
Johan De Haes
Test driver
In deze video doe ik een rijbereik test met de VW ID.4 GTX met de 77 kWh batterij. Ik ga het rijbereik op de autosnelweg testen om zo de minimale actieradius van de Volkswagen ID.4 GTX te achterhalen. Daarna ga ik een rijbereik test doen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad en op landwegen om de maximale elektrische actieradius van de VW ID.4 GTX te achterhalen. Ik ga ook een laadtest doen bij een publieke DC-snellader om erachter te komen hoeveel rijbereik erbij komt na 30 minuten snelladen. Hier kan je de volledige POV testrit bekijken met de VW ID.4 GTX.
De VW ID.4 GTX is een volledig elektrische auto met een WLTP-rijbereik van 480 km. Hij heeft een lithiumbatterij met een nettocapaciteit van 77 kWh. De GTX is het nieuwe high-performance ID.4 model. Net als bij GTI en GTE staat dit voor een apart productmerk.
Hij heeft twee elektromotoren: één op de vooras en één op de achterkant. Gecombineerd leveren ze 299 pk en werken ze samen als elektrische vierwielaandrijving. De topsnelheid van de auto is elektronisch begrensd op 180 km/u. Wanneer je normaal rustig rijdt, wordt de auto aangedreven door de achtermotor. Dit biedt een betere efficiëntie, wat je uiteindelijk een beter bereik geeft. Als je meer trekkracht nodig hebt, wordt de motor op de vooras bovendien binnen enkele honderdsten van een seconde geactiveerd. In de sportmodus is de voorste elektrische motor altijd geactiveerd.
Ik ga eerst de actieradius testen op de autosnelweg. Er wordt in deze test ook kort wat sportiever op landwegjes gereden. Het doel van dit deel van de test is om de minimale actieradius van deze auto te achterhalen door deze te testen bij hogere gemiddelde snelheden. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 88%. Ik deed de test in januari en het was tussen de 6 en 7 graden tijdens. Het regende ook veel die dag.
We beginnen met een rit van 59 km, puur op de autosnelweg, tegen 120 km/u. Dit was een rit van Brussel naar een regio in de buurt van Namen. De batterij is tot 68% gedaald en het gemiddelde verbruik is 25,8 kWh. Ik zal mijn geschatte actieradius baseren op het verbruik en de netto capaciteit van de batterij. De totale actieradius op basis van dit verbruik is 298 km. Ik ga nu van de snelweg af voor wat sportief rijden op landwegjes. Na dit stuk van 28km is het totale gemiddelde verbruik 25,3 kWh. De actieradius is nu vergroot tot 304 km. Nu rijden we helemaal terug via de snelweg richting Brussel. Laten we eens kijken naar het eindresultaat.
De batterij is tot 36% gedaald en de totale lengte van de rit was 146 km. Het gemiddelde verbruik was 25,3 dus de totale actieradius op de snelweg is 304 km.
Batterij% | Afstand (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Theoretische actieradius (km) |
---|---|---|---|---|
88% | sinds start | 7 | start test | |
80% | 23 | 26,0 | 7 | 296 |
75% | 36 | 27,4 | 6,5 | 281 |
70% | 50 | 27,4 | 6,5 | 281 |
68% | 59 | 25,8 | 6 | 298 |
60% | 78 | 25,9 | 6 | 297 |
58% | 87 | 25,3 | 6 | 304 |
54% | 96 | 25,8 | 6,5 | 298 |
50% | 106 | 25,9 | 6,5 | 297 |
45% | 118 | 26 | 6,5 | 296 |
40% | 136 | 25,7 | 7 | 300 |
36% | 146 | 25,3 | 7 | 304 |
De VW ID.4 GTX is uitgerust met CCS (gecombineerd laadsysteem). Met dit systeem kan de ID.4 GTX zowel met AC als DC worden opgeladen. Voor deze test laad ik de auto op aan een DC snellader. Deze auto kan snel opladen met snelheden tot 125 kW. Hij kan in 38 minuten van 5 tot 80% worden opgeladen.
Ik ga een test doen van 30 minuten opladen. Aan het begin van de test staat de batterij op 22%. Ik laadde in 30 minuten op tot 66%. Ik won 36 km na 10 minuten, en toen ongeveer 49 km na 20 minuten en 50 km na 30 minuten opladen. In totaal heb ik dus op 30 minuten 135 km aan actieradius gewonnen. De laadsnelheid lag tussen 62-73 kw, wat niet de verwachte 125 kW is. Het was die dag erg koud, tussen de 2,5 en 3,5 tijdens mijn laadsessie, dus misschien speelde dit een rol.
Hoe lang zou het duren om de batterij volledig op te laden met deze DC-snellader? Wel aan het begin van de laadsessie gaf de auto aan dat het 1u10 zou duren om de batterij volledig op te laden.
Ik heb geen AC-laadtest gedaan met het GTX-model. In de zomer heb ik echter een AC-laadtest gedaan met de reguliere VW ID.4, ook met de 77 kWh-batterij. Het opladen is hetzelfde als bij de GTX, dus dit zou relevante informatie moeten zijn.
Ik laadde de auto op aan een publieke laadpaal in Brussel. Deze publieke AC-laadpaal heeft een vermogen van 22 kW, maar de ingebouwde lader van de Volkswagen ID.4 heeft een vermogen van 11 kw, dus dit is de laadsnelheid die we kregen. Het kostte me 5u05 min om de auto op te laden van 22% naar 100%. Temperatuur was 15,5 graden.
Laten we nu het bereik testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Het weer tijdens dit deel van de test was een beetje anders. Het regende niet, maar met temperaturen tussen de 3,5 en 5,5 graden was het toch wat kouder. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 61%.
Het eerste stuk was ongeveer 24 km rijden in Brussel. Ik kwam gemiddeld uit op 19,3 kwh wat resulteerde in een geschatte actieradius van 399 km. De rest van de rit reed ik in Vlaanderen. Nog steeds in een stedelijk gebied maar met veel mogelijkheden om gewoon vlot door te rijden.
Ik heb de batterij verder leeggemaakt tot 33% over een rit van in totaal 107 km. In de loop van de rit daalde het verbruik tot 18,2 kWh. Het bereik in de stad is dus 423 km.
Als je geïnteresseerd bent in het bekijken van mijn actieradius test met de achterwielaangedreven ID.4 met 77 kWh, ik ga hieronder naar die video linken. Qua bereik zal hij niet 100% vergelijkbaar zijn met de GTX. De GTX heeft een WLTP-bereik van 480 km, terwijl de achterwielaangedreven 77 kWh-versie een bereik van 520 km heeft.
Batterij% | Afstand (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Theoretische actieradius (km) |
---|---|---|---|---|
61% | 3,5 | start test | ||
55% | 24 | 19,3 | 4,5 | 399 |
50% | 41 | 18,7 | 5,5 | 412 |
45% | 62 | 18 | 5,5 | 428 |
40% | 82 | 18,3 | 5 | 421 |
35% | 98 | 18,3 | 5,5 | 421 |
33% | 107 | 18,2 | 5,5 | 423 |
Als conclusie kan ik zeggen dat het bereik van de VW ID4 GTX ergens tussen de 304 km en 423 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij vrij koude temperaturen tussen 3,5 en 7 graden en ook met een veel regen tijdens mijn snelwegbereiktest . Ik schat dat je bij veel koudere temperaturen waarschijnlijk minder bereik krijgt, bij warmere temperaturen krijg je meer bereik. Ik zou zeggen rond het WLTP-bereik van 480 km. Met de gewone ID.4 heb ik bijvoorbeeld in de zomer in de stad meer bereik gehaald dan het WLTP-bereik. Hier kan je de rijbereik test bekijken van de VW ID.5, de Skoda Enyaq iV en de Audi Q4 e-tron.
Test driver
© 2024 Proefritten All Rights Reserved.