BYD TANG rijbereik test

BYD TANG rijbereik test. In deze rijbereik test wil ik de actieradius op de autosnelweg in reële rijomstandigheden ontdekken om zo de minimale actieradius van deze auto te achterhalen. Ook wou ik weten hoe lang het duurt om de batterij op te laden bij een snellader.

Accessoires kiezen

Laadkabel kiezen​

Wallbox kiezen

BYD TANG

Dit is de BYD TANG met de 84 kWh batterij (86,4 kWh bruto capaciteit). Hij heeft een gecombineerd WLTP-rijbereik tot 400 km en WLTP rijbereik in de stad van 528 km. De TANG heeft een vermogen van maar liefst 517 pk. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in een scherpe 4,6 sec. De BYD TANG is voorzien van all-wheel drive met dual motor. De basisprijs van de BYD TANG is 72.140 €. Hier kan je mijn POV testrit met de BYD TANG bekijken.

Veelgestelde vragen:

Ik ga de actieradius testen bij hogere gemiddelde snelheden op de snelweg. Ik wil weten wat de minimale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 68%. Ik baseer mijn geschatte actieradius op het gemiddelde verbruik en de netto capaciteit van de batterij. Ik heb de test in december gedaan en het was zeer koud, nl tussen de -6 en -1 graden.

BYD TANG RIJBEREIK AUTOSNELWEG

Voor het eerste deel van de test reed ik vanuit Brussel richting Namen voor een rit van in totaal 69 km. De batterij zakte naar 36% en de geschatte actieradius op basis van een verbruik van 34,2 kWh was 246 km. Ik verliet de snelweg om wat sportief te rijden over landweggetjes voor een kort traject van een 23-tal km. Daarna was de batterij gezakt tot 31% en nam de geschatte actieradius iets toe tot 269 km.

tang

Nu is het tijd om helemaal terug te rijden naar Brussel over de autosnelweg. Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Ik heb de batterij leeggereden tot 10% en het verbruik is tijdens deze rit gezakt. De actieradius op de snelweg kwam uiteindelijk uit op 313 km op basis van een gemiddeld verbruik van 26,8 kWh.

tang verbruik

Laten we nu een laadtest doen bij een snellader. De BYD TANG is uitgerust met een gecombineerd laadsysteem. Met dit systeem kan de BYD TANG  zowel met AC als DC worden opgeladen. Voor deze test ga ik de auto opladen aan een DC Snellader. De TANG kan snelladen met een snelheid tot 120 kW. BYD zegt dat het 30 minuten duurt om op te laden van 30% naar 80% met een snelheid van 120 kW.

Aan het begin van de test is de batterij nog maar 12%. Het is -2 graden buiten. Ik ga een oplaadtest van 30 minuten doen. In de eerste minuten laadde de auto zeer traag op. Na 3 minuten vond de TANG eindelijk zijn draai en zaten we aan een snelheid van 83 kW. De auto gaf aan dat het ongeveer 1 uur zou duren om de batterij volledig op te laden. 

Na 10 minuten was ik aan het laden met een snelheid van 88 kW. De batterij nam toe tot 23% en we wonnen ongeveer 11% aan batterijlading. Na 20 minuten merkte ik dat we aan het laden waren met een snelheid van 102 Kw. Ik heb nog eens 18% batterijlading gewonnen en de batterij zit nu op 41%. Na 30 minuten staat de batterij op 60%. De laadsnelheid ligt nog steeds op 102 kw. We gingen dus van 12% naar 60% in 30 minuten. Op de range indicator wonnen we in dat half uur zo’n 197 km.

BYD tang snelladen

Ik heb geen AC-laadtest gedaan met deze auto, maar laten we eens kijken naar wat theoretische informatie. Ik vind geen info over AC laden terug op de site van BYD. Volgens ev-database laadt de TANG AC aan een snelheid van 7,4 kW en duurt het 13,5u om de batterij van 0 tot 100% op te laden.

Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de BYD TANG op de autosnelweg rond de 313 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij zeer lage temperaturen tussen -6 en -1 graden. Ik vermoed dat je bij veel hogere temperaturen meer bereik zult krijgen. In de stad zal het rijbereik ook veel hoger liggen. BYD spreekt zelf over een WLTP-rijbereik van 528 km in de stad. 

Snelladen met een snelheid van 120 kW is niet best in class, maar goed genoeg.

 

Wat ik leuk vond aan deze auto, was dat hij zeer luxueus is en zeer goed uitgerust is. Hij voelt van binnen zeer premium aan, op niveau van de Duitse merken. De parkeercamera is uitzonderlijk goed en ik hou van de sfeerverlichting. Het is een leuke auto om mee te rijden en met een 0 tot 100 km/u tijd van slechts 4,6 sec kan hij zeer snel accelereren. 

byd tang interieur

Wat ik minder vond aan deze auto was het windgeruis bij hogere snelheden en het kunstmatige geluid tijdens rijden aan lage snelheden, wat iets te luid afgesteld stond naar mijn smaak. De actieradius op de autosnelweg en de laadsnelheid tijdens het laden is niet geweldig, maar anderzijds wel voldoende. 

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties