2024 TOYOTA PRIUS PLUG-IN HYBRIDE RIJBEREIK TEST AUTOSNELWEG

Toyota prius PHEV

Dit is de Toyota Prius plug-in hybride. In deze rijbereik test wil ik de actieradius op de autosnelweg in reële rijomstandigheden ontdekken om zo de minimale actieradius van deze auto te achterhalen. Ook wou ik weten hoe lang het duurt om de batterij volledig op te laden en hoeveel de auto verbruikt bij een volledig lege batterij.

Accessoires kiezen

Laadkabel kiezen​

Wallbox kiezen

2024 Toyota Prius Plug-In Hybride

Dit is de Toyota Prius plug-in hybride met de 13,6 kWh kWh batterij. Hij heeft een WLTP-rijbereik tot 72 km*. De Prius PHEV heeft een systeemvermogen van 223 pk. Dit wordt geleverd door een nieuw ontwikkelde 2.0-liter motor (152 DIN pk / 112 kW) en wordt gebruikt in combinatie met een nieuwe en krachtigere transaxle voormotor (163 DIN pk / 120 kW). De Prius gaat van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden. Het koppel bedraagt 190 Nm. De auto is voorzien van 2WD.

*(Gecombineerde rijcyclus, afhankelijk van rijomstandigheden en model bron: Toyota.be)

Veelgestelde vragen:

Ik ga de actieradius testen bij hogere gemiddelde snelheden op de snelweg. Ik wil weten wat de minimale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Ik deed de test in mei en het was rond de 16 graden bij de test.

Aan het begin van dit deel van de test is de batterij volledig opgeladen tot 100%. De range indicator geeft een range aan van 67 km. Als referentiepunt om de afstand van het rijbereik te bepalen, gebruik ik de totale kilomterstand: 14.006 km.

Tijdens deze rit reden we aan een constante snelheid van 110 à 120 km/u. Na 20 km gereden te hebben, geeft de rijbereik indicator nog 45 km resterende rijbereik aan en het gemiddelde verbruik bedraagt 18,5 kWh/100 km. Na 37 km gereden te hebben, geeft de rijbereik indicator nog 23 km resterend rijbereik aan en zitten we aan een gem. verbruik van 19,6 kWh/100 km.

We rijden de batterij helemaal leeg en kwamen op een totaal rijbereik van 54 km op de autosnelweg (14.060 km – 14.006 km). Ik wil ook wel opmerken dat de batterij niet helemaal leeg lijkt te zijn. Bij de indicator voor de batterijlading blijft er bij een ogenschijnlijk lege batterij een blauwe balk zichtbaar, die de resterende lading aangeeft.

 

Als gemiddeld verbruik noteerden we op het einde van de rit 19,9 kWh/100 km.

Toyota zegt dat je met de ingebouwde 3,3 kW-lader de batterij in vier uur kan opladen van 0 tot 100%, met standaard 220V-netstroom. Wij hebben de auto 2 keer volledig opgeladen en de auto gaf aan dat het 4u20 min zou duren om de batterij volledig op te laden.

Na het opladen stellen we vast dat we voor een volume van 11,15 kWh geladen hebben. Bij de tweede sessie gaf de app aan dat we 11,44 kWh geladen hebben.

O.b.v. die info veronderstel ik dat de bruikbare capaciteit van de batterij zich rond de 11 à 11,4 kWh situeert.

Om het brandstofverbruik met een lege batterij te bepalen, hebben we een test uitgevoerd tijdens de terugrit van de Ardennen naar Brussel, waarbij uitsluitend op de autosnelweg werd gereden. De totale afstand bedroeg 118 km. Tijdens deze testrit verbruikten we 5 liter brandstof per 100 km.

Als conclusie kan ik zeggen dat het effectief rijbereik van de Toyota Prius Plug-in hybride op de autosnelweg 54 km bedraagt en dit gemeten bij eerder zachte temperaturen van rond de 16 graden. In de stad zal je wellicht nog iets meer rijbereik halen Je kan de batterij van 0 tot 100 % opladen in 4u20 minuten. Vraag je je af hoeveel het verbruik bedraagt bij een lege batterij? O.b.v. onze testrit kwam we uit op 5l/100 km op de autosnelweg.

Ben je benieuwd naar het rijbereik van andere plug-in hybride’s? Lees dan onze rijbereik test met de BMW 225e xDrive active tourer en de Volvo XC40 T4 Recharge PHEV.

 

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties