Johan De Haes
Test driver
In deze video doe ik een Mercedes EQV 300 rijbereik test met de MERCEDES EQV 300 met de 90 kWh batterij. Ik ga het rijbereik op de autosnelweg testen om zo de minimale actieradius van de MERCEDES EQV 300 te achterhalen. Ik ga tevens een rijbereik test doen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad en op landwegen om de maximale elektrische actieradius van de MERCEDES EQV 300 te achterhalen. Ik zal ook een laadtest doen bij een publieke DC-snellader om erachter te komen hoeveel rijbereik erbij komt na 30 minuten snelladen.
Accessoires kiezen
Laadkabel kiezen
Wallbox kiezen
Dit is de Mercedes EQV 300. Er zijn 2 verschillende uitvoeringen qua grootte en deze L3 is de extra lange uitvoering. Er is plaats voor maximaal 8 personen. 6 zitplaatsen zijn standaard, 8 zitplaatsen zijn optioneel. Hij heeft een batterij van 90 kWh en een WLTP-bereik van 353 km. Bekijk hier de POV testrit met de Mercedes EQV 300.
Het is een voorwielaangedreven auto en deze heeft een vermogen van 204 PK en 365 Nm max. Koppel. Hij heeft een lengte van 5,37 meter en de hoogte is 1,91 meter. Het volume van de bagageruimte is 1.410 liter en de totale laadruimte is 5010 liter. De topsnelheid is standaard 140 km/u of optioneel 160 km/u.
Het totale gewicht van de auto is 2.810 kg.
De actieradius ga ik eerst testen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad. Ik wou weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Laten we eens kijken naar mijn resultaten.
Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 100%. Ik deed de test in december en het was tussen de 1,5 en 4,5 graden, erg koud dus.
Het eerste stuk was ongeveer 57 km rijden in en rond Brussel. Ik had een gemiddeld verbruik van 39 kwh wat resulteerde in een geschatte actieradius van 231 km.
De rest van de rit reed ik in Vlaanderen. Nog steeds in een stedelijk gebied maar met veel mogelijkheden om continu te rijden.
Ik heb de batterij verder leeggemaakt tot 56% over een rit van in totaal 102 km. In de loop van de rit daalde het verbruik tot 33 kWh. Het bereik in de stad is dus 273 km. Ik vermoed dat het lager zou kunnen zijn als er nog meer stop-and-go-rijden is en minder continu rijden, want in het begin lag het verbruik rond de 47-50 kWh.
Batterij% | Afstand (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Theoretische actieradius (km) |
---|---|---|---|---|
100% | start test | |||
94% | 6 | 47 | 2 | 191 |
90% | 12 | 50 | 1,5 | 180 |
85% | 22 | 42 | 1,5 | 214 |
80% | 33 | 40 | 2,5 | 225 |
75% | 44 | 40 | 3,5 | 225 |
70% | 57 | 39 | 3 | 231 |
65% | 74 | 36 | 4,5 | 250 |
60% | 88 | 34 | 4 | 265 |
56% | 102 | 33 | 4 | 273 |
Later in deze video ga ik testen hoe lang het duurt om de auto op te laden, maar laten we nu het rijbereik op de snelweg testen.
Het doel van dit deel van de test is om de minimale actieradius van deze auto te achterhalen door deze te testen bij hogere gemiddelde snelheden.
Deze test heb ik direct na de stadstest gedaan. Dus aan het begin van deze test staat de batterij op 56%. De temperatuur tijdens dit deel van de test is 3,5-4,5 graden.
Ik reed van Brussel naar Antwerpen en terug over een rit van in totaal 103 km.
Laten we eens kijken naar mijn resultaten. In tegenstelling tot mijn andere snelwegtesten kwam ik niet van de snelweg af. Het verbruik was dus vrij stabiel over de hele rit.
Ik heb de accu leeggereden tot 18% en de actieradius op de snelweg is 300 km op basis van een gemiddeld verbruik van 30 kWh.
Wat is er aan de hand… denk je misschien. Ja inderdaad, vreemd genoeg kreeg ik op de autosnelwegtest meer bereik dan in de stadstest. Ik heb al veel EV’s op het kanaal getest en het is de eerste keer dat ik een beter rijbereik op de snelweg krijg dan in de stad.
Een ding dat ik wil toevoegen is dat mijn stadstest vooral in het begin van de test kouder was. Het was 1,5 tot 2 graden versus 4 tot 4,5 graden op de autosnelweg. Ik heb ook enkele stops gedaan tijdens de stadstest. Ik was gestopt om beelden te maken van de buitenkant en het interieur van deze auto en een lunchstop. Dit betekent dat de batterij kon afkoelen. Terwijl het snelweggedeelte meer een continue rit was. Wat mij ook opvalt is het enorme gewicht van deze auto, 2810 kg. Misschien is het een grotere uitdaging om dit gewicht te laten stoppen en vertrekken in stop-and-go-verkeer in de stad, in plaats van er met een hogere maar constantere snelheid mee te rijden.
Misschien ben je ook benieuwd wat het rijbereik is in een meer gemengd scenario? Als ik kijk naar het totale plaatje van de rit, waar ik eerst een stadsrit van 102 km deed en daarna een snelwegrit van 103 km, waarbij ik de batterij van 100% naar 18% ledigde in een bijna 50/50 stadssnelwegscenario , dan had ik gemiddeld een verbruik van 32 kwh waardoor ik een totale actieradius van 281 km had.
Batterij% | Afstand (km) | Verbruik (kWh) | temperatuur (°C) | Theoretische actieradius (km) |
---|---|---|---|---|
56% | sinds start | 4 | start test | |
45% | 30 | 30 | 4,5 | 300 |
40% | 44 | 30 | 3,5 | 300 |
35% | 57 | 31 | 4 | 290 |
30% | 70 | 31 | 4,5 | 290 |
25% | 84 | 31 | 4 | 290 |
20% | 97 | 31 | 4,5 | 290 |
18% | 103 | 30 | 4 | 300 |
De Mercedes EQV 300 is uitgerust met CCS (gecombineerd laadsysteem). Met dit systeem kan de EQV zowel met AC als DC worden opgeladen.
Voor deze test laad ik de auto op aan een DC Snellader.
De Mercedes EQV 300 kan snelladen met een snelheid tot 110 kW. Mercedes zegt dat het 45 minuten duurt om op te laden met een snelheid van 110 kW van 0% naar 80%.
Aan het begin van de test staat de batterij nog maar op 16% en de actieradius indicator geeft een range van 53 km aan. Het is 3,5 graden buiten
De auto gaf aan dat het ongeveer 1u10 min zou duren om de batterij volledig op te laden. Ik ga een oplaadtest van 30 minuten doen.
In het begin laadde de auto met een snelheid van rond de 105 kw. Dit gebeurde vrij snel na slechts een minuut opladen
Na 30 minuten is de batterij op 67%. De laadsnelheid zakte naar 77 kw. De actieradius staat op 236 km, dus na 30 minuten opladen hebben we 183 km gewonnen.
Ik heb geen AC-laadtest gedaan met deze auto. De auto is zo lang, dat het niet eenvoudig is om in Brussel een AC-oplader te vinden waar je de auto comfortabel kunt parkeren. Laten we eens kijken naar wat theoretische informatie. De snelheid van de ingebouwde boordlader is 11 kw. De AC-oplaadtijd van 0 tot 80% is minder dan 10 uur.
Als conclusie kan ik zeggen dat het bereik van de Mercedes EQV 300 ergens tussen de 273 km en 300 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij vrij koudere temperaturen tussen 1,5 en 4,5 graden. Ik gok dat je bij veel koudere temperaturen waarschijnlijk minder rijbereik krijgt. Ik heb deze auto getest terwijl ik alleen was. Ik denk dat als je volledig volgeladen bent met mensen, er waarschijnlijk ook een beetje invloed zal zijn op het rijbereik. Bij warmere temperaturen krijg je meer actieradius. Ik zou zeggen rond het WLTP-bereik van 353 km.
Hier kan je de nachtelijke testrit met de Mercedes EQV bekijken. Zoek je een zeer ruime EV? Bekijk dan ook onze rijbereik test met VW ID.BUZZ.
Test driver
© 2024 Proefritten All Rights Reserved.