Video afspelen

VW ID.4 77 kWh rijbereik test

In deze video doe ik een rijbereik test met de Volkswagen ID.4 met de 77 kWh accu en 204 PK. Ik zal het rijbereik op de autosnelweg testen om zo de minimale actieradius van de ID.4 te achterhalen. Daarna ga ik een volledige rijbereik test doen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad en op landwegen om de maximale elektrische actieradius van de VW ID.4 te achterhalen. Ik zal ook een laadtest doen bij een openbare AC-lader om erachter te komen hoe lang het duurt om de batterij volledig op te laden met de 11 kW boordlader van de Volkswagen ID.4.

VW ID.4 77 kWh

De Volkswagen ID.4 heeft een WLTP-bereik van 520 km. Hij is achterwiel aangedreven en heeft een vermogen van 204 pk. De netto capaciteit van de batterij is 77 kWh. Bekijk hier mijn volledige POV testrit met de VW ID.4. In mijn nachtelijke testrit video kan je een demo zien van de lichten en de sfeerverlichting. Wil je het wat sportiever? Neem dan gerust een kijkje naar mijn testrit video met de VW ID.4 GTX 77 kWh met 299 PK.

Veelgestelde vragen:

Het doel van dit deel van de test is om de minimale range te achterhalen door deze te testen bij hogere gemiddelde snelheden. Hiervoor zal ik het bereik vooral testen door op de snelweg te rijden.

Het eerste deel van de test was 149 km rijden op de snelweg, waar ik een gemiddeld verbruik van 19,4 kWh haalde. De geschatte actieradius op basis van dit verbruik is 397 km.

Daarna was er een stukje sportief rijden over landwegen. Dit was voor 45 km en het gemiddelde verbruik op dit onderdeel was 16,3 kWh. Ik ging ervan uit dat sportief rijden een veel hoger verbruik zou opleveren, daarom was het een onderdeel van deze test; het bleek echter veel minder te zijn dan op de snelweg. Het totale gemiddelde verbruik na dit deel was 18,7 Kwh.

Daarna reed ik de hele weg terug op de snelweg. Ik eindigde deze test met 24% batterij. Het gemiddelde verbruik over een rit van in totaal 300 km was 17,8 kWh, dus de totale actieradius op basis van dit verbruik is 433 km op de snelweg.

Wil je echter weten wat de minimale actieradius is, dan kijk ik liever naar het aantal rond de 397 km, aangezien dat ook gemeten is over een grote steekproef van 149 km. Ik denk dat o.a. de temperatuur het rijbereik heeft beïnvloed,  aangezien het in het begin van de dag rond de 18,5 was en aan het einde van de dag rond de 21,5.

Ik laadde de auto op aan een publieke laadpaal. Deze openbare AC-lader heeft een vermogen van 22 kW, maar de ingebouwde lader van de Volkswagen ID.4 heeft een vermogen van 11 kw, dus dit is de laadsnelheid die we hebben. Het kostte me 5u05 min om de auto op te laden van 22% naar 100%. Ik wil wel nog even vermelden dat je ook snelladen (DC opladen) tot 125 kw kunt gebruiken, maar dit heb ik niet getest.

Laten we nu het bereik testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Ik heb de batterij tot 73% leeggemaakt om het gemiddelde verbruik te weten, zodat ik een schatting kon maken van de totale actieradius. Ik stopte bij 73%, omdat het gemiddelde verbruik op mijn meetpunten niet zo veel veranderde de laatste intervallen. Op basis van een verbruik van 13,8 kWh is de actieradius 558 km in de stad.

Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de Volkswagen ID.4 ergens tussen de 397 en 558 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden. Als de rij- en weersomstandigheden veranderen, krijg je mogelijks een ander resultaat. 

Ik deed dezelfde test met de Audi Q4 e-tron bij regenachtig weer en kreeg in dat geval een actieradius tussen de 399 km en 487 km. Na de range test in de stad heb ik de batterij verder leeggemaakt tot 21% met een meer gemengd traject bestaande uit snelweg en meer stadsverkeer. Ik heb 370 km gereden en het gemiddelde verbruik was 15,1 kWH. Hierdoor krijg ik een actieradius van 510 km als mix tussen stadsverkeer en snelweg, wat zeer bruikbaar is.

Bekijk hier ook mijn andere rijbereik testen met vergelijkbare modellen zoals met de Audi Q4 e-tron en de Skoda ENYAQ iV 80.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties