Video afspelen

POV rijvideo van testrit met de nieuwe VW T-Roc 1.0 TSI 115 hp STYLE. De VW T-Roc heeft een 999cc benzinemotor met een vermogen van 115 pk en een max. koppel van 200 Nm. De VW T-Roc gaat van 0-100 km/u in 10,1 sec en heeft een topsnelheid van 187 km/u. De VW T-Roc beschikt over voorwielaandrijving en heeft een manuele transmissie met zes versnellingen. Basisprijs van de VW T-Roc Style: 24.050 euro (in België)

Review

VW T-Roc

VW stelde onlangs de gloednieuwe en eigenzinnige T-Roc voor. Het is een crossover geworden die de voordelen van een compacte SUV combineert met het rijgemak en de wendbaarheid van een hatchback. Deze nieuwe VW pakt o.a. uit met een opvallend design, een breed aanbod aan bijstands- en infotainmentsystemen en veel mogelijkheden tot personalisatie naar eigen smaak. Wij trokken erop uit met de 1.0 TSI met 115 pk.

Motorisaties

De nieuwe T-Roc is beschikbaar in drie TSI-benzinemotoren en drie TDI-dieselmotoren. Die worden aangeboden in drie vermogensversies 115 pk, 150 pk en een dikke 190 pk. De motoren met 115 pk zijn voorzien van voorwielaandrijving en een manuele versnellingsbak. De versie met 150 pk kan je kiezen met voorwiel- of vierwielaandrijving en een DSG-7. Als je kiest voor 190 pk, dan krijg je standaard een DSG-7 en 4MOTION.

We zetten alle mogelijkheden even op een rijtje:

Benzinemotoren:

  • 1.0 TSI, 85 kW / 115 pk, 200 Nm, 6-versnellingsbak, Voorwielaandrijving
  • 1.5 TSI, 110 kW / 150 pk, 250 Nm, 6-versnellingsbak, Voorwielaandrijving
  • 1.5 TSI, 110 kW / 150 pk, 250 Nm, DSG-7, Voorwielaandrijving
  • 1.5 TSI, 110 kW / 150 pk, 250 Nm, DSG-7, 4MOTION
  • 2.0 TSI, 140 kW / 190 pk, 320 Nm, DSG-7, 4MOTION

Dieselmotoren:

  • 1.6 TDI, 85 kW / 115 pk, 250 Nm, 6-versnellingsbak, Voorwielaandrijving
  • 2.0 TDI, 110 kW / 150 pk, 340 Nm, 6-versnellingsbak, Voorwielaandrijving
  • 2.0 TDI, 110 kW / 150 pk, 340 Nm, 6-versnellingsbak, 4MOTION
  • 2.0 TDI, 110 kW / 150 pk, 340 Nm, DSG-7, Voorwielaandrijving
  • 2.0 TDI, 110 kW / 150 pk, 340 Nm, DSG-7, 4MOTION
  • 2.0 TDI, 140 kW / 190 pk, 400 Nm, DSG-7, 4MOTION

 

De nieuwe T-Roc is er vanaf 21.500 euro voor een 1.0 TSI. Voor een 2.0 TDI 4MOTION in Elegance-uitvoering moet je rekenen op een budget van minstens 34.100 euro.

1.0 TSI

Wij maakten kennis met de T-Roc aan de hand van een testrit met de 1.0 TSI. Deze heeft een benzinemotor met een vermogen van 999 cc. Het vermogen bedraagt 115 pk met een max. koppel van 200 Nm. De compacte crossover trekt op van 0-100 km/u in 10,1 sec. en heeft een topsnelheid van 187 km/h. Op papier zijn dat niet zo’n spannende cijfers, maar in de praktijk voelt de auto heel vinnig en dynamisch aan. Desondanks zijn kleinere cilinderhoud heb je niet het gevoel dat je te weinig vermogen zou hebben. Het is wel jammer dat je voor deze versie niet kan kiezen voor een DSG, want dat is toch veel gemakkelijker in gebruik. Wij zouden dan eerder gaan voor de benzineversie met 150 pk en een automaat.

Innovatieve rijhulpsystemen

De nieuwe T-Roc beschikt standaard en optioneel over tal van rijhulpsystemen. Zo krijg je standaard op elk model de anti-multicrashremfunctie, de rijstrookassistent Lane Assist en het omgevingswaarnemingssysteem Front Assist inclusief voetgangersdetectie en noodremfunctie voor de stad. Je kan de T-Roc dan nog verder personaliseren met een aantal optionele systemen. Zo is er o.a. een file-assistent en een parkeersysteem Park Assist inclusief parkeerhulpremfunctie, die wat ons betreft zeker het overwegen waard zijn.

Drie uitrustingsniveaus

De T-Roc is beschikbaar in drie uitrustingsniveaus. Je hebt de basisversie en daarboven staan twee gelijkwaardige hogere uitrustingsniveaus Style en Sport. Met behulp van deze matrix kan de nieuwe T-Roc verder worden gepersonaliseerd in functie van de verschillende individuele wensen.

Knappe infotainmentsystemen

De display van het infotainmentsysteem behoort wat ons betreft tot de top. Het ziet er heel premium uit en de display geeft een helder en scherp beeld. Persoonlijk zouden we het optionele navigatiesysteem ‘Discover Media’ overwegen. Dat is voorzien van een kleurenaanraakscherm van 20,3 cm (8 inch). Je krijgt dan ook zes luidsprekers, FM-radio-ontvangst, een cd-speler die o.a. ook muziek in mp3-, AAC- en WMA-formaat afspeelt, twee SD-kaartlezers, een USB-interface en bluetooth voor het koppelen van een mobiele telefoon.

Een andere optie die wat ons betreft een meerwaarde biedt is de Active Info Display. Dan krijg je een digitaal instrumentenbord met een tft-kleurenscherm met hoge resolutie en een diameter van maar liefst 31 cm (12,3 duim). Je kan dan via de diverse informatieprofielen instellen welke gegevens je wilt weergeven in het instrumentenpaneel, naast de standaardmeters zoals toerenteller, snelheidsmeter en kilometerteller.

Conclusie:

De T-Roc is een opvallende nieuwkomer met een knappe, frisse en dynamische verschijning. De motoren zijn pittig en deze crossover is beschikbaar met tal van leuke opties zoals een Active Info Display of de laatste nieuwe rijhulpsystemen.

Foto van Johan De Haes

Johan De Haes

Test driver

Reacties
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties