Johan De Haes
Test driver
Dit is de Volvo XC40 T4 Recharge. In deze test wil ik de actieradius in reële rijomstandigheden ontdekken. Ik zal de actieradius op de snelweg testen om de minimale actieradius te bepalen. Dan ga ik ook nog een tweede actieradiustest doen in de stad bij lagere gemiddelde snelheden om de maximale actieradius te weten. Ik wilde ook weten hoe lang het duurt om de batterij op te laden aan een openbare laadpaal.
Accessoires kiezen
Laadkabel kiezen
Wallbox kiezen
De Volvo XC40 T4 Recharge is een plug-in hybride. Hij heeft een lithium batterij met een netto capaciteit van 8,5 kWh. De elektrische WLTP-actieradius bedraagt 45 km. Bekijk hier mijn volledige POV testrit met de Volvo XC40 T4 Recharge. Hier kan je mijn nachtelijke testrit met demo van de verlichting bekijken.
Ik ga eerst de actieradius testen op de snelweg. Ik wil de minimale actieradius van XC40 T4 Recharge achterhalen door hem te testen bij hogere gemiddelde snelheden. Aan het begin van de rit is de batterij volledig opgeladen tot 100%. De actieradius-indicator staat eerst op 40 km en toen liep het nog wat op naar 42km. Ik deed de test in juli en het was rond de 21 graden.
Na het eerste checkpoint stond de batterij op 75%, ik heb 10 km afgelegd en de actieradius-indicator staat op 32 km. De theoretische actieradius zou 42 km zijn. De batterij staat nu op 50%. Ik heb 20 km afgelegd. Er is nog 21 km actieradius over. De theoretische actieradius zou dus 41 km zijn. Bij 25% lijkt het rijbereik steeds verder af te nemen. Ik heb 28 km gereden en er is nog 9 km actieradius over. De theoretische actieradius zakte naar 37 km. Gaat het nog meer dalen? Laten we de definitieve resultaten bekijken. De batterij is nu helemaal leeg en het resultaat is 34 km rijbereik op de autosnelweg.
Laten we nu het bereik testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van de rit is de batterij volledig opgeladen tot 100%. De actieradius-indicator staat eerst op 40 km en toen liep het nog wat op naar 45km. We hebben nog 50% bereik in de batterij. Ik heb 25 km gereden. Er zit nog 20 km actieradius in de accu. Theoretisch bereik is 45 km. Er was niet veel te melden bij de 25%, dus laten we direct naar het definitieve cijfer gaan. 45 km is de actieradius in de stad. De XC40 T4 Recharge lijkt een constanter bereik te hebben in stedelijke rijomstandigheden dan in vergelijking met rijden op de snelweg.
Laten we nu kijken hoe lang het duurt om de batterij op te laden. Deze accu heeft een netto capaciteit van 8,5 kWh. Volvo zegt dat het 3 uur duurt om de accu op te laden met een laadsnelheid van 3,7 kW. Ik heb verschillende tests gedaan bij een openbare laadpaal. De openbare laadpalen hadden een vermogen van 22 kw, maar voor zover ik weet heeft de boordlader van de Volvo een max. laadsnelheid van 3,7 kw, dus dit is wat we hebben gekregen. Het kostte me 2u40 minuten om de auto volledig op te laden.
Hoe zit het met het brandstofverbruik vraag je je misschien af? Ik heb een totale proefrit gemaakt van 271 km waarvan zo’n 50 elektrische km’s en 220 benzinekm’s en het gemiddelde brandstofverbruik was 6,5l/100 km.
Als conclusie kan ik stellen dat de actieradius van de Volvo XC40 T4 Recharge ergens tussen de 34 en 45 km ligt, uitgaande van vergelijkbare rijomstandigheden.
Test driver
© 2024 Proefritten All Rights Reserved.