Video afspelen

POV rijvideo van testrit met de nieuwe BMW i3 van 2016 met een hogere battrijcapaciteit van 94 Ah. De BMW i3 heeft een hybride synchrone elektromotor met een vermogen van 170pk en een max. koppel van 250 Nm. Hij gaat van 0-100 km/u in 7,3 sec en heeft een topsnelheid van 150 km/u. Het vermogen wordt in de BMW i3 overgebracht naar de achterwielen via een automatische transmissie met 1 versnelling. De i3 heeft een Lithium ion batterij en het rijbereik is ongeveer 200 km. Basisprijs van de BMW i3 94 ah: 37.200 euro (in België)

Review

BMW i3 94 Ah

Wij maakten in een vorige video op deze site al eens kennis met de BMW i3. Intussen is er een nieuwe BMW i3 beschikbaar met een krachtigere batterij van 94 Ah. Het grote voordeel hiervan is dat deze BMW een reëel elektrisch bereik heeft gekregen van 200 km. Of dit klopt, zochten wij uit tijdens een testrit.

Full electric

De BMW i3 is beschikbaar met 4 motortypes. Er zijn 2 zuiver elektrische modellen die je kunt kiezen, de i3 (37.200 euro) en de i3 advanced (40.150 euro). Wil je nog meer rijbereik, dan kan je kiezen voor een i3 met Range Extender (41.690 euro) of een i3 Range Extender Advanced (44.650 euro).

Wij trokken erop uit met de nieuwe zuiver elektrische BMW i3. Deze is voorzien van een hybride synchrone elektromotor met een vermogen van 170 pk en een max. koppel van 250 Nm. Hij gaat van 0-100 km/u in 7,3 sec en heeft een topsnelheid die o.w.v. efficiëntie werd beperkt tot 150 km/u. Het vermogen wordt in de BMW i3 overgebracht naar de achterwielen via een automatische transmissie met één versnelling. Op papier zijn dat allemaal geen spectaculaire cijfers, maar in de praktijk voelt de i3 wel heel vinnig aan. In ieder geval toch op het vlak van accelereren. Zelfs vergelijkbaar met het plezier dat je hebt, wanneer je met een Golf GTI accelereert. De wegligging en het bochtengedrag van de i3 is dan weer niet sportief.

Bediening met 1 pedaal

De bediening van de i3 is heel eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Achter het stuur zit een bedieningselement met een start/stop knop om de auto aan en uit te zetten. Je kunt de auto in D zetten om vooruit te rijden of R om achteruit te rijden. Voorts heb je ook nog een neutrale (N) stand en een stand om te parkeren. Eenvoudiger kan bijna niet. Ook de voetbediening is grotendeels met 1 pedaal, het gaspedaal. Dit gebruik je logischerwijze om te accelereren. Als je je voet van dit pedaal haalt, wordt de werking van de elektromotor omgedraaid naar die van een generator, en worden de batterijen opgeladen. Tegelijkertijd heeft dit hetzelfde effect alsof je de remmen zou indrukken. Dit proces stuurt zelfs de remlichten ook aan. Uiteraard is er nog een tweede pedaal aanwezig om te remmen, maar eigenlijk kan je in de meeste situaties verder door enkel met het gaspedaal te spelen.

200 km met een opgeladen batterij

De grote vernieuwing aan de nieuwe i3, is dat deze voortaan te koop wordt aangeboden met een krachtigere batterij van 94 Ah. Het grote voordeel hiervan is dat de i3 hierdoor een grotere autonomie heeft gekregen. Het reële rijbereik bedraagt nu zo’n 200 km (300 km NEDC-cyclus). Natuurlijk wordt de range in de praktijk ook beïnvloed door een aantal factoren zoals persoonlijke rijstijl, maar op basis van onze ervaring met de i3 denken we dat het wel correct is om te stellen dat je zo’n 200 km kan rijden met een volledig opgeladen batterij.

De “oude” i3 met de accu van 60 Ah, gaat BMW in België niet meer verkopen. Klanten met een i3 en accu van de eerste generatie kunnen optioneel ook ervoor kiezen om hun accu te laten vervangen door een accu van het nieuwe type. Dit kadert in een speciaal vervangprogramma en wordt mogelijk gemaakt door het modulaire en flexibele ontwerp van de i3.

150 km extra met de Range Extender

Voor klanten die toch nog meer range willen, is er de i3 met Range Extender. De uitvoering met de range extender heeft een verbrandingsmotor van 650cc en een benzinetank van 9 liter. Deze verbrandingsmotor drijft de wielen niet rechtstreeks aan, maar zorgt ervoor dat de batterij opgeladen wordt. De verbrandingsmotor slaat automatisch aan, telkens de lading van de batterij onder een bepaald minimum zit. Met behulp van de Range Extender krijg je er gemiddeld zo’n 150 km rijbereik bij onder gemiddelde rijomstandigheden. Je sleurt wel zo’n 120 kg extra gewicht mee, waardoor deze i3 iets trager optrekt dan zijn broertje zonder verbrandingsmotor. Je beschikt wel over evenveel plaats in de koffer.

Opladen

De batterijen van de BMW i3 kan je opladen via een klassiek stopcontact, de nieuwe BMW i Wallbox of een publieke laadpaal.

De BMW i Wallbox is een persoonlijk laadstation dat tegen de muur van jouw huis of garage gemonteerd wordt. Met de vernieuwde BMW i Wallbox kan je de i3 in twee uur en 45 minuten opladen.

Ook onderweg kan je de i3 opladen via bijvoorbeeld publieke laadpalen. Met een snellaadpaal (50 kW) kan je in ongeveer 40 minuten de batterij voor 80% opladen.

Conclusie

De nieuwe i3 is met zijn krachtigere batterij zeker een verbetering t.o.v. de vorige generatie. Het rijbereik in reële omstandigheden zit nu zo rond de 200 km en dat moet zeker voldoende zijn voor dagdagelijks gebruik. Wat ook positief is, is dat de eigenaars van een i3 van de vorige generatie er ook optioneel voor kunnen kiezen om hun accu te laten vervangen door de krachtigere accu. Daarnaast is de i3 ook een vinnige auto die vlot vooruit gaat. Enkel de wegligging, mag voor ons nog iets sportiever.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties