
Wij reden met de Octavia Combi RS diesel. Dit is de sportiefste dieseluitvoering van de Octavia. Het gaat om een turbodiesel met vier cilinders en een longinhoud van 1968 cc. Deze Octavia RS is aangedreven op de voorwielen en heeft een vermogen van 184 pk en een maximum koppel van 380 Nm. Op vlak van transmissie kan je kiezen voor een manuele versnellingsbak of een DSG-automaat met dubbele koppeling. Beide met zes versnellingen. De topsnelheid bedraagt zo’n 230 km/u en de sprint van 0 tot 100 km/u duurt een kleine 8,2 sec. De dieselversie van de Octavia Combi is er vanaf 31.240 euro en vanaf 30.440 euro siert de sedan jouw oprit.
Naast een sportieve diesel kan je ook nog kiezen voor een RS-versie met een 2-liter turbo benzinemotor met 220 pk of een RS 230 met 230 pk en een maximum koppel van 350 Nm. Beide versies zijn zowel beschikbaar als Combi en als sedan. In 6,9 sec ga je van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid situeert zich rond de 248 km/u. Dit is meteen ook de snelste productieversie van de Ocatavia RS ooit. De RS sedan met 220 pk is er al vanaf 29.540 euro.
Rijervaring
Op vlak van prestaties is de Octavia Combi RS diesel te vergelijken met andere sportieve diesels zoals bijvoorbeeld een Focus ST diesel. Waar de Octavia Combi RS naar ons aanvoelen het verschil maakt, is dat het desondanks zijn sportiviteit, toch een zeer aangename en comfortabele wagen gebleven is. Geen sportieve zetels die jou misschien net iets te stevig omklemmen of een stug harde vering die jou elke bult in de weg genadeloos laat voelen. Wel comfortabele zetels waar je gerust lange ritten in kan doen zonder rugpijn te krijgen of een vering die jou toelaat een weg in minder goede staat te berijden zonder dat je door elkaar gerammeld wordt. Je koop zo’n wagen immers niet om op circuit te gaan racen. Ook de motor maakt een vrolijk en sportief geluid wanneer je deze de toeren in jaagt en de DSG schakelt daarbij vinnig op en neer. Misschien dat de RS-badge op deze diesel wel wat een overstatement is. Het mag misschien voor de liefhebbers van het sportieve nog iets pikanter.
Voor maximaal rijcomfort is de Octavia RS uitgerust met een progressieve stuurinrichting. Het voordeel van dit systeem is dat het zich automatisch aanpast aan de rijsituatie. Op een rechte autosnelweg merk je amper de stuurinrichting, terwijl op een bochtige weg of tijdens het parkeren het stuur merkelijk gevoeliger wordt.
Uitstraling
Voor een RS kan je uit tal van Octavia-kleuren kiezen. Er zijn echter ook drie exclusieve kleuren voor de RS: metallic Steel Grey en Rallye Green en het niet-metallic Sprint Yellow. Onze testwagen was gekleurd in Steel Grey. Onze favoriet en persoonlijk zouden we in ieder geval kiezen voor een exclusieve RS-kleur.
Op vlak van design is de Octavia RS best wel een knappe verschijning. Onze voorkeur gaat uit naar de Combi o.w.v. een vollere en stoerdere vorm t.o.v. de sedan. Vooraan zien we het radiatorrooster met RS-badge en o.a. een nieuwe voorbumper en mistlichten in RS-design. Achteraan zien we twee knappe verchroomde uitlaten die netjes ingewerkt zijn in de achterbumper en o.a. ook een spoiler op de dakrand.
Conclusie
De Skoda Octavia Combi RS diesel is een praktische sportieve gezinswagen die aangenaam en comfortabel aanvoelt, ook bijvoorbeeld op een weg die in minder goede staat is. Je geraakt er uiteraard ook vlot mee weg aan het stoplicht, echter zonder daarbij rubber te verbranden.

Johan De Haes
Test driver