Volvo XC40 Recharge rijbereik

Dit is de Volvo XC40 Recharge rijbereik test. In deze rijbereik test wil ik de actieradius in reële rijomstandigheden ontdekken. Ik ga de actieradius op de autosnelweg testen om de minimale actieradius van deze auto te achterhalen. Ik ga ook een tweede rijbereiktest doen bij lagere gemiddelde snelheden in de stad om het minimale rijbereik te kennen. Ook wou ik weten hoe lang het duurt om de accu op te laden bij een snellader.

Accessoires kiezen

Laadkabel kiezen​

Wallbox kiezen

VOLVO XC40 RECHARGE

Dit is de Volvo XC40 Recharge met de 67 kWh batterij (bruto 69 kWh). De Volvo XC40 Recharge heeft een vermogen van 231 pk. Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 7,4 sec. Bekijk hier de Volvo XC40 Recharge POV testrit.

Volvo geeft deze info over het WLTP-rijbereik:

  • Elektrische actieradius [EAER] WLTP, Comb.: 423 – 400 km
  • Elektrische actieradius [EAER] WLTP, City.: 597 – 571 km

 

Veelgestelde vragen:

Ik ga eerst de actieradius testen bij hogere gemiddelde snelheden op de snelweg. Ik wil weten wat de minimale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 88%. Ik baseer mijn geschatte actieradius op het gemiddelde verbruik en de netto capaciteit van de batterij. Ik heb de test in november gedaan en het was tussen de 16 en 23 graden. Dus best een groot temperatuurverschil tijdens de test.

Volvo XC40 Recharge

Voor deze test reed ik vanuit Brussel richting Namen en terug, voor een rit van in totaal 152 km. De batterij zakte naar 42% en de geschatte actieradius op basis van een verbruik van 19,6 kWh was 342 km. 

Batterij%Afstand gereden (km)Verbruik (kWh)temperatuur (°C)Geschatte actieradius
88%sinds start16start test
84%1617,518383
80%282018335
75%4120,819322
69%6120,319330
59%9519,220349
50%12319,922337
45%14019,823338
42%15219,621342

Laten we nu een laadtest doen bij een snellader. De Volvo XC40 Recharge is uitgerust met een gecombineerd laadsysteem. Met dit systeem kan de Volvo XC40 Recharge zowel met AC als DC worden opgeladen. Voor deze test ga ik de auto opladen aan een DC Snellader. De Volvo XC40 Recharge kan snelladen met een snelheid tot 150 kW. 

Volvo XC40 Recharge

Aan het begin van de test is de batterij nog maar 21%. Het is 15 graden buiten. Na 10 minuten laden, zaten we aan een laadsnelheid van 109 kW en steeg de batterij naar 45%. Na 20 minuten zaten we op 68% en na een half uur laden stond de batterij op 85%. 

Ik heb geen AC laadtest gedaan, maar Volvo zegt zelf dat de AC-laadtijd 7u bedraagt. 

Start testNa 10 min. Na 20 min.Na 30 min.
Batterij (%)21%45%68%85%
Laadsnelheid (kW)10986,555,5
Temperatuur (°C)15151515

Volvo XC40 RechargeIk ga nu het bereik testen bij lagere snelheden in de stad. Ik wil weten wat de maximale actieradius van deze auto zou kunnen zijn. Aan het begin van dit deel van de test staat de batterij op 70%. De temperatuur lag tussen de 15 en 16 graden. Ik heb een proefrit gemaakt van 63 km, eerst in Brussel. Daarna verliet ik de stad en reed ik over kleine stadswegen. Het was in een stedelijk gebied, soms wat meer op het platteland, maar met veel mogelijkheden om continu door te rijden, meestal tussen de 50-70 km/u. Daarna reed ik terug naar Brussel.

Laten we eens kijken naar mijn resultaten. Na een proefrit van in totaal 63 km heb ik de batterij leeggemaakt tot 55%. Het gemiddelde verbruik kwam uiteindelijk uit op 14,6 kWh en de geschatte actieradius is 459 km. Tijdens het eerste deel en het laatste deel van de test reed ik in Brussel. Het middelste stuk, waarbij het verbruik zakte tot zelfs 12,7 kWh was op provinciale wegen waar je gewoon constant kunt doorrijden.

Batterij%Afstand gereden (km)Verbruik (kWh)temperatuur (°C)Geschatte actieradius
70%sinds start16start test
68%715,715427
65%2212,715528
60%4613,115511
58%5613,815486
55%6314,615459

Als conclusie kan ik zeggen dat de actieradius van de Volvo XC40 Recharge ergens tussen de 342 km en 459 km ligt, gebaseerd op vergelijkbare rijomstandigheden en gemeten bij vrij zachte temperaturen tussen 16 en 23 graden. Ik vermoed dat je bij veel hogere temperaturen waarschijnlijk meer bereik zult krijgen en in de winter bij veel lagere temperaturen een lager bereik.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties