Johan De Haes
Test driver
In deze video test ik het rijbereik van de VW ID.3 Pro S met de batterij van 77 kWh. Ik zal het rijbereik in België op de autosnelweg testen om de minimale elektrische range van deze auto te achterhalen. Ik ga ook het rijbereik testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad in en rond Antwerpen om de maximale elektrische autonomie van de VW ID.3 Pro S te achterhalen. Ik zal ook een laadtest doen bij een openbare AC laadpaal om te weten hoe lang het duurt om de batterij van 77 kWh volledig op te laden.
Dit is het Pro S model en deze heeft een batterij met een netto capaciteit van 77 kWh. De Pro S is een elektrische auto met achterwielaandrijving en een vermogen van 204 pk.
Deze heeft een WLTP-rijbereik van tot 549 km. Het is wel onwaarschijnlijk dat we deze range gaan bereiken, aangezien de temperatuur tijdens onze test zich situeerde tussen de 6,5 en 13,5 graden. Maar ik ben wel benieuwd naar welke range we gaan krijgen in dit weer. Bekijk hier mijn volledige POV testrit met de VW ID.3 Pro S. Tijdens mijn nachtelijke testrit video kan je een demo van de verlichting zien.
Laat ons beginnen met het eerste deel van de test. Ik ga de range testen aan lagere snelheden in de stad. Ik wil zo te weten komen wat het maximale bereik van deze auto is. Laat ons even kijken naar mijn resultaten.
Ik heb de batterij geledigd van 89% to 62% tijdens een testrit van 129 km in en rond Antwerpen. De temperatuur zat tussen de 12 en 13,5 graden. Het gemiddelde verbruik dat ik kreeg was 15,2 kWh.
De range obv dit verbruik in een stedelijke omgeving aan lagere gemiddelde snelheden bedraagt 507 km, wat eigenlijk behoorlijk goed is gezien de weersomstandigheden. En eigenlijk is dat ook niet zo veraf van de WLTP range van 549 km.
Batterij% | Afstand (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Theoretische actieradius (km) |
---|---|---|---|---|
89% | 12 | |||
81% | 34 | 16,8 | 12 | 458 |
75% | 60 | 15,8 | 13,5 | 487 |
70% | 85 | 15,7 | 13,5 | 490 |
65% | 110 | 15,5 | 13 | 497 |
62% | 129 | 15,2 | 13,5 | 507 |
Laat ons nu de range testen op de autosnelweg. Het doel van dit stuk van de test is om de minimum range te weten door deze te testen aan hogere gemiddelde snelheden op de autosnelweg. Ik ga dit testen door te rijden aan een constante snelheid van 120 km/u. Laat ons snel even kijken naar mijn resultaten.
Tijdens deze test was het al meteen een pak kouder. De temperatuur zat tussen de 6,5 en 9,5 graden en bovendien was het echt veel aan het regenenen. Ik heb de batterij geledigd van 46 naar 6% tijdens een rit van 139 km. Het gemiddelde verbruik was 21 kWh, dus dit betekent dat het rijbereik op de autosnelweg 367 km is.
Als je ook een idee wilt hebben van de actieradius in een meer gemengd scenario, de range die ik kreeg uit één lading van 100% naar 5% was 433 km gebaseerd op een gemiddeld verbruik van 17,5 kWh en met gemiddelde temperaturen tussen de 6,5 en 13,5 graden.
Batterij% | Afstand (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Theoretische actieradius (km) |
---|---|---|---|---|
46% | 9,5 | |||
40% | 19 | 20,8 | 8 | 370 |
35% | 33 | 21,9 | 7,5 | 352 |
30% | 50 | 22,1 | 7 | 348 |
25% | 65 | 22 | 7 | 350 |
20% | 82 | 21,4 | 6,5 | 360 |
15% | 101 | 21,5 | 7,5 | 358 |
10% | 122 | 21,3 | 7,5 | 362 |
6% | 139 | 21 | 7,5 | 367 |
Laat ons nu de auto opladen. Voor zover ik kon terugvinden, is de laadsnelheid van de AC boordlader 11 kW. De laadtijd zou rond de 6 à 7u en een half bedragen. Je kan ook DC snelladen aan snelheden tot 125 kW.
Met DC-laden kan het laadniveau van de batterij in ongeveer een half uur worden verhoogd van 5 naar 80 procent, genoeg voor de volgende 350 km, volgens Volkswagen.
De meeste opladers in mijn omgeving zijn AC-opladers, dus ik heb de auto daar opgeladen. Ik laadde de auto van 5% naar 100% in 6h40 min. De snelheid die ik kreeg was 11 kw gebaseerd op de 11 kw ingebouwde AC-oplader van de ID.3.
Als conclusie kan ik zeggen dat het bereik van de VW ID.3 Pro S ergens tussen de 367 km en 507 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij zachtere temperaturen tussen de 6,5 en 13,5 graden. Ik vermoed dat je bij veel koudere temperaturen waarschijnlijk minder bereik krijgt, maar bij warmere temperaturen meer bereik.
Test driver
© 2024 Proefritten All Rights Reserved.