Video afspelen

POV testrit rijvideo met de nieuwe Volkswagen Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion highline van 2016. De VW Tiguan heeft een 1.968cc dieselmotor met een vermogen van 150hp en een max. koppel van 340 Nm. Hij gaat van 0-100 km/h in 9,3 sec en heeft een topsnelheid van 200 km/u. De VW Tiguan heeft een zeventrapsautomaat DSG en de testwagen was uitgerust met 4Motion vierwielaandrijving.

Extra info

  • De kleur van de testwagen is tungsten zilver.
  • De prijs van de auto zoals gestest: 51.859 euro (in België).

Review

VW Tiguan

Van de eerste generatie van de Tiguan werden ruim 2,6 miljoen stuks verkocht. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen voor de tweede generatie van deze publiekslieveling. VW heeft daarbij niet gekozen voor evolutie, maar voor revolutie. Een compleet nieuw model gebaseerd op het toekomstgerichte MQB-platform.

Zeven motorisaties
De nieuwe nieuwe Tiguan is beschikbaar in zeven motorisaties. De drie TSI-benzinemotoren hebben een vermogen van 125 pk, 150 pk of 220 pk. De vier TDI-dieselmotoren hebben een vermogen van 115 pk, 150 pk, 190 pk en 240 pk. De basismotorisaties van de nieuwe Tiguan zijn enkel met voorwielaandrijving beschikbaar. Alle andere motorversies hebben optioneel of standaard vierwielaandrijving (4MOTION). De instapprijs voor een Tiguan is 26.990 euro. Hiervoor heb je een 1.4 TSI met 125 pk. Wil je een diesel dan moet je minstens 28.530 euro neertellen voor de 2.0 TDI met 125 pk. Voor een topmodel zoals de 2.0 TDI SCR 4MOTION (vierwielaandrijving) Highline met 190 pk zit je aan een basisprijs van 42.350 euro.

Bijstandssystemen

De nieuwe Tiguan is voorzien van tal van rijhulpsystemen die standaard beschikbaar zijn of optioneel gekozen kunnen worden.

Zo is de nieuwe Tiguan standaard uitgerust met de anti-multicrashremfunctie en het automatische remsysteem Front Assist. Dit is inclusief een noodremfunctie voor de stad en voetganger detectie. Indien een voetganger op de rijbaan voor de Tiguan gedetecteerd wordt, dan geeft het systeem een waarschuwing. In een tweede fase gaat het systeem de wagen ook afremmen.

Als het dan toch zou komen tot een aanrijding met een voetganger of fietser dan zorgt  het mechanisme van de actieve motorkap (ook standaard) ervoor dat de motorkap lichtjes wordt opgetild, waardoor het risico op gevaarlijke hoofdletsels verkleind wordt.

Nog een standaardsysteem is Lane Assist. Dit systeem waarschuwt de bestuurder wanneer die buiten de stad zonder pinken van rijstrook verandert. Het systeem gaat ook automatisch tegensturen om op die manier een aanrijding met tegenliggers te vermijden.

Vierwielaandrijving

Naast voorwielaandrijving, kan je de Tiguan ook kiezen met vierwielaandrijving (4MOTION). Dit werkt met een Haldex-koppeling  en die zorgt ervoor dat in normale omstandigheden de voorwielen worden aangedreven en dit met het oog op een gunstiger brandstofverbruik. Als het systeem een nakend verlies aan trekkracht detecteert, dan gaat het in een fractie van een seconde ook de achterwielen mee inschakelen. Via 4MOTION Active Control, een draaiknop in de middenconsole, kan de bestuurder kiezen uit vier verschillende rijmde. Er zijn twee profielen voor op de weg, nl onroad en snow. Daarnaast kan je ook kiezen voor twee offroadprofielen: offroad en offroad individual.

Groter

De nieuwe Tiguan is gegroeid in alle richtingen. Met een lengte van 4.486 mm is het nieuwe model 60 mm langer geworden. Ook in de breedte is het model 30 mm breder geworden dan vroeger. Dit vertaalt zich ook naar meer ruimte binnenin. De passagiers krijgen achterin 29 mm extra ruimte om de benen te strekken. Ook de hoofdruimte en de kofferruimte nam toe. De laaddrempel werd eveneens verlaagd en dit om de Tiguan nog makkelijker te kunnen beladen.

Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion Highline

Wij maakten kennis met de nieuwe Volkswagen Tiguan aan de hand van een testrit met een 2.0 TDI DSG 4Motion Highline. Deze Tiguan heeft een 1.968cc dieselmotor met een vermogen van 150 pk en een max. koppel van 340 Nm. Hij gaat van 0-100 km/h in 9,3 sec en heeft een topsnelheid van 200 km/u. In deze motorisatie voelt de Tiguan vinnig aan zonder echt sportief te zijn. Dat hoeft natuurlijk ook niet. De zeventrapsautomaat DSG schakelde zeer soepel en geruisloos. Onze testwagen beschikte ook over vierwielaandrijving. Op een onverharde weg vol met putten en niveauverschillen voelde de Tiguan zich ook als een vis in het water. Het chassis en de schokdempers voelen uitgebalanceerd aan en zorgen ervoor dat een rit op minder goede wegen of onverharde wegen ook in alle comfort voor de inzittenden kan gebeuren.

Conclusie

De nieuwe Tiguan is een knappe verschijning geworden. Het lijnenspel aan de voorkant en de achterzijde geeft de SUV een stoere uitstraling en ook aan de binnenkant ziet hij er mooi afgewerkt uit. Op vlak van motorisaties is er veel keuze van 125 pk tot 240 pk en de modellen met vierwielaandrijving hebben de nodige capaciteiten om ook offroad te gaan. Aan al dat moois hangt natuurlijk een prijskaartje, maar je krijgt er dan ook een premium SUV voor in de plaats.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties