Review
Subaru WRX STI
Het is intussen ruim een jaar geleden dat de vierde generatie van de Subaru WRX STI werd voorgesteld op het salon van Genève. Dit vlaggenschip van Subaru met stamvaders die o.a. het wereldkampioenschap rally (WRC) drie keer wisten te winnen, werd ontwikkeld volgens het principe “Pure Power in Your Control”. Hiermee werd er gestreefd naar maximale topsnelheid onder maximale controle door de bestuurder. Wij gingen op stap met deze ruwe diamant met rijke stamboom en kregen een unieke rijbeleving.
Motorisatie, design en uitrusting
Als krachtbron beschikt de WRX STI over een 2.5 benzine boxermotor met 4 cilinders. Deze turbomotor levert een vermogen van 300 pk en heeft een koppel van 407 Nm. De aandrijving is All-Wheel Drive en als transmissie beschikt de WRX STI over een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen. De sprint van 0-100 duurt slechts 5,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 255 km/u. Daarmee voldoet deze sportieveling zeker aan de verwachtingen van de liefhebbers, al mag het motorgeluid binnenin wel iets meer uitgesproken zijn.
Op vlak van uiterlijk valt vooraan de luchtinlaat op de motorkap op. Aan de achterkant kan je moeilijk kijken naast de monumentale downforce genererende achterspoiler. Ook als je achter het stuur zit, heb je in de achteruitkijkspiegel een permanent uitzicht op dit kolossale bouwwerk op de koffer. Je kan voor de kleur van de WRX STI kiezen uit 6 tinten. Onze testwagen kreeg de kleur WR BLUE PEARL en dit is gelijk ook de kleur waarin wij hem zouden steken.
Op vlak van uitrusting heb je de keuze tussen 2 uitrustingsniveaus. De instapversie “Sport” van de WRX STI is beschikbaar vanaf 41.995 €. Hiervoor krijg je o.a. de 18 inch aluminium velgen, allerhande rijsystemen (Active Torque Vectoring, Multi-Mode DCCD, SI-Drive,…), cruise control, dual-zone automatische airco, sportzetels voor met lederen en Alcantara bekleding,…. De “Sport Executive”-versie is er vanaf 45.995 € en biedt bovenop dezelfde opties als in de Sportversie o.a.: achteruitrijcamera, 8-voudig elektrisch verstelbare bestuurderszetel, elektrisch glazen dak,…
Technologie: in your control
Ter ondersteuning van de bestuurder tijdens diens sportieve escapades is de WRX STI uitgerust met een aantal systemen die het leven van de bestuurder vergemakkelijken. Zo hebben we Active Torque Vectoring. Dit systeem zorgt ervoor dat de wagen directer en preciezer stuurt door het vermogen zeer gericht naar de wielen te sturen, zodat de wagen steeds de gekozen rijlijn kan blijven volgen.
Via het Subaru Intelligent Drive systeem, een draaiknop met een aantal rijmodi, kan je als bestuurder het karakter van de wagen aanpassen aan jouw specifieke wensen van dat moment. In de Intelligent-modus kies je voor brandstofefficiëntie, in Sport-modus voor gecontroleerde sportiviteit en in Sport Sharp-modus voor maximale sportiviteit. In deze laatste modus krijg je maximale respons van de turbomotor op jouw input.
Onder de draaiknop van de SI-DRIVE, vinden we nog een feature die jou als bestuurder in staat stelt om het gedrag van de WRX STI te personaliseren. Het gaat om de Multi-Mode DCCD of Driver Control Centre Differential, waarmee je de werking van het middelste sperdifferentieel kan afstellen om zo de handling van de wagen op smaak te brengen. In de Auto-modus hoef je zelf niets te doen en wordt het koppel automatisch geoptimaliseerd in functie van de rijomstandigheden. In Auto[+]-modus gaat er meer power naar de voorwielen voor betere tractie, in de Auto[-]-modus wordt er meer power naar de achterwielen gestuurd voor krapper bochtenwerk. In de 6-staps handmatige modus kan je de eigenschappen volledig gaan instellen volgens jouw voorkeur.
Conclusie
Er zijn tegenwoordig al wat meer merken die een betaalbare sportwagen van rond de 300 pk in hun gamma hebben. Subaru is er met de vierde generatie van de WRX STI opnieuw in geslaagd om een wagen op de markt te brengen die een unieke rijbeleving kan bieden met bakken rijplezier. Dankzij al de instellingen om de rijeigenschappen van de wagen te personaliseren is het dan wel een bolide die zich niet meteen laat kennen en temmen.

Johan De Haes
Test driver